۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۲۰:۱۲
کد خبر: ۴۶۵۰۸۹

ماجرای رویارویی امام حسن علیه السلام و وارثان سقیفه در یک اثر

کتاب «محاکمه امویان در کلام امام مجتبی علیه السلام؛ ماجرای رویارویی امام حسن علیه السلام و وارثان سقیفه» از سوی انتشارات دلیل ما روانه بازار نشر شد.
کتاب «محاکمه امویان در کلام امام مجتبی علیه السلام؛ ماجرای رویارویی امام حسن علیه السلام و وارثان سقیفه»

به گزارش خبرتگار خبرگزاری رسا، کتاب «محاکمه امویان در کلام امام مجتبی علیه السلام؛ ماجرای رویارویی امام حسن علیه السلام و وارثان سقیفه» از مجموعه داستان‌های بلند  شیعه به قلم محمدرضا انصاری از  سوی انتشارات دلیل ما روانه بازار نشر شد.

نویسنده در بخشی  از مقدمه این کتاب می‌نویسد:

یک اتفاق وقایعی را رقم زد که در نگاه اول هیچ کس گمانش را نداشت؛ به خصوص معاویه، در نگاه اول هیچ کسی گمانش را نداشت؛ به خصوص معاویة بن ابی سفیان! حتی تاریخ گمان نمی‌کرد چنین حقایق ناگفته‌ای در آن روزگار و در اوج غربت، از لسان امامی منتشر می‌شود و یادگار بماند.

اکنون ماجرای رویارویی امام مجتبی علیه السلام با معاویه و یاران وی را پیش‌رو داریم، که شامل ناگفته‌های بسیاری از سوابق آنان است. آنچه در این حدیث بلند آمده بازتاب عقده‌ها و حقارت‌های غاصبین در زمان معاویه و مقابله فرزند ارشد علی بن ابیطالب علیه السلام با آنها است؛ که آبرویی برای دشمنان باقی نگذاشت.

پس از شهادت امیرالمؤمنین علیه السلام، معاویه بر تبلیغات مسموم خود افزود و در تمام ممالک اسلامی دستور به دشنام و لعن بر آن حضرت داد.

اهل بیت علیهم السلام در برابر هتاکی‌ها و حرمت شکنی‌ها غالبا سکوت می‌کردند؛ اما در بعضی موارد پاسخ دشمنان را می‌دادند.

درماجرای این کتاب، معاویه و یارانش با عکس العمل شدید سبط اکبر پیامبر صل الله علیه و آله و سلم روبه‌رو شدند.

احیای میراث فرهنگی شیعه در این کتاب جلوه تازه به خود گرفته است. احادیثی بلند با معارفی عظیم در منابع ما وجود دارد که تحقیق و عرضه آنها می‌تواند از نمونه‌های بارز احیای یادگارهای علمی تشیع به شمار می‌آید؛ و اکنون به صورت مجموعه‌ای با عنوان «داستان‌ها بلند شیعه» تدوین کرده و این کتاب سومین نمونه آن است.

 آن روایات بلند در منابع اصلی بی هزاران حدیث هستند و توجه خاصی به آنها نمی‌شود؛ ولی با استخراج از کتب مرجع و تبیین جوانب اعتقادی تاریخی و تنظیم متن و محتوایشان معلوم می‌شود چه حقایق مهمی از تاریخ و عقیده آنها نهفته است.

یکی از ده‌ها حدیثی که از چنین خصوصیتی برخورد دارند، ماجرای محاکمه امویان در کلام امام حسن علیه السلام است، که طی 6 مرحله تقدیم خوانندگان می‌شود:

 فصل نخست: مقدمه‌ای بر مطالعه کتاب است و پنج فصل بعدی ماجرای مفصل این برخورد گفتاری است که با جمع‌آوری روایات مرتبط و تدوین آنها بر اساس زمان و مکان وقایع متن داستانی کامل آن آماده شده است.

 این شش فصل عبارتند از: آشنایی با داستان محاکمه امویان، امام حسن علیه السلام و امویان در کوفه، فضایل امیرالمؤمنین علیه السلام در برابر بنی امیه، ننگ‌های معاویه از زمان پیامبر صل الله علیه و آله و سلم، سوابق و نسب پسران عثمان و عاص و عقبه و سوابق ننگین عتبه و مغیره و مروان.

 اکنون بیش از چهارده قرن، ماجرای  یکی از تلخ‌ترین و شیرین‌ترین مناظره‌های اهل بیت علیهم السلام پیش روی ما است و باید این حدیث عظیم را به نسل جا و آینده معرفی کنیم و پان آن ر ا برایشان تبیین نماییم.

در بخش پایانی این کتاب با عنوان «نتیجه اعتقادی این ماجرا» می‌خوانیم:

 شاید مجلسی که معاویه و یارانش در مقابله با امام حسن علیه السلام در کوفه تشکیل دادند و پاسخ‌هایی که دریافت کردند کمتر از یک ساعت طول کشیده باشد، اما این واقعه در کنار صلح امام مجتبی علیه السلام برای همیشه در خاطر تاریخ اسلام ماند؛ و طی آن ابعاد متفاوتی از فرهنگ تشیع به معتقدانش آموخته شد:

اقرار دشمنان به بغض و کینه نسبت به امیرالمؤمنین علیه السلام و اظهار آن در زشت‌ترین صورت، نشان داد که سقیفه به دست چه کسانی پایه‌گذاری شده و توسط چه افرادی به راه خود ادامه داده است.
معرفی یاران معاویه و همدستان قدیمی سقیفه توسط امام مجتبی علیه السلام نشان داد که چه نسل‌ها ناپاک و چه فاسقان خبیثی کارگردانان راه منحرف ضدیت با صراط مستقیم هستند و چه سوابق وحشتناکی در مقابل اسلام و قبل از آن در جامعه خود داشته‌اند.

قداست امامان شیعه در مقابل آنان و مظلومیت ابن پاک‌ترین مخلوقات خدا به دست آن کثیف‌ترین خلق روشن شد تا معلوم شود تا فاصله از کجا تا کجاست!

کتاب «محاکمه امویان در کلام امام مجتبی علیه السلام؛ ماجرای رویارویی امام حسن علیه السلام و وارثان سقیفه» در 70 صفحه از سوی انتشارات دلیل ما راهی بازار نشر شد./998/پ202/ق

ارسال نظرات