۲۷ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۶
کد خبر: ۴۶۷۹۸۰
حجت الاسلام ماندگاری:

بخشی از مشکلات خانواده‌ها به خاطر حضور در فضای مجازی و دوری از زندگی حقیقی است

استاد حوزه علمیه گفت: حیا و عفت آمار پاکدامنی و عقلانیت را بالا می‌برد، بنابراین جوامع بی‌حیا را نباید به عنوان جامعه عقلانی تلقی کرد، بخشی از مشکلات امروز خانواده های ما این است که در فضاهای مجازی دائم حضور دارند و از زندگی خود دور شده‌اند، شیطان هم به دنبال این موضوع است.
ماندگاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمد مهدی ماندگاری امروز(27آذرماه) در ادامه كلاس اخلاق خود كه در امامزاده حسن(ع) برگزار شد با اشاره به اینكه اصل عدالت به سه ویژگی درونی از جمله قوه شهوت تقسیم می‌شود، اظهار داشت: اگر عدالت در قوه شهوت رعایت شود ازدواج، حیا، عفت و تكثیر نسل را به بار خواهد آورد.

وی ادامه داد: دومین قوه غضب است كه اگر عدالت در آن پیاده شود شجاعت و صلابت را خواهد داشت، در همین راستا سومین قوه را باید وهم و خیال نام برد كه چنانچه در آن عدالت پیاده‌سازی شود تدبیر و حكمت شكل می‌گیرد.

استاد اخلاق حوزه تاكید كرد: در قوه شهوت ثمره اولی که خواهد داشت حیا، عفت و پاکدامنی است، در شرایط امروز جامعه وقتی دیده می‌شود که ازدواج کم شده است به این خاطر است که اعتمادها و اطمینان به پاکی از بین رفته است، وقتی فضای جامعه بی‌حیا شد همه می‌گویند مبادا فلان شخص هم خراب باشد.

حجت الاسلام ماندگاری یادآور شد: متاسفانه برخی مشکلات زندگی‌های امروز سوءظن زن و مرد به هم است، شیطان نیز از این فرصت نهایت بهره را می‌برد تا بتواند طرفین را به هم مشکوک کند و زندگی آنها را از بین ببرد، به همین دلیل است که دختران و پسرانی که با هم دوست هستند با هم ازدواج نمی کنند چون به پاکی هم سوء ظن دارند.

وی افزود: حیا و عفت آمار پاکدامنی و عقلانیت را بالا می‌برد، باید دانست که لذت گناه به آسیب‌هایش نمی‌ارزد، بنابراین جوامع بی‌حیا را نباید به عنوان جامعه عقلانی تلقی کرد، بخشی از مشکلات امروز خانوادهای ما این است که در فضاهای مجازی دائم حضور دارند و از زندگی خود دور شده‌اند، شیطان هم به دنبال این موضوع است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه حیا و افت تحکیم خانواده را به وجود می‌آورد، خاطرنشان کرد: وقتی خانواده سالم و مستحکم باشد به تبع جامعه سالم را هم به وجود می‌آورد.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه یکی از ثمرات حیا زیبایی است، تصریح کرد: زیبایی چیزی است که اهل آسمان نیز آن را می‌پذیرند، اما برخی متاسفانه تلاش دارند که در فضای جامعه و مجازی خودشان را زیبا جلوه دهند و خودشان را در چشم خلق خدا زیبا کند در حالی که از چشم خلق خود را می اندازد.

وی ابراز داشت: خدا به اهل حیا نظر رحمت و به بی‌حیا نظر غضب دارد، یکی از گروه‌هایی که سخت‌ترین گناههان برای آنها در نظر گرفته می‌شود بی‌حیاها هستند، چون بی‌حیاها حق الناس مفت برای خودشان درست می‌کنند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مصداق بارز حیا چشم است، افزود: اصلی‌ترین عضو در برخورد با بی‌حیایی چشم است، یکی از مهم‌ترین گروه از بی‌حیاها را که در روز قیامت آویزان می‌کنند کسانی هستند که چشمان بی‌حیا داشتند، متاسفانه این روزها برخی عکس عروسی خود را در فضای مجازی پخش می‌کنند.

حجت الاسلام ماندگاری بیان کرد: یکی از دیگر اعضا که باید باحیا باشد گوش است، در قرآن آمده است که زنان صدای خود را نازک نکنید، بسیاری از مشکلات جامعه با یک تلفن و گوش کردن یک صدا به وجود می‌آید، پس گوش نباید صدای نامحرم و موسیقی نامناسب نشنود.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های تحریک شهوت موسیقی است، متاسفانه امروزه دشمن به خوبی از طریق این حربه در حال خراب کردن فضای جامعه است، پس حیای گوش در موسیقی نیز باید رعایت شود.

استاد حوزه علمیه عنوان کرد: یکی دیگر از اعضا که رعایت حیا در آن الزامی است زبان می‌باشد، بنابراین باید دقت کرد که یکسری از کلمات مخصوص زن و شوهر است و نباید در مکالمات عام خود از آن استفاده کرد، اما متاسفانه این روزها برخی کلمات رواج پیدا کرده است که جامعه را خراب می‌کند.

حجت الاسلام ماندگاری با اشاره به اینکه شکم یکی از اعضایی است که باید حیا در آن رعایت شود، تصریح کرد: به این معنا که شکم باید حلال و حرام‌اش مشخص باشد، زیرا شکم که از حرام پر شود بروی سه عضو دیگر هم تاثیر می‌گذارد، در روز عاشورا سپاه عمر بن سعد سخنان امام حسین(ع) را شنیدند اما شکم پر از حرام آنها بقیه اعضا را بی‌حیا کرده بود.

وی با بیان اینکه حیا در شهوت هم باید رعایت شود اضافه کرد: دختران و پسران ما نباید نیاز جنسی خود را با رابطه نامشروع تامین کنند، تنها را تامین نیاز جنسی حلال فقط با ازدواج اتفاق می‌افتد.

استاد اخلاق ادامه داد: حیا در ارتباطات نیز یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود، این روزها متاسفانه در میهمانیهای ما زن و مرد در ارتباطات خود دقت نمی‌کنند، هیچ اشکالی ندارد که در میهمانی، عروسی و گردش زنان و مردان جدای از هم باشند، هیچ ضرورتی ندارد یک مغازه مردانه فروشی فرروشنده زن داشته باشد و دائما با نامحرم ارتباط برقرار شود.

حجت الاسلام ماندگاری یادآور شد: یکی از ایرادهای رسانه‌های ما این است که در یک برنامه می‌بینیم مجری مرد است اما کارشناس برنامه زن است یا برعکس این موضوع بارها اتفاق افتاده است، متاسفانه این امر در رسانه‌های خارجی کاملا عادی است زیرا آنها به خدا اعتقادی ندارند اما ما که یک کشور اسلامی هستیم باید به این موضوعات توجه کنیم.

وی در پایان گفت: پیامبر اکرم(ص) می فرمایند "مردم کاری کنید که حاکم زندگی شما خدا باشد"، در اصل خدا باید حاکم بر پوشش، خوراک و رفتار ما باشد، پس خوب است که ببینیم در کدام قسمت زندگی ما خدا حاکم نیست و آن را مرتفع کنیم تا خدا حاکم شود./201/816/ب1

ارسال نظرات