بنیانگذار یک سنت نسبت به نتیجه کار خود مسؤول است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجتالاسلام والمسلمین عباس رفعتی نائینی، رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم، در درس خارج فقه رسانه که در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد بنیانگذاری سنتهای حسنه و سیئه را یکی دیگر از اهداف میانی رسانه دینی در ارسال پیامهای دینی به مخاطب معرفی و تأکید کرد: سنتی که از سوی رسانه دینی صورت میگیرد زمانی بنیانگذاری یک سنت حسنه است و زمانی احیای سنتهای حسنه فراموش شده است.
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی با اشاره به روایت جلسه گذشته از امام صادق(ع) یادآور شد: امام صادق(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) فرمودهاند: «مَنْ سَنَّ سُنَّةً حَسَنَةً فَلَهُ أَجْرُهَا وَ أَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ مِنْ غَيْرِ أَنْ يُنْقَصَ مِنْ أُجُورِهِمْ شَيْءٌ»
وی در ادامه افزود: هر کسی سنت حسنهای را تأسیس کند، پاداش این کارش را خواهد دید و مادامی که دیگران به این سنت و روش نیکو عمل میکنند، افزون برآنکه دیگران به سبب انجام سنت حسنه پاداش میگیرند او نیز اجر و پاداشی کامل و مخصوص به خود را دریافت خواهد کرد.
رییس مرکز تخصصی حقوق و قضای حوزه علمیه قم با قرائت «مَنِ إسْتَنَّ بِسُنَّهِ عَدْلٍ فَاتُّبِعَ کَانَ لَهُ اَجْرُ مَنْ عَمِلَ بِهَا مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْتَقِصَ مِنْ اُجُورِهِمْ شَیْءٌ وَ مَنِ إِسْتَنَّ سُنَّهَ جَوْرٍ فَاتُّبِعَ کَانَ عَلَیْهِ مِثْلُ وِزْرِ مَنْ عَمِلَ بِهِ مِنْ غَیْرِ أَنْ یَنْتَقِصَ مِنْ اَوْزَارِهِمْ شَیْءٌ» اظهار داشت: افرادی که سنت حسنه یا سیئه بنیانگذاری کنند، اگر کسانی به آن سنت عمل کنند، نسبت به نوع سنت جزا خواهند دید.
وی به اشکال و سوالی در رابطه با منافات دو روایت ذکر شده با کلام خداوند اشاره و تصریح کرد: چه بسا اشکال شود که مضمون آیه 164 سوره انعام آن است که عملکرد هر انسانی بر دوش خودش خواهد بود و هیچ گناهکاری بار دیگری را بر دوش نمیکشد، پس چرا در این دو روایت، شخصی که سنتی سیئه بنانهاده است باید گناه کسانی که این سنت سیئه را مرتکب شدهاند بر دوش کشد؟!
این استاد برجسته حوزه در پاسخ به اشکال مذکور ابراز داشت: گناه کسی پای دیگری نگاشته نمیشود لذا این دو روایت زمانی با آیه منافات پیدا میکند که گفته شود گناهِ عمل کنندگان به سنت سیئه برداشته شود و بر دوش بنیانگذار نهاده شود در حالی که مقصود دو روایت اینگونه نیست.
وی در ادامه افزود: مقصود از گناهِ بنیانگذارِ سنت سیئه در آنچه دو روایت به آن اشاره کرده است، آن نیست که بنیانگذار سنت سیئه در گناه با کسانی که آن سنت را مرتکب میشوند شریک و سهیم میشود، بلکه مقصود آن است که بنیانگذار یک سنت نسبت به نتیجه کارخود مسؤول است از این رو اگر کسی آن سنت سیئه را انجام دهد، علاوه بر آنکه عمل کننده گناهکار است، بنیانگذار آن عمل نیز گناهکار خواهد بود چرا که او باعث شده شخصی مرتکب چنین گناهی شود.
حجت الاسلام والمسلمین رفعتی قرائت قرآن کریم به صورت دستههای چندصد هزار نفری در ماه مبارک رمضان را یکی از مصادیق سنت حسنه برشمرد و خاطرنشان کرد: در گذشته مسلمانان جهان در ماه مبارک رمضان هر روز یک جزء از قرآن کریم را به صورت فُرادا قرائت میکردند اما از زمانی که رسانههای ایران، قرائت دسته جمعی قرآن کریم را رواج دادند، این نوع قرائت تبدیل به یک سنت حسنه شد به گونهای که اکنون در جایجای جهان به صورت گستردهای شاهد برگزاری این سنت حسنه هستیم./878/پ202/ب1