۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۴۶۱۱۰۹

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

تجلیل از فخرالذاکرین حاج فیروز زیرک کار در تبریز، برگزاری آزمون سراسری قرآن و عترت و همچنین پنجمین کنگره شعر عاشورایی «سوگ قلم» در آذرشهر از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حسن میلانی، رییس حوزه هنری استان آذربایجان شرقی گفت: آیین تجلیل از پیر غلام آستان حسینی، فخر الذاکرین، حاج فیروز زیرک کار فردا یکشنبه 23 آبان ماه سال جاری راس ساعت 18 در محل مجتمع فرهنگی پتروشیمی تبریز برگزار می شود.

وی افزود: در آیین تجلیل از پیر غلام آستان حسینی، فخر الذاکرین، حاج فیروز زیرک مداحان و شاعران اهل بیت علیهم‌السلام همچون شهروز اردبیلی، کلامی زنجانی، محمد باقر منصوری، کریمی مراغه ای، علی انسانی، حسن سلطانی و غلامرضا عینی فرد حضور خواهند داشت.

میلانی با بیان ین‌که همزمان از فیلم مستند پرتره « حاج فیروز آ» که به تهیه کنندگی حوزه هنری و به کارگردانی پاشا هادیان تولید شده است؛ رونمایی می شود، خاطر نشان کرد: فیلم مستند پرتره « حاج فیروز آ»، نگاهی به زندگی فخر الذاکرین، حاج فیروز فرشباف زیرک کار توسط حوزه هنری استان آذربایجان شرقی تولید شده است.

وی با بیان این‌که حاج فیروز زیرک کار از مداحان و از سینه چاکان اهل بیت عصمت و طهارت علیهما السلام است، ادامه داد: ایشان از پیرغلامان قدیمی است که برای اهل بیت (ع) به ویژه امام حسین (ع) و واقعه عاشورا مداحی های جانگدازی کرده است و از این جهت به وی لقب « فخرالذاکرین» گویند.

برگزاری پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت در آذربایجان شرقی 
پانزدهمین آزمون سراسری قرآن و عترت همزمان با سراسر کشور، نوزدهم و بیستم آبان ماه جاری در استان آذربایجان شرقی برگزار شد. این آزمون در سه بخش شامل کارکنان دولت، قرآن آموزان موسسات قرآنی و داوطلبین آزاد برگزار شد.

در بخش کارکنان دولت، آزمون به صورت الکترونیکی و با حضور ٤٣٠٠ نفر در سطح استان برگزار شد و در دو بخش قرآن آموزان موسسات قرآنی و داوطلبین آزاد نیز در رده سنی بالای دوازده سال به صورت کتبی ١٥٢٥ نفر و در رده سنی زیردوازده سال به صورت شفاهی ٥٧٥ نفر حضور داشتند.

آزمون یاد شده در ١٨ رشته شامل حفظ جزء سی، یک جزء، سه جزء، پنج جزء، ده جزء، پانزده جزء، بیست جزء و کل قرآن کریم، رشته حفظ مفاهیم در پنج سطح مختلف، مفاهیم نهج البلاغه، صحیفه سجادیه، اصول عقاید و تدبر جزء ٢٩ و ٣٠ برگزار گردید.

این آزمون با هدف ارزیابی کمی و کیفی عملکرد آموزشی موسسات و مراکز قرآن و عترت، ایجاد انگیزه در میان عموم افرد جامعه، استاندارد سازی و جهت دهی آموزشهای قرآن و عترت و شناسایی و معرفی نخبگان و استعدادهای درخشان قرآنی همه ساله و به طور منظم برگزار می شود.

گفتنی است، به تمام کسانی که امتیاز بالای ٦٠ کسب کنند گواهینامه معتبر و به داوطلبان بالای ٩٠ امتیازاز سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی لوح تقدیر اهدا خواهد شد. همچنین در سطح کشور بین شرکت‌کنندگان برای اهداء ١٥ کمک هزینه حج عمره، ٥٠ کمک هزینه عتبات عالیات، ١٠٠ کمک هزینه سفر مشهد مقدس و ٢٠٠ کمک هزینه یک میلیون تومانی قرعه کشی صورت خواهد گرفت.

پنجمین کنگره شعر عاشورایی «سوگ قلم» در آذرشهر برگزار می‌ شود  
پنجمین کنگره شعر عاشورایی «سوگ قلم» در بخش های ترکی و فارسی با موضوعات اتفاقات اربعین حسینی و مدافعان حرم به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان آذرشهر برگزار می ‌شود. این همایش با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و نشر معارف والای حماسه حسینی با تأثی از فرامین مقام معظم رهبری در رابطه با نقش چشم‌گیر شعر در راستای گسترش معارف اهل بیت برگزار می‌شود.

نشر و گسترش فرهنگ شعر عاشورایی، اشاعه فرهنگ پایداری، زنده نگه داشتن روحیه شهادت‌ طلبی و ایثار، شناسایی و معرفی آثار برجسته در حوزه شعر عاشورایی، تشویق شعرا و ادبای جوان، زمینه ‌سازی برای آفرینش و گسترش شعر عاشورایی از دیگر اهداف این همایش است.

آخرین مهلت ارسال آثار به این سوگواره بیست و چهارم آبان ماه ١٣٩٥ عنوان شده و علاقمندان می ‌توانند آثار خود را در هربخش به دبیرخانه همایش واقع در آذربایجان شرقی، شهرستان آذرشهر، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ارسال کنند.

سومین جشنواره و نمایشگاه استانی مد و لباس آذربایجان شرقی برگزار می شود 
علی محرمی، معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از برگزاری سومین جشنواره و نمایشگاه استانی مد و لباس در این استان خبر داد و گفت: اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری انجمن هنرهای تجسمی تبریز و فعالان و دست اندرکاران عرصه طراحی و تولید پوشاک، سومین جشنواره استانی مد و لباس را برگزار می کند.

وی افزود: این جشنواره در چهار بخش طراحی- دوخت، نقاشی و پژوهشی و با موضوعاتی شامل تاثیر مد و لباس در حوزه امنیت ملی و اقتصاد مقاومتی، فرهنگ خانواده، پوشاک و الگوی مصرف، مد و لباس ایرانی در رقابت با برندهای خارجی، نقش تبلیغات و رسانه نقش رسانه در ترویج و اشاعه الگوهای مدگرایی ایرانی، نمادها و الگوهای فرهنگی بر روی البسه ایرانی و جایگاه آموزش در اصلاح الگوی مصرف پوشاک و اشاعه اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

محرمی افزود: در بخش جنبی کارگاههای تخصصی، نظری و عملی در زمینه اقتصاد مد و لباس برگزار شده و  تاریخچه و آموزش عملی دوختها و طراحیهای سنتی مورد بررسی قرار می گیرد. برگزاری غرفه های عرضه و فروش البسه ایرانی و اسلامی مخصوص طراحان لباس و تولیدکنندگان داخلی از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره است.

گفتنی است، در بخش طراحی پذیرش آثار به دو صورت طراحی دستی یا دیجیتال بوده و آثار در سه اندازه ٢١ در ٣٠ ، ٣٠ در ٤٠ ، ٥٠ در ٧٠ پذیرفته می شود و آثار طراحی شده بایستی دارای عنوان مدل و امضای طراح آن باشند. در بخش نقاشی نیز  تکنیک ارائه آثار آزاد است و اندازه آثار در صورت اجرا بر روی بوم نقاشی یا تحویل به صورت قاب گرفته به دبیرخانه جشنواره آزاد است.

همچنین در بخش دوخت ارائه اثر دوخته در کلیه شاخه­های مد و لباس اعم آزاد می باشد و در مرحله اول تصویر اثر دوخته شده به صورت دو تصویر از جلو و عقب یا جلو و نیمرخ در قالب GPJ به شکل ایمیل یا CD به دبیرخانه ارسال شود و نحوه نمایش اثر، در صورت راهیابی به نمایشگاه، با همکاری و تعامل ارائه کننده و دبیرخانه صورت خواهد گرفت.

لازم به ذکر است، علاقه‌مندان می توانند آثار خود را تا پانزدهم دی ماه ١٣٩٥ به دبیرخانه جشنواره واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره امور هنری، واحد هنرهای تجسمی ارسال کنند./935/303/ب2

ارسال نظرات