۲۶ آبان ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۴۶۱۴۴۱
استاد حوزه و دانشگاه:

اربعین یک حرکت عبادی سیاسی است

حجت الاسلام یثربی با بیان اینکه اربعین یک حرکت کاملا عبادی سیاسی است، گفت: قرب الی الله در عین حال که سیاسی ترین حرکت و یک نوع جهاد است یک نوع مقاومت و ابراز هویت هم هست.
اربعین حسینی

حجت الاسلام علی محمد یثربی قمی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با بیان اینکه زیارت اربعین بنا به فرمایش امام حسن عسگری(ع) از علامت های مومن است، اظهار داشت: یکی از علامات پنچ گانه مومن زیارت اربعین است، در متن زیارت اربعین آمده است «بَذَلَ مُهجَتَهُ فِیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبادَکَ مِنَ الجَهالَهِ وَ حِیرَهِ الضَّلالَه» خود اباعبدالله حسین(ع) خونش را داد تا مردم از جهالت و حیرت ضلالت نجات پیدا کنند.

وی ادامه داد: جهالت در برابر جهل در جامع روایی ما در برابر عقل است نه در برابر علم، یعنی عاقلانه با زندگی برخورد کنند. اسلام به فرمایش امیرالمومنان(ع) آمده است تا عقل ها را برانگیزد و زندگی ها را تطهیر کند.

 استاد حوزه و دانشگاه اظهار داشت: زیارت اربعین، معرفی امام حسین(ع) از زبان معصوم(ع) است، زیارت اربعین یک حرکت کاملا عبادی ـ سیاسی است، از این جهت عبادی است که امام امت فرمود عزاداری برای سید معصومان از افضل قربات است.

حجت الاسلام یثربی ادامه داد: قرب الی الله در عین حال سیاسی ترین حرکت و یک نوع جهاد است یک نوع مقاومت و ابراز هویت است، در مسائل داخلی، منطقه ای و بین المللی هم بخصوص در شرایط فعلی عراق، دعاهایی که زائران برای رزمندگان می کنند توسط رسانه ها برای آنها پخش می شود و این باعث تقویت روحیه آنها می شوند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه طبیعت حوزه علمیه علاوه بر تحقیق و اجتهاد، امر تبلیغ دین نیز هست، اظهار داشت: حوزه علمیه به طبیعت خود دو بال دارد، این یکی از امتیازات حوزه علمیه است؛ بنابراین حوزه می بایست آ‌نچه که اندوخته دارد در طول سال و در ماه محرم و صفر برای مردم تبلیغ کند.

 حجت الاسلام یثربی ادامه داد: در مقبوله عمر بن حنظله آمده است که فقها بعد از اینکه تفقه کردند آنچه که آ‌موختند به دیگران تعلیم دهند و در هر مرتبه ای از علم باشند مساله تبلیغ دوشادوش تعلیم وجود دارد.  این باعث زنده بودن حوزه علمیه و استقلال آن از دولت ها است.

وی در پایان گفت: حضور روحانیت هر جا باشد منشا خیر و سعادت است چون اسلام علم و مکتب دارد، اینها باعث وحدت می شود. دعوت همه ادیان، ارتباط و صلح با همه ادیان از معارف ما است و روحانیت باید به وظیفه خود در این زمینه عمل کند./875/ 202/ع

ارسال نظرات