۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۲
کد خبر: ۴۶۱۵۹۱

انتشار کتاب «مصیبت کربلا»

نویسنده کتاب «مصیبت کربلا» بر آن بوده تا با نگاهی جامع و کامل به گزینش احادیث و روایات مرتبط با ماجرای کربلا بپردازد و با تدوین و چینش بر اساس زمان اتفاق، مجموعه‌ای مفید تقدیم علاقه‌مندان کند.
کتاب «مصیبت کربلا»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب مصیبت کربلا، نوشته علی اکبر تلاقی از سوی انتشارات دلیل ما راهی بازار نشر شد.

در توضیح پشت جلد این کتاب آمده است: شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام مصیبتی جاودان در سراسر تاریخ است؛ و هرروز که می‌گذرد، ابعاد متفاوتی از این واقعه جانگداز تبیین می‌شود. کتاب «مصیبت کربلا» بر آن بوده با نگاهی جامع و کامل به گزینش احادیث و روایات مرتبط با ماجرای کربلا بپردازد و با تدوین و چینش بر اساس زمان اتفاق، مجموعه‌ای مفید تقدیم علاقه‌مندان کند.

 این کتاب از مقدمه، پیش‌گویی‌ها، ولادت، ملاقات‌های امام حسین علیه السلام، سخنان و گفت‌وگوها در مکه، در مسیر کربلا، ورود به کربلا، شب عاشورا، شهادت اصحاب، شهادت خاندان امام حسین علیه السلام، شهادت سیدالشهدا علیه السلام، پس از شهادت، بازگشت به مدینه، طفلان مسلم و سوگواره‌ها تشکیل شده است.

نویسنده در بخشی از مقدمه درباره این کتاب می‌نویسد: بزرگ‌ترین مصیبت جانسوز در تاریخ آفرینش از جنبه‌های گوناگون، رویداد غم‌افزای عاشورای در سال 60 یا 61 هجری قمری است.

گرچه پیش‌بینی این حادثه و آگاه‌سازی از سوی اولیای الهی پیامدهای فراوان اعتقادی، اجتماعی، عاطفی بر جای نهاد، اما پس از وقوع عینت یافتن آن، آثار مختلفش هزار چندان گردید و روز به روز هم افزایش یافت.

شهادت جانگداز امام حسین علیه السلام و یاران وفادرارش و اسارت خاندانش از همان ابتدا وجودان پاک بشریت را جوش و خروش درآورد و انسان‌ها در برابر آن واکنش علمی نشان دادند.

گروهی در سوگ و سوز آن شهیدان شعر سرودند و آثار پر ارجی در عرصه ادبیات عرضه داشتند؛ جمعی هم نوحه سر دادند و سرشک خون جاری ساختند و با گریه‌ خود مظلومیت و بی‌یاوری ایشان را به گوش جهانیان رساندند؛ و دسته‌ای نیز این رخداد عظیم را بیان و بنان خود برای دیگران گزارش دادن تا مبادا تاریخ، این رخداد بس بزرگ را به نسیان و فراموشی بسپارد. و صدهای کار دیگر از این دست که مجال ذکر آن‌ها نیست.

از آنجا که واقعه عاشورا و حوادث مربوط به آن از اهمیت به سزایی برخوردار است و شیوه‌های بیان به لحاظ زمان؛ مکان و مقتضای حال باید متفاوت باشد، مناسب می‌نماید که متون معتبر و متنوع در دسترس خوانندگان قرار گیرد تا بتوانند این قصه پر غصه را برای دیگران نقل کنند و البته به نسل‌های آینده نیز منتقل نمایند.

استاد فرهیخته و خدمت‌گزار دربار حسینی، زنده یاد مهندس حاج محمدحسین عصار، همواره این نکته مهم را در نظر داشت و هر از گاهی نیز زبان می‌آورد و آرزو می‌کرد ای کاش مجموعه‌ای فراهم شود تا با برخورداری از ویژگی‌های زیر در مجالس عزاداری خامس آل عبا علیهم السلام مورد استفاده قرار گیرد و در حد امکان از نقل و مطالب بی‌پایه و سست اجتناب گردد.

بر این اساس این مجموعه را با ویژگی‌های زیر سامان دادیم:

روایات را از منابع معتبر و متعدد شیعی گردهم آوردیم؛ در بازگردان فارسی این روایات؛ از ترجمه منتشر شده منابع اصلی و فرعی استفاده کرده، به تطبیق، بازبینی و اصلاح آنها پرداختیم و درر کنار ویرایش علمی و فنی و صوری یک دست‌سازی زبان نوشتار همت گماشتم.

گزارش‌های تاریخی به طور غالب از تألیفات سه عالم بزرگ شیعی با محوریت «الارشاد» شیخ مفید، «الملهوف» سید بن طاووس و هم‌چنین «بحارالانوار» مجلسی تهیه کردیم.

مطالب را بر اساس ترتیب تاریخی تنظیم کردیم؛ اشعار را بر اساس معیار زیبایی و مطابقت با مطالب این مجموعه، با ذکر منبع عرضه کردیم.

در بخشی از اسارت زنان و کودکان می‌خوانیم: عمر سعد همان روز عاشورا سر امام حسین علیه السلام را همراه خولی بن یزید و حمید بن مسلم ازدی نزد عبیدالله بن زیاد فرستاد و فرمان داد تا سرهای مطهر بقیة شهدای اهل بیت و یاران قطع کردند و آنها با شمر بن ذی الجوشن و قیس بن اشعث و عمر بن حجاج به سمت کوفه حرکت داد.

علامه مجلسی از منابع مختلف از ابومخنف مختلف نقل کرده است: وقتی خولی شبانه وارد کوفه شد، وی سر مبارک امام حسین علیه السلام را به خانه خود آورد، زنش به او گفت: چه خبر؟ گفت: من طلا برای تو آورده‌ام، این سر حسین علیه السلام است که در خانه توست. زن گفت: وای بر تو! مردم طلا و نقره می‌آوردند؛ تو سر پیغمبر خدا آورده‌ای؟

زن خولی می‌گوید: به صحن خانه رفتم و نگاه کردم؛ دیدم از ظرفی که سر مبارک امام حسین علیه السلام در آن بود، ستونی از نور به طرف آسان بالا رمی‌رفت و پرندگانی سفید را می‌دیدم که دور ظرف و سر مقدس امام حسین علیه السلام بال و پر می‌زدند.

عمر سعد فردا تا ظهر درکربلا ماند و آنگاه با بازماندگان خاندان حسین علیه السلام از کربلا حرکت کرد و اهل بیت را سوار بر شترانی کرد که تنها تکه پارچه‌ای بر پشت آنها انداخته بودند و محمل و سایبان هم نداشتند اهل بیت پیامبر علیهم السلام را با صورت‌های باز از میان دشمنان چون اسیران ترک و روم، با همه رنج و مصائب راهی کوفه کردند.

چون کاروان اسیران به کوفه نزدیک شد؛ مردم برای تماشا جمع شدند و زنی از کوفیان از بلندی سر برآورد و گفت: شما اسیران کجایید گفتند: ما اسیران آل محمدی صل الله علیه و آله و سلم. زن از بام فرود آمد و ملحفه‌های و لباس‌ها و مقنعه‌های فراهم آورده به ایشان داد تا خود را بپوشانند. کوفیان با دین وضع رقت‌بار ناله و گریه سر دادند.

بر اساس این گزارش، نویسنده برای تدوین این کتاب از 50 منبع روایی و تاریخ همچون «الاحتجاج علی اهل الجاج»، «الارشاد فی معرفة حجج الله علی العباد»، «الأقبال بلا أعمال الحسنة»، «الأمالی»، «بحارالانوار» تحف العقول»، «دهه عاشورا»، «دیوان شهریار»، «دیوان نیر تبریزی»، «دیوان وفایی شوشتری» و «سوگنامه کربلا از مدینه تا مدینه» استفاده کرده است.

گفتنی است کتاب «مصبیت کربلا» با شمارگان 3000 نسخه، در 332 صفحه با قیمت 20 هزار تومان از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است.

علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات دلیل ما می‌توانند به فروشگاه این انتشارات واقع در قم، مجتمع ناشران طبقه همکف، واحد 9، مراجعه یا با شماره تلفن‌های 37733413 و 37744988 تماس حاصل کنند./998/پ202/ق

ارسال نظرات