۲۰ آذر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۴۶۶۴۱۵
رییس پژوهشکده اسلام تمدنی:

دغدغه برگزاری هفته پژوهش سبب غفلت از اصل پژوهش نشود

واسعی گفت: برخی مسؤولان تمام تلاش و فعالیت های خود را معطوف به این هفته می کنند که چگونه برگزار شود و از مسأله اصلی پژوهش دور می شوند که این امر در بلندمدت ما را با آسیب مواجه می کند.
پژوهش

سید علیرضا واسعی، رییس پژوهشکده اسلام تمدنی(وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی) در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، با بیان اینکه هفته پژوهش، ویترین پژوهشی یک ساله مؤسسات علمی است، گفت: موسسات پژوهشی در این هفته دستاوردهای سال گذشته را در منظر مخاطبان قرار داده و کارنامه پژوهشی یکساله خود را بازبینی و آسیب شناسی می کنند.

وی با اشاره به اینکه هفته پژوهش افزون بر فرصت، آفتی نیز دارد، افزود: برخی مسؤولان تمام تلاش و فعالیت های خود را معطوف به چگونه برگزار کردن این هفته کرده و از مسأله اصلی پژوهش دور می شوند که این امر در بلندمدت ما را با آسیب مواجه می کند.

واسعی درباره تغییر اداره کل پژوهش اداره تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به پژوهشکده و تاثیر آن در رویکردهای پژوهشی گفت: بخشی از این تغییر، ریشه در رسمیت یابی موسسات دارد و بخش دیگر به رویکرد پژوهشی بر می گردد.

رییس پژوهشکده اسلام تمدنی با اشاره به درخشش تاریخ تمدن اسلامی در ایران و رکود آن در زمان حاضر ادامه داد: این مساله بیش از یک قرن فکرها را به خود مشغول کرده است.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب درباره توجه به مساله تمدن اسلامی، بیان کرد: باید دوباره تمدن کهن خود را به نمایش بگذاریم و تمدنی در رقابت با تمدن جهانی ایجاد کنیم.

ضرورت جهت دهی مطالعات پژوهشگران

واسعی با تأکید بر ضرورت جهت دهی مطالعات پژوهشگران، افزود: اگر بخواهیم به تمدن در خور شأن فرهنگ و تاریخ خود دست پیدا کنیم باید پژوهش را جدی بگیریم و هفته پژوهش را بهانه ای برای تلاش بیشتر بدانیم.

رییس پژوهشکده اسلام تمدنی با بیان اینکه کار پژوهشی نیازمند صرف زمان و هزینه است، تصریح کرد: پژوهشکده اسلام تمدنی با چهار گروه هنر و تمدن اسلامی، قرآن و مطالعات اجتماعی، فقه کاربردی و گروه حکمت و کلام نوین توانسته است کار خود را پیش برد.

برنامه های پژوهشکده اسلام تمدنی در هفته پژوهش

محمد باغستانی، عضو هیأت علمی پژوهشکده اسلام تمدنی نیز در گفت‌وگویی با اشاره به برنامه های گروه علمی هنر و تمدن اسلامی در هفته پژوهش گفت: برگزاری نشست های علمی مرتبط با مفهوم اسلام تمدنی، اختصاص جایگاه هر یک از گروه ها در پژوهش های اسلام تمدنی و جمع بندی و فهم قدر مشترک میان آنها، از برنامه های هفته پژوهش در سال جاری است.

وی با اشاره به ادغام گروه های علمی بر اساس ارتباطات میان رشته ای افزود: برپایی جلسات علمی اجباری با حضور اعضای هیأت علمی برای تبیین موضوع و ایجاد تفاهم مشترک لازم و ضروری است.

باغستانی ادامه داد: برقراری ارتباط جدی با موسسات تمدن پژوهشی داخل کشور و کسب اطلاعات دقیق از کارهای انجام شده و در دست اقدام آنها یکی دیگر از ضروریات مقدمات علمی محسوب می شود.

عضو هیأت پژوهشکده اسلام تمدنی همچنین، راه اندازی مجله ویژه با رویکردهای اسلام تمدنی متشکل از همه گروه های علمی را از دیگر ملزومات مقدمات علمی مطرح کرد.

فضای ماموریتی پژوهشکده اسلام تمدنی، مسأله محوری است

همچنین خانم بذی، عضو گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی با اشاره به پیشینه پژوهش در دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی گفت: این دفتر با سه دهه فعالیت در هویت های مختلف پژوهشی در سطح استان و کشور درخشیده است.

وی با بیان اینکه هویت جدید پژوهش در دفتر خراسان در قالب یک پژوهشکده رسمی دنبال می شود که بدیلی در سطح استان و حتی کشور ندارد، افزود: وضعیت ممتاز پژوهشکده اسلام تمدنی و گروه های علمی آن رویکردهای متمایزی از سایر پژوهشکده ها را پیش روی اعضای هیأت علمی و پژوهشگران قرار داده است.

عضو گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی اظهار کرد: رویکردهای آینده پژوهانه با شناخت کامل از وضع تمدنی حال و گذشته عالم اسلام، قطب های علمی فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی و مسائل میزهای تخصصی آنها، فضای ماموریتی پژوهشکده را به وجهی مسأله محور معین می کند.

بذی با بیان اینکه هفته پژوهش مجالی برای معرفی اعضای خانواده پژوهش، آثار و تعامل های درون و برون سازمانی در عرصه تحقیق و مطالعات است، ادامه داد: هویت جدید پژوهشکده اسلام تمدنی دفتر تبلیغات خراسان رضوی، وجهی جذاب برای حضور و معرفی در هفته پژوهش خواهد داشت.

وی با اشاره به گروه حکمت و کلام جدید به عنوان یکی از ارکان چهارگانه علمی پژوهشکده اسلام تمدنی گفت: پروژه های مستندسازی آموزه های عرفان شیعی بر اساس آیات و روایات، مدلهای نواندیشی دینی، معرفت شناسی فضیلت محور و بازسازی منطق حاکم بر حکمت متعالیه از فعالیت های سال جاری این گروه علمی است.

بذی افزود: ترجمه آثار کلاسیک و مهم غرب در حوزه های حکمت و الهیات بین ادیان و معرفت شناسی تجربه دینی نیز در مرحله چاپ قرار دارد.

عضو گروه حکمت و کلام جدید پژوهشکده اسلام تمدنی در ادامه با اشاره به برنامه های اجرایی این گروه علمی در هفته پژوهش گفت: در هفته پژوهش نشست علمی نقد کتاب «امامت سرّ خاتمیت» از تالیفات گروه علمی حکمت و کلام جدید و اثر دکتر جوارشکیان به برگزار خواهد شد.

خانم بذی با بیان اینکه یکی از رویکردهای مهم گروه حکمت و کلام جدید، تعامل با سایر نهادهای علمی کشور است، افزود: در این راستا مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد از نهادهایی است که از همکاری و تعامل فعال گروه حکمت و کلام جدید در حوزه برنامه ریزی و همفکری علمی و حوزه مدیریتی بهره­مند است./300/930/ب1

ارسال نظرات