۱۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۷
کد خبر: ۴۶۶۱۱۱
حجت الاسلام دهنوی خطاب به همسران:

بیش از آسایش به دنبال تأمین آرامش خانواده باشیم

حجت الاسلام دهنوی گفت: هر چند آسایش خانواده که به مفهوم تامین نیازهای مادی و جسمی است یک ضرورت تلقی می شود اما مهم تر از آن تامین آرامش در خانواده است که به تربیت فرزندانی موفق و رشد یافته منتج می شود.
حجت الاسلام دهنوی

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام دهنوی، استاد حوزه و دانشگاه شامگاه گذشته در دومین همایش از مجموعه همایش های جشنواره مسیر خوشبختی به فلسفه و هدف ازدواج در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: همانگونه که در آیه ۲۱ سوره مبارکه روم بیان شده، مهمترین هدف ازدواج رسیدن به آرامش است  که در صورت تامین آن احساس خوشبختی و رضایت همسران در زندگی مشترک بیشتر شده و فرزندان نیز در سایه این آرامش رشد یافته و به مقامات عالی دست می یابند.

وی با اشاره به تلاش همسران جهت بسترسازی و تامین رفاه خانواده افزود: هر چند اهتمام همسران به تامین آسایش خانواده، در قرآن کریم و نیز روایات دینی مورد ستایش و تاکید قرار گرفته اما  آنچه می تواند در نهایت، حس رضایت  از زندگی را در همسران ایجاد کند آرامش است نه آسایش.

عشق ورزی و مهربانی بهترین راه ایجاد آرامش در خانواده

این مشاور خانواده درباره شیوه  ایجاد آرامش در خانواده تصریح کرد: عشق ورزی و مهربانی متقابل همسران که در ادامه  آیه ۲۱سوره روم به آن اشاره شده می تواند بهترین راهکار برای تحقق این مهم باشد. اما واژه های عشق و مهربانی عباراتی کلی هستند و بایستی مصادیق جزیی تر آن را در بین روایات و احادیث اولیای الهی جستجو کرد.

مصادیق عشق ورزی

حجت الاسلام دهنوی ادامه داد: از جمله مصادیق عشق ورزی و مهربانی که پیامبر اکرم ( ص) قرن ها پیش به آن اشاره کردند و امروزه در کتاب های اندیشمندان غربی به عنوان یک مهارت ارتباطی معرفی می شود این است که زن و مرد ساعاتی از روز را ( حداقل ۲۰  تا ۳۰ دقیقه) کنار یکدیگر بنشینند.

استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: پیامبر(ص) در این باره می فرمایند: هنگامیکه زن و مرد در کنار یکدیگر می نشینند، مکان آنان محل رفت و آمد فرشتگان الهی خواهد بود و نیز در روایتی دیگر می فرمایند اگر مردی در کنار همسرش بنشیند این کار در نزد خدا از اعتکاف در مسجد محبوب تر است.

وی اظهار کرد:  نگاه محبت آمیز و توأم با سخن نیکو و حُسن خلق  از دیگر مصادیق عشق ورزی است که همسران باید در فرصت با هم بودن آن را ابراز کنند و از بیان جملاتی همچون « دوستت دارم» احساس شرم نکنند. زیرا بیان این جملات قلب همسر را تسخیر کرده و بازخورد این امر را در قالب محبت و  مهرورزی هر چه بیشتر او نمایان می سازد.

حجت الاسلام دهنوی یادآور شد: پیامبر اکرم (ص) در این باره می فرمایند: اگر همسران کنار هم بنشینند و با هم کلام محبت آمیز داشته باشند ثوابش برابر با هفتاد حج مقبول خواهد بود.

زن و شوهر بیش از آسایش به فکر آرامش خانواده باشند

مشاور خانواده در پایان خاطر نشان کرد : در خانواده هایی که والدین ارتباط بیشتری با هم دارند و در فضایی آرام با یکدیگر تعامل و گفتگو دارند فرزندان نیز موفق تر و از رشد جسمی و روانی بهتری برخوردارند، بنابراین لازم است زن و مرد بیش از آنکه دغدغه فراهم ساختن آسایش خانواده را داشته باشند به فکر آرامشی پایدار در محیط زندگی مشترک باشند./101/930/ب1

ارسال نظرات