۱۰ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۲
کد خبر: ۴۶۴۴۵۶
حجت الاسلام پناهیان:

بهترین راه شناخت دیگران خودشناسی است

استاد اخلاق حوزه علمیه گفت: انسان اگر عمیقا خود را بشناسد می‌تواند دیگران را بهتر بشناسد، در واقع اگر انسان عمیق خودش را بشناسد متوجه می‌شود که مصون از گناه نیست و ضعف خودش را در موضع خوب بودن درک می‌کند، در این شرایط انسان نسبت به نفس مکار خود آگاه می‌شود.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا حجت الاسلام پناهیان استاد اخلاق حوزه علمیه صبح امروز به مناسبت شهادت امام رضا(ع) که در حسینیه آیت الله حق شناس برگزار شد با اشاره به اینکه اگر کسی بتواند خودش را بشناسد دیگران را هم می‌شناسد، اظهار داشت: مهم‌ترین راه برای اینکه انسان بتواند تفاوت بین انسان‌ها را درک کند و یا اینکه هر شخصی موقعیت خودش را بشناسد، خود شناسی است.

وی ادامه داد: انسان اگر عمیقا خود را بشناسد می‌تواند دیگران را بهتر بشناسد، در واقع اگر انسان عمیق خودش را بشناسد متوجه می‌شود که مصون از گناه نیست و ضعف خودش را در موضع خوب بودن درک می‌کند، در این شرایط انسان نسبت به نفس مکار خود آگاه می‌شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه اگر انسان خودش را بشناسد ذلیل درگاه خدا می‌شود، خاظرنشان کرد: در این وضعیت انسان کبر را در خود از بین می‌ببرد و از این پس می‌تواند دیگران را بهتر ببیند، هرکسی خود را خراب به درگاه خدا ببیند  قطعا دیگران را خوب می‌بیند.

حجت الاسلام پناهیان تاکید کرد: امام رضا(ع) می‌فرمایند "عاقل کسی است که کار خوب خودش را کم می‌شمارد اما در مقابل برای دیگران آن را بزرگ می‌پندارد"، انسان‌ها با یکدیگر فرق می‌کنند، اما این دلیل نمی‌شود که انسان خود را با دیگران مقایسه کند زیرا شرایط هر انسانی به درگاه خدا متفاوت است.

وی افزود: انسان اگر تفاوت دیگران را بفهمد نه کسی را مطلقا خوب و نه بد می‌کند و همچنین خودش هم مغرور نمی‌شود، درک تفاوت سبب می‌شود که انسان بی‌جا کسی را تشویق نکند، زیرا تشویق بی جهت باعث سرکوفت به دیگران می‌شود، تشویق در جایی جایز است که برای همه و به یه شکل باشد.

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به اینکه تشویق و تنبیه بی‌مورد کودکان تاثیری در رشد آنها ندارد، تصریح کرد: پدران و مادران ما نباید تبعیضی در خانه بین فرزندان ایجاد کنند، البته باید احساس تفاوت بین فرزندان حس شود تا به صورت یک مجموعه در کنار هم رشد کنند.

حجت الاسلام پناهیان در پایان گفت: درک تفاوت‌ها زمینه‌ساز ولایت‌مداری می‌شود و روحیه انسان محکم می‌شود، با درک تفاوت حسادت از میان می‌رود، اگر به این درک نرسید حسادت به پیشرفت دیگران انسان را نابود می‌کند./202/816/ب1

ارسال نظرات