۰۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵
کد خبر: ۴۶۹۹۰۹
دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

فتنه محو شدنی نیست، چهره عوض می کند

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در نشستی بصیرتی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی ضمن بررسی مسأله فتنه آن را ویروسی معرفی کرد که به سادگی از بین نمی رود و فقط چهره عوض می کند.
محمد باقر فرزانه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر فرزانه در نشست بصیرتی، که در سالن اجتماعات ساختمان شماره یک دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد درباره مسأله اخلاق گفت: اخلاق یک باید است، وقتی چیزی باید شد از اختیاری بودن خارج می شود، حال یا کسی خود سراغ آن می رود و یا جامعه است که باید اخلاق را به آن تزریق کند و این زمان و دوره هم ندارد، یک چیز دائمی است.

وی با بررسی پیشینه فتنه در ایران ادامه داد: ملت ایران از سال 1332 تا کنون با یک خصومت روبه رو است که یک لحظه هم این جنگ و خصومت آتش بس نداشته است نخستین آن همان کودتای 28 مرداد علیه دولت مصدق بوده است بعد از آن ادامه دولت پهلوی بود که به وسیله آن پنجاه سال ما از قافله علمی دنیا عقب مانده شدیم پس از آن برخورد با انقلابی ها و تبعید و شکنجه و زندانی کردن ایشان که با هدف خفه کردن نطفه انقلاب بود، بعد هم طراحی کودتا علیه انقلاب در همان اوائل، مواردی دیگر همچون تحمیل جنگ، بلوکه کردن دارائی های ایران، تبلیغ رسانه ای گسترده علیه انقلاب اسلامی، تحریم و چندی پیش نیز فتنه سال 88 از مهم ترین تلاش های دشمنان در مسیر این خصومت بوده است.

رییس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در ادامه افزود: فتنه یک امر تمام شدنی نیست بلکه فتنه یک ویروس است و ازبین رفتی نیست، تا وقتی انسان با این ویروس زندگی می کند فتنه نیز هست و فقط می توان آن را کنترل کرد.

پادزهر ویروس فتنه بصیرت است

امام جمعه موقت مشهد مقدس با پادزهر دانستن بصیرت در برابر ویروس فتنه گفت: هرجا بصیرت کم شود فتنه قوی می شود و هر بصیرت بالا باشد فتنه مجال خود نمایی نخواهد داشت.

وی با تأکید بر نقش ایمان در پیروزی ها گفت: آنچه که سبب پیروزی در تمام سختی ها می گردد ایمان است، آن هم ایمانی که چند خصوصیت دارد، ایمان همراه با آگاهی و ایمان همراه با عمل، در اسلام رابطه ای هست بین عقاید و احکام و عقاید در حکم نقشه احکام قرار می گیرد، ایمان نیز نقشه عمل است، این عمل است که ایمان را در زندگی پیاده می کند، خصوصیت دیگر ایمانی که سبب پیروزی است، ایمان همراه با بصیرت است.

بصیرت نتیجه درک سیاسی درست

دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان با بررسی رابطه بصیرت با بینش سیاسی ادامه داد: یک بینش سیاسی درست است که می تواند بصیرت را به ارمغان بیاورد، رابطه تنگاتنگی بین بصیرت و بینش سیاسی وجود دارد، سیاست در واقع آن است که شما بفهمید که جامعه شما به چه سمتی حرکت می کند، شما باید در اصول سیاسی دولتی که در حرکت خود موفق نیست شک کنید.

وی در ادامه افزود: نتیجه درک سیاسی درست همان بصیرت است و نتیجه این بصیرت شناخت هدف جامعه و جریان های سیاسی است چون فرد با بصیرت اصول و مبنا دارد، دشمن را به خوبی می شناسد و این دشمن شناسی خود یک هنر است که باید انسان آن را یاد بگیرد، نکته دیگر این است که اگر بصیرت در وجود شما نهادینه شود وظیفه خود را خواهید شناخت این یعنی وظیفه شناسی.

سیاستی که اخلاق بر آن حاکم نباشد هم جهنمی است و هم انسان را جهنمی می سازد

حجت الاسلام والمسلمین فرزانه در پایان با بیان اینکه فتنه محو شدنی نیست و چهره عوض می کند گفت: فتنه را تعقیب کنید و ببینید الان کجاست این توصیه را نیز فراموش نکنید که جوانی و انقلابی گری سبب نشود که سوءظن داشته باشید، تهمت بزنید و بدون دلیل کسی را زیر سؤال ببرید، آن سیاستی اخلاق بر آن حاکم نباشد هم جهنمی است و هم انسان را جهنمی می سازد./202/863/ب1

ارسال نظرات