۲۱ آبان ۱۳۹۵ - ۰۲:۴۲
کد خبر: ۴۶۰۸۶۲
نمایشگاه مطبوعات؛

عبد الملکی: تحریم‌های خارجی تنها 20 درصد از مشکلات اقتصادی کشور است

حجت الله عبد الملکی با بیان این که تحریم‌های خارجی تنها 20 درصد از کل مشکلات اقتصادی کشور را شامل می‌شوند،‌ تصریح کرد: آنچه امروزه گریبانگیر اقتصاد ایران است، تحریم‌های 80 درصدی خود مردم بر علیه اقتصاد کشور است که با رفع آن به اقتصاد مقاومتی دست‌ خواهیم یافت.
حجت الله عبد الملکی

حجت‌الله عبد‌الملکی، اقتصاد‌دان و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، در گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری‌رسا در هفتمین روز برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، ضمن بازدید از غرفه خبرگزاری رسا، با فعالیت‌های این خبرگزاری آشنا شد.

عبد الملکی بر این عقیده است که تحریم‌هایی که توسط آمریکا و کشور‌های اروپایی بر ایران تحمیل شده است، تنها 20 درصد در اقتصاد ایران اثرگذار است و آنچه بر اقتصاد ایران تأثیر منفی می‌گذارد، تحریم‌هایی است که 80 درصد دیگر را تشکیل می‌دهد و از آن به عنوان تحریم‌های داخلی یاد می‌کند.

وی با بیان این‌که آمریکا، قبل از آن‌که ایران را تحریم کند تحقیقات بسیار گسترده‌ای برای سنجش اثر‌گذاری این عمل انجام داده است، اظهار داشت: دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی آمریکا و اروپا در سال‌های 2010 تا 2013 شرایط موجود در ایران را سنجیده و به این نتیجه رسیدند که تحریم ایران به اندازه‌ای مؤثر نخواهد بود تا بتواند مشکلات بزرگی بر اقتصاد ایران تحمیل کند.

وی به نتایج پژوهش‌‌های دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی آمریکا و اروپا در رابطه با اثرگذاری تحریم‌‌های خارجی اشاره و خاطرنشان کرد: نتایج تحقیقات نشانگر آن بود که به سبب، وجود ظرفیت عظیم اقتصادی در ایران، جمعیت بزرگ 80 میلیونی و همچنین خلاق بودن و پرتلاش بودن غالب مردم ایران، تحریم‌ها اثر چندانی در نظام اقتصادی ایران نخواهد داشت.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که اگر آمریکا و اروپا اتفاق نظر داشتند که تحریم‌ها اثری بر نظام اقتصادی ایران نخواهد داشت، چرا ایران را تحریم کردند؟ تصریح کرد:‌ دشمنان ملت ایران با برنامه‌‌ریزی دقیق بر یک سری امور جامعه‌ شناختی مردم ایران، تصمیم گرفتند تا با پر رنگ کردن اثرات تحریم، نوعی فشار روانی بر جامعه تحمیل کنند تا در نهایت کاری کنند تا مردم ایران، خود اقتصادشان را فلج کنند، از این رو همزمان با تحریم ایران، با وارد کردن فشار‌های روانی بر جامعه، به پشتیبانی از تحریم‌‌های خارجی پرداختند.

وی نتیجه فشار‌های روانی و پشتیبانی از تحریم‌های خارجی را منشأ تشکیل تحریم‌های داخلی دانست و یادآور شد: تحریم‌های داخلی به این معنا است که مردم خواسته و ناخواسته کار‌هایی انجام می‌دهند که به ریشه اقتصاد کشور آسیب می‌رساند.

عبدالملکی به نمونه‌هایی از تحریم‌های داخلی اشاره و تأکید کرد: یکی از بزرگ‌ترین تحریم‌های داخلی، فعالیت‌های غیرقانونی مفسدان اقتصادی است که با اختلاس خود فشار اقتصادی بر مردم تحمیل می‌کنند، به گونه‌ای‌که آن زمان که نفت ایران به سبب تحریم به سختی فروش می‌رفت و درآمد ایران کاهش یافته بود، عده‌ای به یک‌باره بیت‌المال را چپاول و اموال آحاد مردم را غارت کردند.

وی به دیگر تحریم‌های داخلی اشاره و اظهار داشت: متأسفانه برخی والدین در فرهنگ خانوادگیشان فساد اقتصادی را به عنوان نوعی زرنگی به فرزندان القا می‌کنند.

عبد‌الملکی تحریم بانک‌ها و دولت‌ علیه تولید‌کنندگان، تحریم مردم علیه تولید کنندگان، تحریم دانشگاه‌ها علیه دانشجویان و تحریم دولت علیه مصرف‌ کننده را از دیگر موارد تحریم‌های داخلی برشمرد و خاطرنشان کرد: این‌ موارد تنها بخشی از تحریم‌های داخلی است از این رو اگر تحریم‌های داخلی برداشته شود،‌ بی‌تردید تحریم‌های خارجی خود به خود خنثی خواهد شد و در نتیجه قدمی بزرگ برای رسیدن به اقتصاد مقاومتی خواهیم برداشت.

اقتصاد‌دان و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع)، رفع تحریم‌های داخلی را به منزله اجرا سازی اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطرنشان کرد: همان طور که مقام معظم رهبری فرموده است، راه‌ حل مشکلات اقتصادی کشور در لوزان و ژنو و نیویورک نیست بنابراین بی‌تردید مذاکره با تحریم‌کنندگان داخلی بسیار بهتر از پای میز نشستن با مذاکره کنندگان خارجی است، زیرا از یک سوی مذاکره با تحریم‌کنندگان داخلی ما را ذلیل نخواهد کرد و از سوی دیگر تحریم کنندگان داخلی تحریم‌هایشان از روی غرض نیست./878/پ202/ج1

ارسال نظرات