۰۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۳
کد خبر: ۴۶۳۳۲۳
زرنگار تشریح کرد؛

تأثیر دانش ادبیات عرب و سواد قرآنی در تصحیح قرآن

سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن با بیان اینکه آموزش مصححان در سال‌های آتی نیز ادامه می‌یابد، گفت: دانستن ادبیات عرب و سواد قرآنی می‌تواند در زمینه تصحیح قرآن مؤثر باشد.
زرنگار

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، احمد زرنگار، سرپرست معاونت نظارت بر چاپ و نشر قرآن سازمان دارالقرآن الکریم درباره دوره آموزشی تصحیح قرآن گفت: دوره آموزشی تصحیح قرآن در راستای ارتقای سطح مصححان برگزار می‌شود و در این زمینه تلاش کردیم تا از اساتید برجسته و عالم استفاده کنیم؛ چراکه نقش استاد در آموزش کلیدی است، همچنین منابع مورد نظر نسبت به منابع سال‌های گذشته تغییر یافته و دست اول و جدید است.

وی افزود: در این راستا حجت‌الاسلام حبیبی که در حوزه تجوید صاحب تألیف است، همچنین سیدمحسن موسوی‌بلده در حوزه تجوید از اساتید این دوره است و مباحثی را مطرح می‌کنند که مورد استفاده مصححان قرار گیرد، استاد صدرالحفاظ نیز از اساتید این دوره بوده و مباحث تذهیب، چاپ و نشر و. .. را تبیین خواهد کرد که دوره‌های قبل کمتر سابقه داشته است.

زرنگار درباره اهمیت دوره آموزشی به‌ویژه مباحث چاپ و نشر قرآن گفت: بسیاری از اغلاط در مرحله چاپ رخ می‌دهد و اگر مصحح به این مسائل آگاه نباشد، ممکن است در این مرحله دقت زیادی نداشته باشد، همچنین اهمیت این دوره به اندازه‌ای است که می‌توان گفت؛ صرف مقابله ممکن است مصحح را از اشتباه مصون ندارد، به همین دلیل باید به مباحثی از تجوید مانند همزه وصل، ادغام و اخفاء و. .. پرداخته شود.

وی با بیان اینکه سعی بر این است تا این آموزش‌ها هر سال ادامه یابد، بیان کرد: در این دوره از تجربه‌های عزیزالله مرتضوی، مدیر تصحیح سازمان دارالقرآن نیز استفاده شده که به مباحثی درباره غلطنامه‌نویسی در تصحیح پرداخته و جزواتی را در اختیار مصححان قرار داده است، علاوه بر این مباحث فنی رایانه نیز به مصححان آموزش داده می‌شود البته این آموزش در حد مقدماتی ICDL است. در نهایت نیز اعراب‌القرآن و قواعد صرف و نحو، تجزیه و ترکیب که خلأ زیادی در رابطه با آن وجود دارد و نیازمند آموزش است، تدریس خواهد شد که ارائه آن برعهده خودم است.

زرنگار تصریح کرد: مواردی از تصحیح قرآن بوده که توسط مصحح تصحیح شده و سپس قرآن به فرد مسلط به زبان عربی داده شده و چندین غلط از آن استخراج شده است که نشان می‌دهد که دانستن ادبیات عرب و سواد قرآنی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه اگر می‌خواستیم برای همه مصححان کلاس برگزار کنیم، زمان آن طولانی می‌شد و برای بسیاری از مصححان که اغلب از قشر بانوان هستند، دشوار بود؛ از این رو کسانی که از نظر کیفیت کار در سطح بالایی هستند، در اولویت قرار گرفتند. برای دسته دوم نیز در سال آینده دوره‌هایی برگزار خواهد شد. البته برای دسته نخست نیز دوره تکمیلی و احتمالاً غیرحضوری برگزار خواهد شد./1325/101/ب3

ارسال نظرات