۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۳
کد خبر: ۴۶۱۰۴۹
آیت الله صدیقی:

علامه طباطبایی از نظر فقهی کم از آیت الله خویی نداشت

امام جمعه موقت تهران گفت: بنده از مرحوم آیت الله بهجت شنیدم که آقای طباطبایی از نظر فقهی کم از آقای خویی نداشت، ایشان خود را وقف قرآن کریم کرد و هیچ گاه به دنبال این نبود که خودی نشان دهد، بلکه خدا نما بوده و اراده اش در این مسیر قرار داشت.
نشست علمی اساتید موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران جمعه شب در نشست اساتید مؤسسه امام خمینی(ره) که به مناسبت سالگرد ارتحال علامه طباطبایی در دارالقرآن علامه طباطبایی برگزار شد، با بیان این که خداوند جهان را برای معرفت خلق کرده است، گفت: خداوند مجموعه عالم آفرینش را مقدمه عالم شدن انسان ها قرار داده است.

وی افزود: باید به حقیقت رسید، بشر می تواند خلیفه خدا در قدرت و علم الهی البته در حد محدود خود باشد، همانگونه که خدا قدرت و علم محض است انسان می تواند مظهری از این قدرت و علم در محدوده ممکن بودن باشد.

آیت الله صدیقی با بیان این که راه رسیدن به علم و قدرت عبودیت حق تعالی است، اظهار داشت: در مسأله عبودیت عبد کسی است که مالک چیزی نیست، رسیدن به مرتبه ای که انسان مظهریت پیدا کند در گرو این است که انسان چیزی در خود نبیند و بداند غیر خدا چیزی نیست و هرچه هست خداوند است، خداوند مالکیت حقیقی بر عالم دارد و عالم جلوه خداوند است.

وی ادامه داد: قرآن کریم آمده راه را برای بشر تسهیل کند تا بشر بداند که همه کاره خداوند است، باید بدانیم که یک اراده بیشتر در عالم نیست که مربوط به خداوند می شود، اگر انسان در مسیر معرفت الهی و هستی کوشش و تحصیل علم کند و تعلیم و تعلم در حوزه ها داشته باشند به عنوان بندگی است.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که کسب علم به فرمان الهی یک حرکت و کار است، ابراز داشت: وقتی منشأ کار خدا باشد انسان به یقین می رسد، انسان هرچه دارد باید از کف بدهد و یک حالت عشق و محبتی در آن به وجود آید که غیر از معشوق که خداوند است چیزی را نبیند.

وی عنوان کرد: قرآن تجلی اعظم حق تعالی و آیینه قدرت خداوند است، معرفت حق زدودن حجاب ها و عبور از موانع لازم دارد که بزرگترین مانع خود انسان است، گذشته از خود دارویی جز محبت ندارد؛ این که علامه طباطبایی در ماه رمضان و در حرم کریمه اهل بیت(ع) می ماند تا وقت افطار که شبکه های ضریح را به عنوان افطاری بمکد و ببوسد باید عینیت قرآن باشد و بوی قرآن بدهد.

آیت الله صدیقی خاطرنشان کرد: بزرگانی همانند حضرت علامه آیت الله مصباح، علامه آیت الله جوادی آملی و آیت الله انصاری شیرازی از اساتید ما بودند و همه وجه مشترکی داشتند که در برابر علامه طباطبایی خضوع و تواضع با همه وجود داشتند، وقتی اسم علامه را می بردند و مطلبی از ایشان نقل می کردند یک احترام خاصی در وجود آن ها لمس می شد.

وی اضافه کرد: مفسر، حکیم، متکلم، محدث و ریاضی دان در طول تاریخ بسیار داریم که مرحوم علامه در همه آن ها شاخص بود، جامع غیب و شهود بود؛ اما این که المیزان علامه طباطبایی میزان شد، رفتارش شاخص و الگو شد و شاگردانش احیاگر انقلاب و تشیع شدند و هر یک سفره ای پهن کردند و سازنده و نور افشان شدند به دلیل عشقی بود که علامه داشت.

آیت الله صدیقی با بیان این که علامه واقعا ذوب در خداوند و معارف الهی بود، گفت: علامه طباطبایی عبد بود و چون عبد بود مالک نشد، ایشان از طریق اهل بیت(ع) به مرحله عشق رسیده بودند، عملکرد ایشان هم عملکرد یک مرجع تقلید نبود.

وی افزود: بنده از مرحوم آیت الله بهجت شنیدم که آقای طباطبایی از نظر فقهی کم از آقای خویی نداشت، ایشان خود را وقف قرآن کریم کرد و هیچ گاه به دنبال این نبود که خودی نشان دهد، بلکه خدا نما بوده و اراده اش در این مسیر قرار داشت./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات