۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹
کد خبر: ۴۶۰۰۶۰
حجت الاسلام طیبی:

پیاده‌روی اربعین پیام‌های بسیاری دارد

حجت الاسلام طیبی پیاده‌روی اربعین را دارای پیام‌های بسیاری دانست و گفت: شیعه انگلیسی در کمین چنین مراسم مذهبی اسلامی است.
اربعین

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام ابوالقاسم طیبی، استاد و پژوهشگر حوزه، امروز با حضور در غرفه خبرگزاری رسا در بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و رسانه شکل گیری راهپیمایی اربعین را از حوزه توصیف کرد و گفت: زمانی که روحانیان حوزه نجف، سالانه برای پنج مناسبت مختلف به صورت پیاده به کربلا می‌رفتند که یکی از آن‌ها اربعین بود، بسیاری از مردم مذهبی و متدین هم با این برنامه ناآشنا بودند و گاهی نگاه تغییر آمیز هم داشتند.

استاد و پژوهشگر حوزه به ممنوعیت پیاده‌روی مردم به سمت کربلای معلا را مورد اشاره قرار داد و افزود: بعد از آن ممنوعیت مردم به فکر افتادند و احساس کردند که بنابراین این حرکت می‌توانسته است که نقش داشته باشد و مؤثر باشد، از این رو بلافاصله بعد از سقوط صدام خود مردم به صحنه آمدند و پیاده‌روی کربلا به صورت مردمی در آمد.

حجت الاسلام طیبی ادامه داد: این پیاده روی اول از سوی مردم عراق شروع شد و بعد به کشورهای دیگر کشیده شد، از این رو منشأ این پیاده‌روی اربعین روحانیت و خود نجف است و بسیاری از بزرگان ما در یک سری از کاروان‌های بیست تا بیست و پنج نفره به کربلا می‌رفتند.

وی شهید حاج آقا مصطفی خمینی فرزند امام و آیت الله مدنی را از جمله افرادی بر شمرد که به صورت پیاده به سمت کربلا می‌رفتند و گفت: سال‌های 44 که حضرت امام وارد نجف شدند تا سال 52 پیاده غیر از طلبه کسی این کار را انجام نمی‌داد، به هرحال پیاده‌روی کربلا نقش مهم و ارزشمندی دارد.

استاد و پژوهشگر حوزه مسیر پیاده‌روی کربلا درسال‌های دور را متفاوت با مسیر فعلی توصیف کرد و ابراز داشت: مسیر فعلی مسافت کمتری است ولی مسیر دیگر که از کنار شط فرات می‌گذشت 18 فرسخ بود.

حجت الاسلام طیبی پیاده‌روی کربلا را دارای پیام بسیاری برشمرد و تصریح کرد: ما باید هوشیار باشیم که این بحث پیاده‌روی کربلا را نگذاریم که به صورت شعار در آید، بلکه به آن محتوا بدهیم و در مسیر مجالس بگذاریم و محل‌های اطلاع‌رسانی و تبلیغات دینی را قرار بدهیم.

وی برنامه‌ریزی را در مراسم اربعین مهم دانست و گفت: شیعه انگلیسی یکی از نقاط هدفش چنین مسیرهایی است که بتواند اختلافات را در بین اهل شیعه و اهل سنت دامن بزند و قطعاً مسؤولیت روحانیت تبیین و روشگری است که داشته باشد./907/پ202/ب1

ارسال نظرات