۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۰:۱۲
کد خبر: ۴۶۸۵۰۸
آیت الله اراکی:

مدیریت جهان در زمین به انسان واگذار شده است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب با بیان اینکه مدیریت جهان در زمین به انسان واگذار شده است، گفت: اسلام شهر علم است و امامان ما درب شهر علم هستند که اگر بخواهیم با این شهر علم آشنا شویم باید با این میراث گسترده ای که از سوی امامان برای ما به جا گذاشته شده است آشنا شویم.
آیت الله اراکی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در استان مرکزی، آیت‌الله محسن اراکی دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری  در جمع اساتید و دانشجویان نخبه در دانشگاه فرهنگیان شهر اراک، پیرامون موضوع تولید علم از منظر مقام معظم رهبری، با بیان اینکه مدیریت جهان در زمین به انسان واگذار شده است، ابراز کرد: اسلام شهر علم است و امامان ما درب شهر علم هستند که اگر بخواهیم با این شهر علم آشنا شویم باید با این میراث گسترده ای که از سوی امامان برای ما به جا گذاشته شده است آشنا شویم، در عرصه علوم طبیعی ما میراث بسیار گسترده ای از رسول و انبیا در اختیار داریم و متاسفانه آن چنانکه باید در آنها تامل و تدبر نکردیم.      

وی با اشاره به اینکه سه مطلب بنیادین در شناخت جهت گیری های پژوهش از نظر منابع دینی وجود دارد، افزود: نکته اول جایگاه انسان در جهان آخرت است که این مساله بسیار مهمی است که در قرآن و روایات معصومین بر آن بسیار تاکید شده و از مفاهیم بنیادین علوم بشمار می آید و آن مساله خلافت انسان یعنی جانشینی خدا بر روی زمین است و  یعنی آن کاری که خدا می کند بشر نیز می تواند در این جایگاه البته به شرطها و شروطها انجام دهد.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نگاه اسلام به بشر نگاهی نیست که غربی ها به انسان دارند آن نگاه متفاوت است و در واقع انسان یک موجود غریبه ای در این جهان نیست که احساس وحشت کند، گفت: از نشانه های فطری بودن ایمان به خدا است و به همین دلیل انسان مومن در این جهان احساس امنیت می کند و انسان غیر مومن دلیلی برای امنیت خویش در این جهان نمی بیند؛ چرا که اگر انسان خوب بخواهد در این سیستم جهان تامل کند باید به خدا ایمان داشته باشد و دانش آن را نیز بدست بیاورد و بدون ایمان به خدا هرگز در زندگی احساس امنیت برای انسان وجود ندارد.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی اظهار داشت: این احساس امنیت نشان دهنده این است که انسان در جهانی زندگی می کند که با بن آن در ارتباط است و این جهان یک مدیریت مدیر و حاکم دارد که انسان با آن در رابطه بسیار تنگاتنگی قرار دارد، یعنی می تواند کار خدایی کند، البته به شرط اینکه این خلافت که بار امانتی برای اوست را به خوبی به انجام برساند.

 آیت الله اراکی ادامه داد: در قرآن کریم از این خلافت به امانت نیز تعبیر شده و این کلیدی که دست انسان داده شده و این قدرت و جایگاهی که به انسان داده شده قدرتی است که می تواند راز جهان را بشناسد و وقتی به این راز بشردست یابد می تواند از این سیستم در راه رسیدن مقاصد خود استفاده کند.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با طرح این مثال که فرض کنید انسان توانست رباتی را بیافریند که کاملا کار انسان خردمند را انجام دهد این بدین معنا نیست که انسان نیاز به خدا ندارد، چرا که بشر برای همین گماشته شده که بتواند کار خدایی کند، یادآور شد: در قرآن خداوند فرموده است ما امانت را در آسمان و زمین عرضه کردیم و آنها نتوانستند بار امانت بکشند و این به انسان واگذار شد که رابطه این خلافت و نکته این جایگاه عاشقی انسان نسبت به خدای متعال است که او را شایسته این جایگاه کرده است.

آیت الله اراکی توضیح داد: آنچه انسان را به مقام خلافت می رساند و او را شایسته دست یابی به مقام خلافت الهی می رساند این است که بشر می تواند معشوق خدا باشد و به همین دلیل خداوند امانت مدیریت جهان آفرینش را به انسان سپرده و در پنج جای قرآن از ایرانیان به عنوان قومی که این مدیریت جهان را عهده دار می شوند یاد شده است.

آیت الله اراکی با بیان اینکه انسان باید به وظیفه خلافت خویش عمل کند؛ چرا که مشکل اصلی بشر این است که مقتضی دانش عمل نمی کند، افزود: وقتی بشر دانش آموخت و راز زندگی خوب و سعادت را یافت اما کاری که باید بکند را در نتیجه گرایش های منفی نهاده شده درون بشر انجام نمی دهد و سعی می کند آنچه را که می داند درست است فراموش کند و آنچه را می داند نادرست است بر خود تحمیل کند و  بگوید این درست است.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه بر مقوله راستی و صدق در قرآن کریم تاکید شده است، اظهار کرد: صدق هویتی و رفتاری که انسان با خودش صادق و راست باشد بسیار مهم است؛ چرا که اساس مشکل بشر دروغ انسان به خودش است که بعد سعی می کند این غلط بودن کار خود را از یادش ببرد و در واقع جهل خطزناک است و اساس گرفتاری های بشر جهل از این نفی آنچه را می داند شروع می شود.

آیت الله اراکی  تصریح کرد: اگر بتوانیم به خود بیاموزیم که به آنچه می دانیم درست است عمل کنیم و آنچه نادرست است عمل نکنیم می توانیم به وظایف خود به عنوان جانشین الهی در زمین عمل کنیم و اگر اینگونه نشود و بشر به دانش خود پشت کند شیطان او را به دنبال خود خواهد کشید.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تاکید کرد: قرآن کریم به نکوهش عالمان بدون عمل پرداخته؛ چرا که هر جامعه ای که عالمانشان عمل کننده به علم و دانش خود باشند جامعه ای مطلوب است  و با توجه به اینکه دو گونه زندگ یکی مبتنی بریاد و دیگری  مبتنی بر فراموشی داریم بشر باید بتواند زندگی مبتنی بر یاد را بیاموزد.

آیت الله اراکی با تاکید براینکه شخصیتی که مبنایش دروغ است آنچه را می داند خوب است می گوید بد است و برعکس،  مبنایش خود فراموشی و زندگی غفلت است و چنین زندگی واژگونه شده و شخصیت فرد نیز واژگون می شود، ابراز کرد: انسان باید همواره به یاد خدا باشد و دانش شناخت خدا و مدیریت جهان را بیاموزد و از آن به درستی بهره ببرد.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان ساخت: خردمند کسی است که از خردش بهره بگیرد، تامل و تدبر کند. یکی از محرومیت ها ما در اثر این تمدن غربی و سیستم شهری که بر ما حاکم شده قطع شدن رابطه ما با طبیعت است که بشر دیگر ماه،  ستارگان و خورشید را نمی بیند و اگر انسان عظمت حاکم بر جهان هستی را ببیند خودش را در مقابل آن کوچک خواهد دید.

آیت الله اراکی با بیان اینکه معلوم می شود نظم و هدف از آفرینش جهان وجود دارد پس آیه ها نشانه هایی برای خردمندان است اگر دانشمند دانش بر اساس زندگی بر یاد باشد به خلافت الهی نیز می تواند برسد، تصریح کرد: مساله عدل در اندیشه وعدل نیز بسیار مهم است عدل در اندیشه یعنی انسان چیزی را چشم بسته و بی دلیل نپذیرد و منکر نشود.

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی گفت:  امروز با این مساله که افراد با اینکه نشانه های حقانیت را می بینند ولی به حق تن نمی دهند گرفتار هستیم اما اگر انسان دانش مدیریت جهان را بیاموزد باید بداند که در برابر حق باید خضوع داشته باشد و بداند خدا فرمانروای جهان هستی است و فرمانروای بر حق است و باید در برابر این فرمانروای حق سر خم کرد.

به گزارش رسا، صبح و عصر امروز نخستین کنفرانس ملی تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه های حضرت امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری با حضور اندیشمندان جهان اسلام و اساتید و فرهیختگان سراسر کشور در سالن پیامبر اعظم استانداری مرکزی در اراک برگزار شد.

همچنین عصر روز گذشته نیز نیز میهمانان خارجی شرکت کننده در اجلاس تقریب مذاهب اسلامی در اندیشه امام و مقام معظم رهبری از بیت تاریخی امام (ره) در خمین بازدید به عمل آوردند./842/پ201/ج1

ارسال نظرات