۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۴۹
کد خبر: ۴۶۸۹۴۲

اخبار فرهنگی خراسان شمالی

جمع‌آوری 60 میلیارد ریال زکات در خراسان‌ شمالی، ثبت 14 وقف جدید در شیروان و انتشار فراخوان دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی عناوین برخی از اخبار فرهنگی این استان است.
اخبار کوتاه خراسان شمالی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، عباس اهرابی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌ شمالی از جمع‌آوری 60 میلیارد ریال زکات در استان در سال جاری خبر داد و اظهار کرد: امسال بیش از 60 میلیارد ریال زکات جمع‌آوری ‌شده که امیدواریم تا پایان امسال این رقم افزایش یابد.

وی افزود: با توجه به وجود ۸۴۶ روستا در خراسان‌ شمالی، از این تعداد ۶۳۷ روستا مشمول زکات بوده و ۲۰۹ روستا مشمول پرداخت زکات نیستند.

اهرابی ادامه داد: کمک به فقرا و نیازمندان از اهداف پرداخت زکات بوده و در این راستا همه افراد جامعه باید برای اشاعه این فرهنگ تلاش کنند.

ثبت 14 وقف جدید در شیروان

حجت‌الاسلام علی پرهیزگار، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان شیروان از ثبت 14 وقف جدید در شیروان طی سال جاری خبر داد و اظهار کرد: امسال نیکوکاران شیروانی 14 وقف خود را در این اداره به ثبت رساندند که از این میزان، دو وقف درزمینهٔ قرآن بوده است.

وی با برشمردن اهمیت وقف در جامعه بیان داشت: اساساً سنت حسنه وقف با عنوان صدقه جاریه و احسان ماندگار آثار و برکات زیادی دارد.

حجت‌الاسلام پرهیزگار با اشاره به اینکه با ترویج این فرهنگ بسیاری از مشکلات جامعه و مردم با وقف برطرف می‌شود، اضافه کرد: ازاین‌رو باید برای بسط و گسترش وقف در جامعه بیشتر تلاش و تبلیغ شود. پرهیزگار با برشمردن توجه واقفان به وقف‌های جدید یادآور شد: بر همین اساساً باید به سمتی رفته تا وقف‌های جدید در شیروان مطابق با نیازهای روز انجام شود.

فراخوان دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی

حسین فرخنده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از انتشار فراخوان دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی در این استان خبر داد و گفت: به مناسبت سالروز میلاد باسعادت حضرت علی ابن موسی‌الرضا (ع) و حضرت معصومه (س) و بزرگداشت حضرت احمد ابن موسی شاه‌چراغ و همزمان با دهه کرامت، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی را برگزار می‌کند.

وی اشاعه و ترویج فرهنگ منور رضوی، گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری مرتبط با سیره اهل بیت (ع) به‌ویژه حضرت امام رضا (ع) و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار حوزه فرهنگ رضوی و کمک به انتشار گسترده‌تر این عرصه معنوی را از اهداف برپایی جشنواره تئاتر رضوی در استان ذکر کرد.

فرخنده رأفت و مهربانی مبتنی بر احادیث رضوی، اولویت علم و دانش و تأثیر آن در زندگی بر اساس آموزه‌های حضرت امام رضا (ع)، صبر و مقاومت در برابر مشکلات و ناملایمات در سیره رضوی، تأکید بر جایگاه خانواده و ازدواج در مفاهیم رضوی، توجه به ‌سلامتی بر اساس طب اسلامی (طب الرضا)، پرهیز از اسراف و تبذیر در سیره رضوی، اهمیت عبادت و نماز اول وقت در سیره رضوی را ازجمله محورهای این جشنواره ذکر کرد.

وقف چهار هزار مترمربع زمین آبی در بجنورد

حجت‌الاسلام عظیم آسوده، رییس اداره اوقاف بجنورد گفت: چهار مترمربع زمین آبی در روستای عبدل‌آباد از توابع این شهرستان با نیت امور خیریه وقف شد.

وی اظهار کرد: این زمین توسط واقف خیراندیش حسین عبدل‌آبادی در روستای عبدل‌آباد از توابع شهرستان بجنورد وقف شد.

حجت الاسلام آسوده افزود: این موقوفه با نیت امور خیریه و اطعام عزاداران سید الشهدا (ع) وقف شده و ارزش تقریبی این وقف جدید 300 میلیون ریال برآورد شده است./9314/303/ب2

ارسال نظرات