۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۱
کد خبر: ۴۶۸۸۷۱

کتاب «پژوهشی در حدیث ثقلین» به بازار نشر رسید

کتاب «پژوهشی در حدیث ثقلین» از سوی انتشارات اندیشه مولانا منتشر شد.
کتاب «پژوهشی در حدیث ثقلین»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب «پژوهشی در حدیث ثقلین» نوشته ذکر الله احمدی از سوی اندیشه مولانا منتشر شد.

 

این کتاب از یک «مقدمه»، چهار فصل با عناوین «اسناد و مدارک حدیث ثقلین»، «معانی و دلالت‌های ثقلین»، «معانی عترت کیستی آن» و «احادیث حوض و ویژگی‌های آن» تشکیل شده است.

 

 نویسنده در بخشی از مقدمه این کتاب می‌نویسد:

این نوشته درباره وجوب تمسک به حدیث ثقلین است. یعنی قرآن و عترت چراغ روشنی است که پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پیش روی مسلمانان گذاشته است تا اینکه گمراه نشوند و متفرق نگردند به فرقه‌های گوناگون تقسیم نشوند و از اتخاذ وحدت در عقیده و روش برخوردار باشند.

بنابراین، در این کتاب سخن از تمسک است. تمسک به قرآن و عترت و هدایت‌یابی در پرتو شناخت این دو، عمل به کتاب خدا و درک عظمت و عترت و نقش محوری کتاب و عترت در نجات و سعادت آدمی بقا و قوام جامعه انسانی.

اساس این نوشته مقاله‌ای است که در سال 1380 برای همایش «مودت اهل‌بیت علیهم السلام در قرآن کریم و سنت شریف نبوی صلی الله علیه و آله و سلم» که در روزهای 28 و 29 مهر ماه همان سال در شهرستان سنندج مرکز استان کردستان برگزار شد، ارائه گردید.

توسط هیأت علمی همایش به عنوان جناب آقای دکتر علی ولایتی حائز لوح تقدیر مخصوص گردید؛ فشرده مقاله توسط اینجانب در جمع مدعوین و اندیشمندان شرکت کننده در همایش از همه فرق اسلامی بودند، قرائت شد.

سپس همزمان، مقاله با همان عنوان در «در مجله فرهنگی» شماره 184، سال هجدهم بهمن ماه 1380 منتشر شد و در دسترس اهل دانش و بینش قرار گرفت و هم اکنون ضمن بازنگری مجدد مقاله مذکور، را با زاویای بیشتر توضیح و تبیین نموده به صورت کتاب تقدم خوانندگان گرامی و کسانی می‌کنیم که با بینشی دور از تعصب پایبندی و التزام خود با «حدیث ثقلین» و تمسک را به عنوان یک ضرورت برای امت اسلام احساس می‌کنند.

 

«حدیث ثقلین و ضرورت تمسک به اهل‌بیت علیه السلام»، «مواضع و مناسبت‌های نقل حدیث ثقلین»، «تکرار برای چیست؟»، «ناقلین حدیث ثقلین از صحابه»، «روایان حدیث ثقلین از تابعین»، «سیر حدیث ثقلین در طول تاریخ»، «اسناد حدیث ثقلین»، «حدیث ثقلین در منابع شیعه» و «حدیث ثقلین در منابع اهل سنت» از جمله عناوین فصل اول این کتاب را تشکیل داده است.

در بخشی از عنوان «حدیث ثقلین در منابع شیعه» در فصل اول این کتاب می‌خوانیم:

حدیث ثقلین را علما و محدثان شیعه و اهل سنت در حد تواتر و از طرق متعدد نقل کرده‌اند، و علما و محدثین شیعه حدیث را به 82 سند از طریق ائمه اطهار علیهم السلام از رسول خدا صلی الله علیه و اله و سلم روایت کرده‌اند، و در منابع حدیثی و کتب معتبر خود آورده‌اند.

مهم‌ترین مطالب بخش دوم این کتاب عبارت است از: «واژه ثقلین و وجه نام گذاری آن»، «آبادانی دین توسط قرآن و عترت»، «شرح فرازهایی از حدیث ثقلین»، «اعتصام به حبل الله و پویایی امت اسلامی»، «رابطه متقابل با حدیث ثقلین»، «حدیث ثقلین یا منشور معیار»، «تفکیک‌ناپذیری دائم قرآن و عترت» و اثبات امامت اهل‌بیت علیهم السلام (مرجعیت سیاسی)».

بر اساس این گزارش، در عنوان «اثبات امامت اهل‌بیت علیهم السلام (مرجعیت سیاسی)» از فصل دوم این کتاب آمده است:

شیعیان، حدیث ثقلین را از دلایل استوار و روشن امامت و خلافت بلافصل امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام می‌شمارند. و اگر برای خلافت و امامت آن حضرت حجتی جز همین حدیث نداشتند ایشان را بسنده بود.

دلالت حدیث ثقلین واضح و در اعلی مراتب قوت است. حدیث ثقلین که بخشی از آن درباره اهل‌بیت علیهم السلام است از آنان نام نمی‌برد و به لحاظ ذکر تعداد ایشان هم، در مقایسه با روایات که به دوازده‌گانه امامان اشاره دارد مجمل است. اما به جهت دلالت بر تمام وجوه امامت بی‌نظیر است.

متکلمان شیعه با استناد به اینکه در این حدیث، عترت همتای جدا ناشدنی قرآنی معرفی شده، حکم وجوب تبعیت بی‌کم و کاست از قرآن را شامل اهل‌بیت علیهم السلام هم دانسته و از آن برای وجوب تبعیت از عترت استفاده کرده‌اند؛ چون تبعیت مطلق از غیر معصوم به مخالفت صریح قرآن و سنت می‌انجامد.

نتیجه منطقی آن، حکم عصمت اهل‌بیت علیهم السلام است که حکایت از اعملیت و افضلیت ایشان و شایستگی و انحصاری آنان برای احراز مقام خلافت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و در عین حال وجوب محبت ایشان، حداقل مفاد این حدیث است.

فصل سوم این کتاب، عناوین «معانی عترت و کیستی آن» این مطالب پیش روی ما قرار گرفته است: «معنای عترت»، «مصداق و کیستی عترت»، «آیه تطهیر»، «آیه تطهیر»، «آیه تطهیر»، «بیان آیت الله صدر الدین صدر»، «برخورد حجاج ثقفی با شعبی»، «عترت در نهج البلاغه»، «مصداق عترت در بیان حضرت رضا علیه السلام»، «معنای عترت در بیان امام صادق علیه السلام»، «ابن عمر و تحریف واقعیت»، «چند حدیث مشهور در فضایل اهل‌بیت علیهم السلام» و «خسارت بشریت از مهجوریت ثقلین» را مطالعه می‌کنیم.

«حوض کوثر چیست»، «معنای کوثر»، «احادیث حوض»، «کسانی که به حوض راه ندارند»، «علی علیه السلام ساق کوثر» از عناوین فصل چهارم «احادیث حوض و ویژگیان» است.

کتاب «پژوهشی حدیث ثقلین» با شمارگان 1000 نسخه، در 230 صفحه به قیمت 9 هزار تومان از سوی انتشارات اندیشه مولانا منتشر شده است.

 علاقه‌مندان برای تهیه این کتاب و دیگر آثار این انتشارات به قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، پلاک 36 مراجعه کنند و یا با شماره 3773645 و 37745544 تماس حاصل بفرمایند./998/پ202/ق

ارسال نظرات