۰۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۱
کد خبر: ۴۶۹۳۹۲

مروری بر جایگاه و منزلت حضرت معصومه در یک اثر

کتاب «حضرت معصومه سلام الله علیها» با بررسی موضوعاتی همچون جایگاه و منزلت، چگونگی ولادت و شهادت، القاب و فضیلت زیارت ایشان از سوی انتشارات دلیل ما راهی بازار نشر شد.
کتاب «حضرت معصومه سلام الله علیها»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب حضرت معصومه سلام الله علیها به قلم فرید مسعودی از سوی انتشارات دلیل ما راهی بازار نشر شد.

 

در این کتاب، جایگاه و منزلت حضرت معصومه (سلام الله علیها) از زبان اهل بیت علیهم السلام و چگونگی ولادت و شهادت ایشان، القاب و فضیلت زیارت ایشان بررسی شده است.

 

این کتاب از «سخنی در مورد زیارت»، «پیشگفتار»، «جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها از زبان اهل بیت علیهم السلام» و شش فصل زیر تشکیل شده است: پدر و مادر حضرت معصومه سلام الله علیها، القاب حضرت معصومه علیهم السلام، از ولادت تا رحلت، فضیلت حضرت معصومه سلام الله علیها، قم و حضرت معصومه سلام الله علیها و مسجد جمکران.

در بخشی از عنوان هفده روز در قم از فصل «از ولادت تا رحلت» می‌خوانیم:

اهالی قم که از روز نخست با محبت خاندان عصمت و طهارت خو گرفته بودند و از آغاز، اسلام را همراه با ولایت امیرمؤمنان علیه السلام پذیرفته بودند و هرگز در برابر غاصبان فدک خضوع نکرده بودن‌اند، هنگامی که از این فاجعه دلخراش آگاه شدند؛ به ساوه رفتند و حضرت معصومه را با احترام تمام به قم آوردند.

بر اساس برخی از اسناد تاریخی، روز 23 ربیع الاول 201 هجری قمری حضرت معصومه علیهم السلام در میان استقبال پر شور مردم قم وارد این سرزمین شد.

موسی بن خرزج بزرگ اشعری‌های قم، شخصاً زمام شتر را به دوش می‌کشید و عده فراوانی پیاده و سواره گرداگرد کجاوه در حرکت بودند تا در محلی که امروز میدان میر نامیده می‌شود؛ شتر حمل آن حضرت ایستاد و زانو به زمین زد؛ و این افتخار بزرگ نصیب موسی بن خزرج شد که هفده روز میزبان کریمه اهل بیت علیهم السلام باشد.

 بانوان قم دسته دسته به دیدار آن حضرت می‌شتافتند و ایشان را در سوگ عزیزان از دست رفته‌اش تسلیت می‌دادند.

 خانه موسی بن خزرج به احترام اقامت هفده روز آن حضرت به صورت مدرسه در آمد به مدرسه ستیه (مدرسه خانم) معروف شد.

محراب عبادت در طول تاریخ به عنوان بیت النور شهرت یافته و همواره به عنوان عبادتگاه آن حضرت، زیارتگاه خاص و عام بوده است.

نویسنده در عنوان «رحلت یا شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها» این فصل می‌نویسد:

حضرت معصومه سلام الله علیها هفده روز در خانه موسی بن خزرج، به حال بیمار و رنجور به عبادت پرداخت و سرانجام روز دهم ربیع الثانی 201 هجری قمری پیش از آنکه دیدگان در کشیده‌اش به دیدار برادر روش گردد؛ در دیار غربت و در میان اندوه فراوان رحلت نمود و شیعیان قم را در ماتم خود به سوگ نشاند.

 در مورد سبب ارتحال یا شهادت حضرت معصومه سلام الله علیها دو احتمال است:1-

1- دردها و رنج‌های وارد شده بر قلب شریف آن حضرت در اثر مشاهده پیکرهای غرقه به خون 23 تن همراهان خود که به دستور مأمون و به وسیله او در شهرستان ساوه به شهادت رسیده بودند.

2- مسموم شدن به زهر جفا به دستور مأمون و به وسیله مأموران امنیتی در ساوه.

نویسنده در قسمتی از این کتاب به بررسی عدم ازدواج حضرت معصومه سلام‌الله علیها پرداخته است؛ نویسنده در بخشی از عنوان «چرا حضرت معصومه ازدواج نکرد؟» می‌نویسد:

اگر مردی معصوم باشد می‌تواند با زنان غیر معصوم ازدواج کند، چنانکه پیامبران عظیم الشأن با زنان فراوانی ازدواج کرده‌اند که در مورد هیچ‌کدام از آنان ادعای عصمت نشده است، حتی در مورد برخی از آنها وعده آتش جهنم داده شده است.

ولی اگر زنی معصوم باشد؛ آیا می‌تواند شوهر غیر معصوم برای خویش اختیار کند؟ ظاهراً پاسخ منفی است، زیرا:

با توجه به لزوم تبعیت زن از همسر، اگر شوهر معصوم باشد، هرگز فرمانی بر خلاف خدا صادر نمی‌کند و هرگز در دروان زندگی دچار مشکل نمی‌شوند، ولی اگر شوهرش معصوم نباشد، احتمال این معنی هست که به اموری دستور دهد که با فرمان پرودگار سازگار نباشد، در آنجا وظیفه تکلیف همسر معصومش چه خواهد بود؟

یک زن معصوم نمی‌تواند بر خلاف رضای پروردگار گام بردارد و مخالفت با فرمان شوهر نیز شایسته مقام یک زن معصوم نیست.

پس ‌از پذیریش عصمت حضرت معصومه سلام الله علیها، به جرأت می‌توان گفت که برای آن حضرت همسنگی نبود تا ازدواج کند، زیرا در دوران زندگی ایشان جز پدر، برادر و برادر‌زداه‌اش، معصوم دیگری نبود.

گفتنی است، چاپ دوم «کتاب حضرت معصومه سلام الله علیها»، با شمارگان 3000 نسخه، در 96 صفحه به قیمت 1800 تومان منتشر شده است./998/پ202/ق

ارسال نظرات