۲۰ آبان ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۲
کد خبر: ۴۶۰۶۸۰
آیت الله مهدوی:

نور مطلق در همه اعمال 14 معصوم دیده می شود/ خداوند هم نور است و هم قدوس

آیت الله مهدوی شرط نورانی شدن اعضای انسان را عمل به مسائل شرعی دانست و گفت: خداوند هم نور و هم قدوس است، در دعای کمیل ‏«نور» و «قدوس» در کنار یکدیگر آمده اند‏، 14 معصوم(ع) نور مطلق هستند، ‏همه اعمال پیامبر(ص) در موقعیتهای گوناگون بهترین عملی است که می تواند انجام شود.
آیت الله سید ابوالحسن مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، شب گذشته در مسجد امام حسن مجتبی(ع) اصفهان، گفت: انسان باید بسیار مراقب اعمال ظاهری خود باشد، گاهی انسان در حین صحبت کردن با کنایه نیش می زند و موجب ناراحتی مؤمنان می شود، گاهی زخم زبان از زخم چاقو بیشتر و گناه آن سنگین تر است.

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: برخی از دعواها و اختلافات خانوادگی میان زن و شوهر ریشه در صحبت هایی دارد که با کنایه همراه است، گاهی مرد می گوید شکر خدا مادر من فلان صفت بد را ندارد، معنایی که از این حرف استنباط می شود این است که مادرزن آن صفت بد را دارد، نیش زبان بسیار مخرب است.

وی افزود: باید کاری کنیم تا همه اعضا و جوارح ما نورانی شود، زبان نورانی نیش و کنایه نمی زند، چشم، گوش و سایر اعضا هم همین طور هستند، وقتی اعضای ما نورانی می شود که مسائل شرعی را رعایت کنیم، نور مطلق خداوند متعال است که هیچ عیب و نقصی ندارد، برای همین در دعای کمیل می گوییم «یا نور وَ یا قدوس یا اوّلَ الاَوَّلین».

منظور از «مشکات» در قرآن پیامبر خدا(ص) است‏

آیت الله مهدوی اظهار داشت: « نور» و «قدوس» در کنار یکدیگر آمده اند، گاهی چراغ اتوموبیل نور دارد، ولی شیشه چراغ کثیف است و نورانیت نور را به خوبی منتقل نمی کند، هم نور باید باشد و هم منزه بودن، هم مقتضی قوی باشد و هم مانع نباشد، خداوند هم نور و هم قدوس است، قدوس به معنای مقدس بودن از هر گونه عیب است.

نماینده مجلس خبرگان تصریح کرد: ما هم باید سعی کنیم تا نور و قدوس شویم، خداوند در آیه 35 از سوره نور می فرماید«اللهُ نورُ السَّماواتِ وَ الاَرض»، اگر می خواهی نور مطلق را ببینی 14 معصوم(ع) را ببین، منظور از «مشکات» در قرآن پیامبر خدا(ص) است، خداوند می فرماید نور مطلق وجود پیامبر اسلام(ص) است.

وی بیان داشت: هیچ ظلمت و تاریکی در فکر مقدس پیامبر اکرم(ص) وجود ندارد، همه اعمال پیامبر(ص) در موقعیتهای گوناگون بهترین عملی است که انسان می تواند انجام دهد، اینکه پیامبر(ص) نور مطلق است در اعمال ایشان پدیدار است و ما باید در این اعمال ایشان تفکر کنیم.

آیت الله مهدوی بیان داشت: روزی پیامبر(ص) در حضور یکی از زنان خود بودند که همسر دیگرشان از روی محبت توسط واسطه ای ظرف غذایی را برای پیامبر(ص) فرستاد، حس حسادت آن زن تحریک شد و ظرف غذا را از دست واسطه بر زمین ریخت، پیامبر(ص) خم شدند و از مقداری غذا که روی بقیه غذا قرار گرفته بود تناول کردند و به واسطه فرمودند که برو و بگو که پیامبر از غذا میل و تشکر کرد و تذکر دادند که نیازی نیست تا ماجرای ریختن غذا را نقل کنی، این رفتار پیامبر(ص) بی نظیر است.

نماینده مجلس خبرگان افزود: این عمل پیامبر(ص) بهترین عمل ممکن در آن موقعیت بود، ایشان با این عمل خود هم از محبت همسر قدردانی کردند، هم مانع دشمنی میان دو نفر شدند و هم جلوی دروغ را گرفتند، همه اعمال پیامبر(ص) نور مطلق بود.

خدمت به والدین کفاره گناهان بزرگ است/ فرزند حق ندارد در برابر ظلم والدین خم به ابرو بیاورد

وی در ادامه بیان داشت: جوانی نزد پیامبر(ص) آمد و اعتراف کرد که همه گناهان را مرتکب شده و می خواهد تا کاری کند که جبران گذشته را بکند و توبه کند و از گناهان پاک شود، پیامبر(ص) سؤال کردند آیا پدر و مادرت زنده هستند، جوان گفت مادرم فوت شده اما پدرم زنده است، نبی مکرم اسلام(ص) فرمود که برو و تا جایی که می توانی به پدرت خدمت کن که این کفاره گناهان تو باشد.

آیت الله مهدوی افزود: برخی خیال می کنند کفاره گناهان بزرگ این است که بنشینی و سالها «استغفرالله» بگویی، کفاره گناه بزرگ خدمت به پدر و مادر است، به گونه ای که نفس ذلیل شود، وقتی که جوان برخاست  و رفت، پیامبر(ص) به آهستگی فرمودند که ای کاش مادرش زنده بود، چون اگر به مادرش خدمت می کرد زودتر گناهانش پاک می شد و رشد می کرد.

نماینده مجلس خبرگان تصریح کرد: حال این چه پاداشی است که خداوند برای خدمت به مادر می دهد را دیگر من نمی دانم، بهشت زیر پای مادران است، خیلی لازم نیست تا جوانان دنبال بهشت و راههای بهشتی شدن بگردند، بهشت در زیر پای مادرشان است، شیطان بسیار وسوسه می کند تا انسان را از خدمت به مادر منصرف کند و انسان را تشویق به توهین به والدین می کند.

وی ابراز داشت: گاهی مادر تربیت خوب ندارد و فرزند را آزار و اذیت می کند، در اینجا هم باز اسلام به فرزند اجازه توهین به مادر را نمی دهد، اگر پدر و مادر در حق فرزند ظلم بکنند، کار آنها اشتباه است اما فرزند حق ندارد در برابر این طلم حتی ترشرویی و اخم کند، امام صادق(ع) می فرمایند «اگر فرزند در برابر ظلم والدین اخم کند خداوند دیگر نماز آن فرزند را قبول نمی کند».

آیت الله مهدوی اظهار داشت: اگر پیامبر(ص) در حضور آن جوان می گفت که اگر مادرت زنده بود خیلی بهتر بود، آن جوان به یاد مادرش می افتاد و ناراحت می شد، کاربرد زبان را باید از پیامبر(ص) بیاموزیم، از طرفی هم پیامبر(ص) خواستند تا بقیه مردم بدانند که تفاوت میان پدر و مادر هست، اینکه بدانیم در چه زمانی چه چیزی بر زبان برانیم بسیار مهم است./869/201/ب2

ارسال نظرات