۰۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۳
کد خبر: ۴۷۰۲۷۵
استاد اخلاق حوزه علمیه:

اعتماد به قول لفظی جان کری یک خطای فاحش بود

حجت الاسلام روح با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر اشتباه بودن اعتماد به آمریکا، گفت: اعتماد به قول لفظی جان کری خطای فاحشی است و این یعنی شما دیپلمات نیستید و به درد این کار نمی خورید.
حجت الاسلام روح

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام رضا روح، مفسر قرآن کریم و استاد درس اخلاق حوزه علمیه خراسان شامگاه سه شنبه در ویژه برنامه یوم الله نهم دی مسجدالنبی مشهد، گفت: درباره نوع برخورد با وقایع تاریخی سه دیدگاه وجود دارد؛ دیدگاه اول مرور وقایع تاریخی بی مورد است که با آیات و روایات ما در تناقض است؛ آیاتی همچون قل سیروا فی الارض متضاد این دیدگاه اند؛ امام علی(ع) می فرمایند «در تاریخ خطی وجود دارد؛ جبهه حق و باطل پیروانش عوض می شوند اما اصل خط  آن عوض نمی شود.»

وی افزود: دیدگاه دوم می گوید تاریخ مو به مو وکلمه به کلمه تکرار می شود که قائل به عینیت تاریخی است و در نهایت دیدگاه سوم نیز می گوید در بررسی وقایع تاریخی شباهت هایی در علل وقوع اتفاقات می یابیم که اگر آنان را بشناسیم و به کار ببندیم پیروز یا نابود می شویم.

عوام در بین مراجع تقلید و اساتید دانشگاه هم وجود دارند!

حجت الاسلام روح خاطرنشان کرد: در جامعه ما با دو دسته از مردم مواجه هستیم عده ای خواص هستنند که در مواجهه با حوادث و پدیده ها از خودشان تحلیل و فکر دارند و به دیگران نیز جهت می دهند؛ عده ای هم عوام اند که در مواجهه با حوادث و اتفاقات از خودشان تحلیل و فکر ندارند و از خواص جهت می گیرند. البته ما می توانیم در بین مراجع تقلید و اساتید دانشگاه هم عوام پیدا کنیم و در بین مردم عادی مثل یک کاسب، خواص را بیابیم.

این استاد حوزه علمیه در تشریح میدان تقابل حق و باطل حاطرنشان کرد: خواص خود به دو قسم تقسیم می شوند؛ خواص جبهه حق و خواص جبهه باطل و خواص جبهه حق باز خود به دو دسته دیگر تقسیم می شوند؛ خواصی که قبلا در جبهه حق بوده اند و امروز هم هستند، در برابر خواصی که قبلا در جبهه حق بوده اند اما آرام آرام دچار انحراف شدند مانند طلحه و زبیر.

سوابق درخشان افراد، عامل فریب عوام می شود

وی افزود: مردم متوجه این مسأله نیستند و به سوابق نگاه می کنند مثل نخست وزیر امام بودن؛ مثل منصوب امام بودن در امور حج و سایر سوابق. این افراد به اعتبار گذشته ای که دارند در چشم مردم اند اما توده مردم، وضع فعلی آن ها را بررسی نمی کنند در حالی که امام فرمودند «ملاک و میزان حالت فعلی افراد است.»

حجت الاسلام روح تصریح کرد: متأسفانه هر چقدر سابقه درخشان تر باشد قدرت کید و فریب بیشتر و خطرناک تر است. قرآن از همه ما می خواهد که بصیرت پیدا کنیم و جزو خواص شویم قرآن همچنین با اشاره به ماجرای طالوت می فرماید از کمی تعداد افرادتان نترسید که اگر صد نفر باشید در برابر هزار نفر پیروزید.

مفسر قرآن کریم ادامه داد: امام علی(ع) در نامه ای که برای مالک اشتر در پی گماشتن او به استانداری می نویسند، خصایصی از خواص منحرف را باز می گویند؛ اولا این که رفاه طلب هستنند و دائما برای جامعه هزینه ایجاد می کنند. این افراد اولین حرفی که در کشور می زنند این است که اسلام نیامده است که گداپروری کند درست است اما تقویت از طرف شما یا از طرف قشر مستضعف؟

اگر دستگاه قضایی گردن کلفت خواص منحرف را شکست، سلامت دارد

وی با بیان این که دومین ویژگی خواص منحرف این است که در روزگار سختی کمترین یاری را می رسانند، تصریح کرد: نمونه اش در فتنه 88 که نامه بی سلام نوشتند و یا سکوت کردند. امام می فرماید این افراد بسیار کم همت هستند از طرف دیگر ایشان نمی توانند عدالت و انصاف را ببینند و هر کسی را که بخواهد این پرچم را بالا ببرد هرطوری شده باید زمین بزنند. دستگاه قضایی ما وقتی سلامت دارد که گردن کلفت این افراد را بشکند.

طبق منطق کسانی که انتشار سخنان را غیر اخلاقی می دانند، باید وزارت اطلاعات را تعطیل کنیم

این استاد حوزه علمیه در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان در کمیسیون امنیت ملی مجلس مبنی بر اشتباه بودن اعتماد به آمریکا، تصریح کرد: اعتماد به قول لفظی جان کری خطای فاحشی است و این یعنی شما دیپلمات نیستید و به درد این کار نمی خورید. اگر سر سفره عقدتان هم بود، همین کار را می کردید؟ این افراد پز تدریس دیپلماسی را هم می دهند و در ماجرای اشتباه کردن هم می گویند انتشار سخنان باید اخلاقی باشد و قرآن فرموده «لاتجسسوا.» اگر ملاک، فقط عمل کردن به آیه «لاتجسسوا» است که باید وزارت اطلاعات را تعطیل کنیم./820/202/ب3

ارسال نظرات