۱۵ آذر ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۱
کد خبر: ۴۶۵۳۴۲

چند خبر کوتاه از آذربایجان‌شرقی

انتخاب هیأت مدیره جدید انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی، میزان صدقه‌ جمع‌آوری شده مردم استان و اعلام برگزیدگان کنگره شعر عاشورایی در آذرشهر از مهم‌ترین اخبار کوتاه استان است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اعضای هیات مدیره و بازرس جدید انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی با برگزاری انتخابات مشخص شدند. پس از رای گیری از حاضران، وحید زینالی، فرینوش اکبرزاده، سعید حبیبی، سخاوت خیرخواه و ساسان نیک رفتار به عنوان اعضای اصلی و عیسی عطاپور و مهرداد خوشکار مقدم نیز به عنوان علی البدل انتخاب شدند.
همچنین امیر کریم زاد شریفی به عنوان بازرس اصلی و مرتضی شفیعی به عنوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.
انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی در سال ١٣٨٣ تاسیس شد و هم اکنون ١٤٣ نفر عضو فعال دارد، این انتخابات در محل مجتمع فرهنگی و هنری ٢٩ بهمن تبریز و با حضور ١٠٨ نفر از اعضای این انجمن برگزار شد.


مردم آذربایجان‌شرقی بیش از 68 میلیارد ریال صدقه دادند
حسین دشتی، مدیرکل کمیته امداد استان با بیان اینکه یکی از ظرفیت‌های جذب کمک‌های مردمی استفاده از صدقات است، اظهار داشت: صدقات جمع‌آوری شده در سرفصل‌های درمانی، جهیزیه، وام کارگشایی، اشتغال، عمران و مسکن مددجویی، امور فرهنگی و آموزش هزینه شده است.
وی با اشاره به اینکه صدقات مردمی در همان محل جمع‌آوری شده و برای رفع مشکلات نیازمندان آن منطقه هزینه می‌شود، ادامه داد: در هشت ماهه سال گذشته 64 میلیارد ریال صدقه از صندوق‌های صدقات استان جمع‌آوری شد 371 هزار صندوق صدقه کوچک، متوسط و بزرگ در سطح معابر و منازل وجود دارد.
دشتی با بیان اینکه مردم نیکوکار آذربایجان‌شرقی به دلیل اعتقادات دینی و کمک به همنوع خود در دادن صدقه پیشتاز هستند، اظهار کرد: آذری‌ها بیش از 68 میلیارد ریال صدقه در هشت ماهه امسال پرداخت کرده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 6 درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به اینکه در هشت ماهه سال گذشته 64 میلیارد ریال صدقه از صندوق های صدقات استان جمع‌آوری شد، افزود: صدقه از مصادیق احسان است و به عنوان قرض به خداوند معرفی شده و برای آن آثار مادی و معنوی، دنیوی و اخروی بسیاری گفته شده است.


اجرای امینانه نیات واقفان بهترین راه برای ترویج فرهنگ وقف است
حجت‌الاسلام احمد جباری، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آذرشهر ضمن تشریح برنامه‌های مختلف فرهنگی، مذهبی در طول دهه وقف گفت: برنامه‌های متنوعی را به منظور گرامی‌داشت دهه‌ وقف تدارک دیده‌ایم که نواختن زنگ وقف در مدارس از جمله این اقدامات است.
وی ادامه داد: برگزاری نشست خبری با اصحاب رسانه، برپایی نمایشگاه و ایستگاه همه واقف باشیم در طول دهه‌ی وقف، برگزاری مراسمات عزاداری در ایام رحلت پیامبر عظیم الشان(ص) اسلام و همچنین شهادت امام رضا(ع)، قرائت زیارت از راه دور پیامبر اکرم(ص) در مسجد امام خمینی(ره) ممقان نیز از جمله برنامه‌های ما برای دهه‌ وقف است.
وی افزود: ویژه برنامه شهادت امام‌ رضا(ع) و محفل انس با قرآن در مسجد سفیده محله و مسجد حضرت ابوالفضل(ع) شهرستان گوگان و همچنین تجلیل از متسابقین و فعالان قرآنی شهرستان، غباروبی و عطرافشانی بقعه‌ی صالحه خاتون، نشست صنفی با روحانیان در دهه‌ی وقف، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه، برپایی ایستگاه همه واقف باشیم در مصلی شهرستان آذرشهر، دیدار با خانواده‌های شهدا، نشست شورای اداری با موضوع وقف، نشست صنفی با اقشار مختلف و دانشجویان نیز توسط اداره اوقاف و امور خیریه شبستر در دهه‌ وقف برگزار خواهد شد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آذرشهر برگزاری ویژه برنامه‌ی وقف و اقتصاد مقاومتی، دیدار با سالمندان و حضور در مساجد و هم صحبتی با مردم پیرامون موقوفات را از دیگر برنامه‌های دهه‌ وقف این شهرستان برشمرد و تاکید کرد: اجرای امینانه‌ی نیات واقفان بهترین راه برای ترویج فرهنگ وقف است و بر همین اساس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان آذرشهر در ایام مختلف سال نسبت به اجرای نیات واقفان اقدام کرده و مردم نیز از آثار موقوفات بهره‌مند می‌شوند.


اعلام برگزیدگان کنگره شعر عاشورایی در آذرشهر
محمدحسن چمیده‌فر، معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در این کنگره، گفت: متأسفانه انحراف، بدعت و حتی تحریف‌های بسیاری به واسطه نفوذ فرهنگ غربی به حوزه شعر آئینی و فرهنگ ناب عاشورایی برای سوز و گداز و گریه انداختن مردم وارد شده است.
وی مهم‌ترین وظیفه شاعران آئینی و اصحاب فرهنگ و قلم را تولید محصولات ادبی پاک و به دور از تحریف برای اشاعه ارزش‌های اسلامی دانست و افزود: شاعران آئینی، باید در خرافه زدایی از نهضت عاشورا و بیان حقایق کربلا بیش از پیش تلاش کنند.
بهمن سلمانی، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آذرشهر نیز در این مراسم گفت: ۵۲۰ اثر در بخش ترکی و فارسی با موضوع عاشورا و بخش ویژه مدافعان حرم به دبیرخانه این کنگره ارسال شده بود که از این تعداد سه اثر در بخش فارسی و سه اثر در بخش ترکی و دو اثر در بخش مدافعان حرم برگزیده شدند.
گفتنی است، در پاین آثار «ابراهیم قبله آرباطان» از تبریز، «الهه سلطانی» از یزد و «عارفه دولتی» از آذرشهر در بخش فارسی به ترتیب به عنوان نفرات نخست تا سوم برگزیده شدند. در بخش شعر ترکی نیز اثر «بلال کمالی» از تبریز رتبه نخست و آثار «ناصر دوستی» از زنجان و «بابک اسلامی» از اهر، دوم و سوم شدند. در بخش ویژه مدافعان حرم آثار «حسن پاکزاد» از زنجان و «بهنام شاه نعمتی» از گوگان رتبه نخست را کسب کرد./935/
303/ب3

ارسال نظرات