۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۲۱
کد خبر: ۴۶۸۹۴۳
استاد و پژوهشگر تاریخ معاصر:

زندگی مرحوم شایانفر الگوی نیروهای انقلاب باشد

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: زندگی مرحوم شایانفر باید به عنوان تجربه برای نسل های آینده و الگویی برای نیروهای انقلاب و حزب اللهی مورد استفاده قرار گیرد.
نکوداشت مرحوم شایانفر نکوداشت مرحوم شایانفر

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، مراسم نکوداشت مرحوم حاج حسن شایانفر سردار جبهه فرهنگی انقلاب امروز به همت معاونت سیاسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد.

در این مراسم قاسم تبریزی کارشناس مسائل سیاسی و از همراهان مرحوم شایانفر با بیان این که تمام زندگی مرحوم شایانفر در مسیر خدمت به اسلام و انقلاب بود، گفت: ایشان بیش از 40 سال در خدمت عرصه فرهنگ و سیاست انقلاب بود.

وی افزود: بررسی شخصیت ها را باید با توجه به اوضاع زمانه و تحولاتی که در دوران زندگی او رخ داد بررسی کرد، بخشی از  دوران زندگی مرحوم شایانفر مربوط به قبل از انقلاب و شرکت در برنامه های گوناگون در مسیر اهداف انقلاب بود، او در عرصه های گوناگون با افراد و جریانات اسلامی همکاری می کرد.

این استاد تاریخ معاصر با بیان این که دوره دوم زندگی مرحوم شایانفر مربوط به پس از پیروزی انقلاب و حضور در مرکز پخش مطبوعات است، اظهار داشت: این یک نقطه عطفی بود تا مرحوم شایانفر با جریانات معارض با اسلام و انقلاب آشنا شود، مرکز پخش مطبوعات محل فعالیت جریان های ضد اسلام و انقلاب بود.

وی ادامه داد: تمام نشریات بین سال 58 تا 60 بیش از 500 عنوان از طریق این مرکز پخش می شد؛ دوره سوم زندگی مرحوم شایانفر ورود به سپاه و فعالیت در مرکز اسناد سپاه است، این دوره با ایشان با اسناد و نیمه پنهان افراد و جریانات سیاسی آشنا شد.

تبریزی با بیان این که مرحله بعدی دوره زندگی مرحوم شایانفر مربوط به فتر سیاسی سپاه بود که کمک کرد تا نسبت به جریانان اطلاعات کامل تری پیدا کند، ابراز داشت: مرحله آخر ورود ایشان به روزنامه کیهان بود که تمام تجربیات، مطالعات و آگاهی ها را در دفتر مطالعات و پژوهش ها به کار گرفته و نتیجه قسمی از آن انتشار مجموعه کتاب ها به نام نیمه پنهان بود.

وی عنوان کرد: مجموعه های منتشر شده ایشان باید مورد بررسی قرار گیرد، در دورانی که مقام معظم رهبری صحبت از تهاجم فرهنگی می کردند ایشان برخی کتاب ها را منتشر کردند، دوره ای که خیلی به آن توجه نشده دوره مدیریت فرهنگی در زندان قزلحصار است، دستگیری اعضای گروهک های منافقین و ضد انقلاب در سال 60 که به دنبال براندازی بودند وجود داشت.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: حضرت امام فرمودند که محیط زندان برای آگاه کردن فریب خورده باید همانند دانشگاه باشد، در سال 61 حجت الاسلام مجید انصاری به عنوان مسؤول فرهنگی شورای عالی قضایی به حاج حسین شریعتمداری پیشنهاد کرد که می خواهیم حرکت فرهنگی در زندان ها شروع کنیم، پس از چند جلسه افرادی همچون مرحوم شایانفر برای کار فرهنگی کار را شروع کردند.

وی اضافه کرد: کلاس ها و برنامه های فرهنگی در زندان ها آغاز شد، در دوران بیش از 3 سالی که مرحوم شایانفر مدیر بود بسیاری از افراد آگاه شدند و نجات پیدا کردند، با توجه به فرمان حضرت امام که زندان باید دانشگاه باشد کلاس های اعتقادی، هنری و اخلاقی برگزار شد.

استاد تاریخ معاصر با بیان این که در طول یک سال و نیم بخش عمده ای از زندانیان آزاد شدند، گفت: این برنامه ها به اندازه ای اثرگذار بود که بسیاری از افراد به تشکیلات ملحق نشدند و حتی علیه آن عمل می کردند، حتی مرحوم شایانفر خانواده خود را به کرج برد تا شبانه روز خدمت کند.

وی افزود: عمده کارهای اجرایی و ابداعی با مرحوم شایانفر بود، ایشان توانست افرادی را در خود زندان به عنوان داستان نویس، محقق و نویسنده تربیت کند؛ در خود مؤسسه کیهان افزون بر راه اندازی دفتر پژوهش ها، کتاب هایی را که می دانست برای جامعه مناسب است به عنوان پاورقی و سلسله مقاله در روزنامه به چاپ می رساند.

تبریزی با بیان این که مرحوم شایانفر بیش از حد توان خود جهاد فرهنگی و سیاسی انجام داد، اظهار داشت: ایشان میراث گرانبهایی را بر جای گذاشت، مسؤولیت سنگینی پس از ایشان بر روی زمین مانده است، یکی از مشکلات اساسی جامعه این است که کارهای مهم چون متکی بر افراد است پس از شهادت یا درگذشت آن ها بر روی زمین می ماند.

وی ادامه داد: مرحوم شایانفر راهی را شروع کرد و کوله بار بر زمین مانده باید ادامه داده شود، زندگی مرحوم شایانفر باید به عنوان تجربه برای نسل های آینده و الگویی برای نیروهای انقلاب و حزب اللهی مورد استفاده قرار گیرد./1323/پ202/ج

ارسال نظرات