زوال دوران کودکی و عقب گرد از الگوهای اصیل دینی مهم ترین اثر رسانه بر اذهان عمومی است
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سعید عبدالهی، مسؤول مرکز مانیتورینگ شبکه های ماهواره ای فارسی زبان شامگاه دیروز در آستان حضرت معصومه (س) با اشاره به اینکه سواد رسانه ای سبب رشد نگرش نقد گرایانه و تقویت هوش و خرد در هنگام تماشای برنامه های مختلف رسانه می شود، گفت: وقتی والدین از دانش سواد رسانه برخوردار باشند؛ می توانند به راحتی برنامه های مناسب سن خود و فرزندانشان را تشخیص دهند؛ زیرا رسانه ها همواره برنامه هایی را پخش می کنند که موجب پرسش هایی زود هنگام مثلا در حوزه بلوغ جنسی برای یک کودک پنج تا شش ساله می شود به همین دلیل والدین اگر دانش سواد رسانه را داشته باشند می توانند برنامه های مناسب را به فرزندان خود معرفی کنند.
وی با بیان اینکه «نیل پست من» در کتاب « زوال دوران کودکی» به این موضوع اشاره می کند که چگونه رسانه به صورت زودهنگام کودکان را با مسائل دنیای بزرگترها از جمله مسائل جنسی آشنا کرده و موجب زوال زودهنگام دوران کودکی بچه ها و ورود آنها به دنیای بزرگسالان می شود، افزود: این امرزمینه بلوغ زودرس را در کودکانی که حتی از نظر فیزیولوژی به بلوغ جنسی نرسیده اند، ایجاد می کند.
مسؤول مرکز مانیتورینگ شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با تاکید براینکه حضرت رسول(ص) در حدیثی می فرمایند که « رستگار نمی شود فرزندی که موقع آمیزش و روابط زناشویی صدای نفس پدر و مادر خود را بشنود و این فرزند زناکار خواهد شد، گفت: متأسفانه امروزه نسل جوان و نوجوان ما به راحتی از طریق رسانه های مختلف به فیلم های مستهجن دسترسی دارند و آشنا نبودن والدین با مبحث سواد رسانه نیز آسیب های این مشکل را دو چندان کرده است.
حجت الاسلام سعید عبدالهی تصریح کرد: انیمیشن هایی مانند سفید برفی، سیندرلا، یخ زده و باربی در زمینه سبک زندگی برای فرزندان ما الگو سازی کرده و در عرصه های مختلف از جمله آرایش صورت و نوع پوشش برای فرزندان ما معیار تعیین می کنند به همین دلیل فرزندان ما در بزرگسالی براساس این معیارها و الگوهایی که به آنها معرفی شده سعی می کنند شخصیت خود راشکل دهند که این امر موجب عقب گرد از الگوهای دینی و خالی شدن زندگی نسل جوان و نوجوان از یاد خدا می شود.
وی با تأکید بر اینکه در سریال های امروزی اصالت لذت در سطح جامعه ترویج می شود، ادامه داد: در برخی از سریال هایی که امروز از رسانه به خصوص رسانه های غربی پخش می شود به بهانه شادی و خوشحالی و آزادی حتی رابطه با زنان شوهر دار نیز توجیه می شود و این اصالت لذت سبب شده که روح خدا گرایی و خدا پرستی به کلی از زندگی نسل جوان محو و حذف شود.
مسؤول مرکز مانیتورینگ شبکه های ماهواره ای فارسی زبان با اشاره به اینکه پس از اصالت لذت، رسانه غربی اصالت ثروت و سود را در میان نسل جوان ترویج می کنند، یادآور شد: اصالت فرصت و فرصت طلبی و همچنین بر هم زدن موازنه فکری و مصرف گرا کردن انسان ها از دیگر جریان هایی است که رسانه ها در میان مردم به خصوص نسل جوان ترویج می کنند./968/202/ب3