۲۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۱
کد خبر: ۴۶۶۵۶۱
آیت الله علم الهدی:

ساختار جمهوری اسلامی مبتنی بر اندیشه سیاسی ناب اسلام است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: جمهوری اسلامی مبتنی بر مبانی ناب اندیشه سیاسی دین است چرا که طبق روایت نبوی «اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» که روایتی متواتر در امت اسلام است، مشارکت سیاسی برای مسلمانان واجب است و ما این مسأله را منطبق با عرف حاکم کردیم و نتیجه آن مردم سالاری دینی موجود در جمهوری اسلامی شده است.
آیت الله علم الهدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، آیت الله سید احمد علم الهدی صبح امروز در درس خارج فقه حکومتی خود که با موضوع «جواز اقامه حکم در عصر غیبت» در محل مدرسه علمیه عالی نواب برگزار شد، به تبیین شرایط گوناگون حکومت اسلامی در تاریخ معاصر پرداخت و با اشاره به شیوه تأثیر علما بر شاهان صفوی اظهار کرد: صفویه به دنبال توجیه سلطنت خود توسط مبانی شیعه برای مردم بودند و چه بسا مقداری امر بر خودشان مشتبه شده بود که سلطان عادل شیعه بوده و مملکت را تبدیل به مملکت شیعی کرده اند.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی افزود: فقها که می دیدند پیشرفت مناسبی نسبت به حکومت ولایی صورت گرفته، رابطه با آن ها را پذیرفتند. در زمانی که مخالفت با اهل بیتِ پیامبر(ع) همه مناطق را فراگرفته بود و در شمال شرق کشور ازبک ها و افغان ها شیعه کشی عجیبی به راه انداخته بودند، در چنین موقعیتی یک عده با قدرت خود آمدند تا قدرت سیاسی برای شیعه ای که تا آن زمان در اختناق بوده، منجز کنند و قدرت های استکباری دنیا به همین مقدار هم ناراضی بودند.

دخالت روحانیت در دوره صفویه از نفوذ غرب جلوگیری کرد

وی با اشاره به تأثیر حمایت مقطعی علما از حکومت صفوی بر جلوگیری از نفوذ غرب در کشور، خاطرنشان کرد: وقتی صفویه در جنگ چالدران عثمانی را شکست دادند، اروپایی ها که رقیب عثمانی بودند، در صدد شکست کامل قدرت عثمانی از طریق تصرف قدرت صفویه برآمدند تا حکومت صفوی پایگاه آن ها شود و بزرگ ترین حرکت مرحوم کرکی و سایر علمای آن زمان این بود که از نفوذ غربی ها به دولت صفویه جلوگیری کردند.

آیت الله علم الهدی ادامه داد: مستشرقین در تحلیل های خود درباره صفویه می گویند «صفویه حکومت آخوندی بوده و به همین دلیل شکست خورده است.» چون پیش از آن علما از دربار فاصله داشتند و به گفته راجر سیوری، در دوران شاه سلیمان و شاه سلطان حسین، برخورد مردم با علما به گونه ای بود که گویی آن ها منبع قدرت هستند. این تحلیل یک مستشرق خارجی درباره اوضاع ایران است. پس بحث حمایت علما، بحث مهار شاهنشاهی بود نه این که سلطنت را جزو دین کنند.

شکل اجرایی حکومت اسلامی به عرف زمان بستگی دارد

امام جمعه مشهد مقدس با تأکید بر این که قالب اجرای ولایت فقیه با مبانی آن دارای تفاوت است، اظهار کرد: برای نمونه امروز عده ای مقوله جمهوریت را برای نظام اسلامی قبول ندارند و معتقدند فقیه باید مانند زمان پیامبر(ص) حکومت کند. در حالی که در بین تمام ادله ای که برای ولایت فقیه داریم، دلیلی بر شکل اجرایی نظام ولایی نداریم که شیوه اجرای آن را منحصر در قالب خاصی کند. شکل اجرایی مربوط به عرف زمان است و بستر اجرایی نظام ولایی، مانند سایر احکام شرعی، عرف است.

وی تصریح کرد: عرف مبدأ مشروعیت نیست اما ابزار اجرایی شرع است و هرچه عرف اقتضا کند، نظام ولایی با توجه به آن اجرا می شود چرا که مردم باید با این نظام بیعت کنند و اگر مردم آن را نپذیرند، اگر ولی امیرمؤمنان(ع) هم باشد، در خانه می نشیند. عرف زمان صفویه سلطنت بود و به هر حال مردم قدرت را در همان دُر و یاقوت پادشاه می دیدند. کما این که امروز عرف دنیا جمهوریت است.

قانون اساسی جمهوری اسلامی بر اساس عرف و شرع تنظیم شده است

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: عرف مبدأ نیست و به صورت غیر شرعی اعمال نمی شود. آن جا که عرف با مبانی شرع نمی سازد، فقیه باید آن را تنظیم کند. کارگزاری نظام، یک امر مردمی است و بر همین اساس مسأله دولت و مجلس در قانون اساسی ما مطرح می شود. کسانی که معتقدند باید حکومت اسلامی باشد نه جمهوری اسلامی، اشتباه می کنند چون این دو از هم جدا نیست. در این نظام، برنامه ریزی کار مردم است و کار آن ها را نمایندگان مجلس انجام می دهند.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی افزود: جمهوری اسلامی مبتنی بر مبانی ناب اندیشه سیاسی دین است چرا که طبق روایت نبوی «اَصبَحَ وَ لَم یَهتَمَّ بِاُمورِ المُسلِمینَ فَلَیسَ بِمُسلِم» که روایتی متواتر در امت اسلام است، مشارکت سیاسی برای مسلمانان واجب است و ما این مسأله را منطبق با عرف حاکم کردیم و نتیجه آن مردم سالاری دینی موجود در جمهوری اسلامی شده است./201/820/ب1

ارسال نظرات