حضور حضرت معصومه در قم اتفاقی نبود/ ایرانیان در قرآن به شجاع و مجاهد توصیف شده اند
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله اراکی در مراسمی که با عنوان کریمه اهل بیت(ع) و احیای تمدن اسلامی و مهدویت شامگاه امروز در مسجد چهارده معصوم بلوار آیت شهید صدوقی قم برگزار شد با اشاره به جایگاه ایران و شهر قم در احیای تمدن اسلامی اظهار داشت: در تاریخ امت اسلامی بیشترین حجم روایات ما در این رابطه در منابع اهل سنت آمده است و حداقل پنج آیه نیز در قرآن داریم که از اهل آن به ایرانیان تفسیر شده است.
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی افزود: یکی از آیاتی که در روایتی از پیامبر گرامی اسلامی به ایرانیان تعبیر شده آیه سوره است که خداوند در آن ویژگی های منحصر به فردی را برای این قوم بزرگ برشمرده و می فرماید «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنوا مَن يَرتَدَّ مِنكُم عَن دينِهِ فَسَوفَ يَأتِي اللَّهُ بِقَومٍ يُحِبُّهُم وَيُحِبّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى المُؤمِنينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الكافِرينَ يُجاهِدونَ في سَبيلِ اللَّهِ وَلا يَخافونَ لَومَةَ لائِمٍ ۚ ذٰلِكَ فَضلُ اللَّهِ يُؤتيهِ مَن يَشاءُ ۚ وَاللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ» و در واقع در این آیه اشاره به ماجرای عظیم در آینده تاریخ جامعه اسلامی شده است.
اطاعات عاقلانه و عاشقانه
وی با بیان اینکه رابطه ایرانیان مؤمن واقعی در این آیه با خدا رابطه عشق و محبت متقابل است، ابراز داشت: در واقع باید رابطه انسان با خدا عبودیت و طاعت باشد ولی دو نوع اطاعت داریم یکی عاقلانه و دیگری عاشقانه است، نوع نخست آن است که خدا چون روزی دهنده و آفریننده ما است باید امر و فرمان او را اطاعت کنیم ولی اطاعت برتر از آن عاشقانه است که عبادت علوی و محمدی از جمله آن است، عبادتی برای ترس از جهنم و طمع بهشت نیست بلکه به جهت شوق و شوری که دارد خدا را عبادت می کند.
آیت الله اراکی ادامه داد: خدا در همان آیه ویژگی های دیگر این قوم را مطرح می کند، از جمله این که در برابر مؤمنان خاضع و فروتن هستند البته واژه مؤمن بر همه اهل ایمان اطلاق نمی شود بلکه مؤمنان افرادی هستند که دارای ایمان خاص باشند و البته خدا این دسته مؤمنان را در آیه بعد تفسیر می کند که در واقع مراد محمد و آل محمد هستند، بنابراین یکی از ویژگی های قوم برتر این است که در برابر اهل بیت(ع) خاضع و سرسپرده بوده و بدون چون و چرا تسلیم اوامر آنها هستند.
وی با اشاره به ارزش فرمانبرداری بدون خواستن دلیل، عنوان کرد: طلب علم برای هرکاری یک میدان است ولی فرمانبری میدان دیگری است، مثال اعلای این مسأله حضرت ابراهیم(ع) است، آنجا که به فرزندش اسماعیل فرمود، من در خواب دیدم که سرتو را می برم و اسماعیل نیز می گوید، ای پدر هرآنچه دستور یافته ای اطاعت کن؛ می بینیم نه پدر و نه پسر هیچ بهانه ای برای اطاعت نکردن از دستور خدا نمی آورند که این مسأله باید برای ما الگو باشد.
قرآن ایرانیان را شجاع و نترس می خواند
استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: ویژگی سوم این افراد این است که در برابر کفار شجاع و نترس هستند که نمونه گویای آن شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسرائیل است همچنانکه رؤسای جمهور آمریکا از این شعارها عصبانی می شوند به این دلیل که این حالت در بقیه ملت های دنیا حتی ملت های پرادعا و پرقدرت به این صورت وجود ندارد.
وی ادامه داد: کلیپی پخش شد که اوباما روی نیمکتی است و نخست وزیر عراق می خواهد کنار رییس جمهور آمریکا بنشیند ولی اوباما روی خود را برمی گرداند و بعد از مدتی هم بلند می شود و می رود؛ اما شما ببینید رییس جمهور آمریکا درخواست ملاقات از رییس جمهور ایران می کند ولی ما قبول نمی کنیم، بنابراین اصلا مسأله ساده ای نیست البته این قدرت رییس جمهور از اقتدار مردم کشور ما گرفته شده است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی چهارم ایرانیان در این آیه به جهاد و شهادت اشاره کرد و عنوان داشت: ما هشت سال مجاهدت کردیم، کشته دادیم و جوان های خود را فدا کردیم و امروز هم مدافعان حرم این ملت خستگی ندارند؛ این روحیه در یک یا دونفر یا چند نفر نیست بلکه روحیه عمومی است.
بیشترین تهاجم فرهنگی در دنیا علیه ایران صورت می گیرد
وی با بیان اینکه با توجه به آیه فوق ایرانیان از ملامت ها و جوسازی های دشمنان ترسی به دل راه نمی دهند، تصریح کرد: امروز ماهواره و رسانه های جمعی در فضاهای مختلف با همه ابزارهای اثر گذار تلاش می کنند و بزرگترین جنگ رسانه ای و فرهنگی بر علیه ملت ما صورت می گیرد که دشمن این هزینه ها را در هیچ جای دنیا نکرده است ولی ما اصلا از حق و حقیقت دست برنمی داریم.
آیت الله اراکی به چهار آیه دیگری که در تفاسیر به ایرانیان تعبیر شده است اشاره کرد و عنوان داشت: در آیات سی و نهم از سوره توبه، هشتاد و نهم سوره انعام، آخرین آیه سوره محمد و همچنین آیه سوم سوره جمعه تفسیر به اقوام ایرانی شده است و در روایات منابع شیعه و سنی فراوان داریم که ایرانیان به صفات عالی زیادی وصف شده اند که از جمله آن علم زیاد است.
وی تصریح کرد: با توجه به این مطالب جایگاه ایرانیان در بازگشت و احیای تمدن اسلامی قابل پژوهش و تحقیق است، بنابراین وقتی جایگاه ایرانیان در کتاب و سنت تبیین شده و برای احیای تمدن اسلامی و بازگشت حکومت اسلامی اهمیت داده شده نمی توان گفت آمدن حضرت معصومه(س) به قم مسأله ای اتفاقی است.
ورود علم به قم به برکت حضرت معصومه(س) است
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با بیان اینکه ورود علم به قم به برکت ایشان است، یادآور شد: اصلا ورود شیعیان اصلی بعد از ورود حضرت معصومه(س) به قم بوده است و در مورد علم و دانش نیز باید بگوییم بعد از حضور حضرت معصومه(س) درقم در طول تاریخ همیشه قم پایگاه علم و دانش بودن و هیچگاه قطع نشده است برخلاف شهرهای دیگر که مرکزیت علمی خود را از دست داده اند که حله، کوفه، بصره و حتی ری از جمله آن است.
وی در پایان تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی یک انفجار علمی و معنوی در قم به وجود آمد که قم مرکز علمی جهان شد، و امروز برکات قم سراسر جهان را فراگرفته است، بنابراین باید جایگاه این شهر شناخته شود همچنانکه در روایات داریم قم حرم اهل بیت(ع) است و البته همگی از برکات حضرت معصومه(س) است و این جایگاه ویژه دقیقا با احیای تمدن اسلامی به دست ایرانیان مرتبط است و این کار از شهر قم تحقق خواهد یافت./1330/201/ب3