۲۴ آذر ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۰
کد خبر: ۴۶۷۳۲۲
امام جمعه قزوین:

توجه مسؤولان به معماری اسلامی و نقش آن در ارتقای کیفیت زندگی ضروری است

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین گفت: شهرها باید به گونه‌ای طراحی شوند که محیطی برای پرورش فکر و اندیشه باشند و تنها حفظ انسان از سرما و گرما معیار طراحی خانه‌ها قرار نگیرد و توجه به معماری اسلامی این مهم را محقق می‌کند.
حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی

به گزارش خبرگزاری رسا در قزوین، حجت الاسلام والمسلمین عبدالکریم عابدینی نماینده ولی فقیه استان قزوین در جلسه کمیسیون شهرسازی شورای شهر که با موضوع معماری اسلامی برگزار شد، با تبریک هفته وحدت و با اشاره به در پیش بودن سالگرد سفر رهبری به قزوین، گفت: رهبری در حوزه فرهنگی، عمرانی، صنعتی و کشاورزی بیانات بسیار مهمی داشتند و لازم است با بازخوانی آن‌ها، در پی احیای این حوزه‌ها باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با تأکید بر اهمیت حوزه شهرسازی و توجه ویژه به معماری و شهرسازی اسلامی، تصریح کرد: دغدغه‌مندی کمیسیون شهرسازی شورای شهر در این حوزه بسیار ارزشمند است چرا که فرصت‌های معنوی بسیار ارزشمندی در این حوزه وجود دارد که تاکنون از آن غفلت شده است.

امام‌جمعه قزوین در ادامه با بیان این‌که شهرها در هر کشوری، بستر تربیت مردم در آن کشور هستند، خاطرنشان کرد: نمی‌توانیم معماری شهری را از سایر کشورها قرض بگیریم و آئین و فرهنگ‌ اسلامی خود را با آن ارائه دهیم.

کارشناس مذهبی در ادامه یادآور شد: همان‌گونه که بر تغذیه حلال تأکید داریم، شهرها هم باید به گونه‌ای طراحی شوند که زمینه یک زندگی حلال و سالم را برای شهروندان فراهم نمایند.

وی در ادامه اظهار کرد: اعتقاد به مبدأ، معاد، توحید، نبوت، وحی و رسالت باید در طراحی شهری دیده شود و تحقق این هدف، هنر معماران و توجه مسؤولان به این امر مهم را می‌طلبد.

این مقام مسؤول با تأکید بر همخوانی معماری شهری با استانداردهای دینی، یادآور شد: شهرها باید به گونه‌ای طراحی شوند که محیطی برای پرورش فکر و اندیشه باشند و تنها حفظ انسان از سرما و گرما معیار طراحی خانه‌ها قرار نگیرد و توجه به معماری اسلامی این مهم را محقق می‌کند.

خطیب جمعه قزوین اشاره کرد: در معماری و طراحی شهرها، این انسان و پرورش فکر و اندیشه اوست که باید معیار قرار بگیرد و نباید از این اصل مهم غفلت کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان این‌که برای اصلاح مشکلاتی که در حوزه شهرسازی وجود دارد، باید کلان‌نگر باشیم، بیان کرد: شهر مانند لباسی است که بر اندام فرهنگ، اعتقادات و منش‌های ملتی پوشانده می‌شود و نباید راضی شویم هر چیزی را بپذیریم.

وی در پایان گفت: باید تلاش کنیم تا دغدغه معماری شهری بر اساس موازین دینی در دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه ایجاد شود تا بتوانیم با کمک دانشجویان و ائمه جماعت مشکلات این حوزه را برطرف کنیم./853/101/ب2

منبع: پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در استان قزوین

ارسال نظرات