۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۸
کد خبر: ۴۷۰۷۸۳
آیت الله مصباح:

تحریف تفکر امام خطری است که انقلاب را تهدید می کند

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به وظیفه مردم نسبت به انقلاب اسلامی، گفت: حفظ دستآوردهای انقلاب اسلامی، تکمیل و ادامه آن اولین وظیقه ما نسبت به انقلاب است و بی عرضه هستیم اگر نتوانیم این نظام را حفظ کنیم.
آیت الله مصباح یزدی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در مراسم بزرگداشت حماسه 9 دی که عصر امروز پنج شنبه در مسجد امام صادق(ع) برگزار شد با اشاره به علت بزرگداشت حماسه 9 دی و وظیفه مردم نسبت به آن، گفت: اولین وظیفه ما در مقابل این روز آن است که از دستاوردهای انقلاب که به بهای خون صدها هزار شهید به دست آمده حفاظت کنیم، این کمترین وظیفه ای است که برعهده ما قرار دارد، نوجوانان 13 ساله رفتند تا این نظام اسلامی به دست جانشین امام زمان(عج) تشکیل شده و به دست ما برسد، بی عرضه هستیم اگر نتوانیم این نظام را حفظ کنیم.
وی افزود: اولین وظیفه حفظ نتایج انقلاب اسلامی است،امام(ره) و شهدا اشاره کردند برای اینکه این حرکت به سرانجام خود برسد احتیاج به تکمیل و ادامه حرکت داشته و صرف نگه داشتن کافی نیست، باید تلاش کرد آنچه به دست نیامده به دست بیاید، امام(ره) فرمود؛ از اسلام بویی آمده و هنوز اسلام محقق نشده است، این برکاتی که نصیب جامعه شده بویی از اسلام است و اگر اسلام کامل تحقق یابد زمین مانند بهشت خواهد شد.

آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: ما نیز باید این حرکت را ادامه و تسریع بخشیم و اگر انحرافاتی واقع شد آن را ترمیم کنیم، این انقلاب و دستآورد هایش را به نسل های آینده برسانیم.

انقلابی گری در مقابل تنبلی و وارفتگی است
وی ادامه داد: انجام این وظایف خطراتی دارند و اولین خطر این است که تفکر امام(ره) تحریف شود و کاربرد خویش را از دست بدهد، این که رهبری از جمله انقلابی بودن استفاده می کنند به خاطر این است که امام(ره) انقلاب انجام دادند و ابتدا فرهنگ مردم از جمله باور مردم را تغییر دادند، خطری که انقلاب را تهدید می کند این است که فکر امام(ره) از بین برود. وقت، فکر و سرمایه و نهایتا جان خود را باید به میدان بیاوریم، انقلابی گری در مقابل تنبلی و وارفتگی قرار دارد.

آیت الله مصباح در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برخی از شخصیت ها گفتند وظیفه دولت فقط تامین امنیت و نان مردم است، وزیر ارشاد اسبق صراحتا گفت؛ مسائل دینی اصلا ربطی به ما ندارد، گفتند عنوان وزارت خانه وزات فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در پاسخ گفت؛ این فقط شعار است و وظیفه ما همان وظیفه وزارت فرهنگ و هنر زمان شاه است. او الان در انگلستان است ولی ممکن است همفکران او در کشور وجود داشته باشند.

وی افزود: آیا وظیفه ما فقط درست خواندن نماز است و احکام اجتماعی به ما ربطی ندارد، انقلاب یعنی احیای تمام احکام اسلام و نه فقط احکام فردی، گاهی برای احیا باید جان هم داد، برخی می گفتند امر به معروف برای زمانی است که احتمال ضرر ندهیم، این برای چه و کجاست، امام(ره) در این باره صحبت داشته اند و مدعی بودند کار شاید به جایی برسد که انسان جانش را برای دین بدهد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: امام(ره) می فرمود؛ امروز تقیه حرام است «ولو بلغ ما بلغ» یعنی کار به هرکجا که برسد تقیه حرام است، این شرایط جزیی امر به معروف و نهی از منکر درست است ولی آنجایی که دین در خطر است نباید گفته شود ضرر وجود دارد پس امام حسین(ع) برای چه شهید شدند، انسان باید شناخت خویش را از مسائلی دینی افزایش دهد.

وی افزود: آن فردی که هدایت کننده جامعه است و بهتر از همه درد و درمان را درک می کند می فرماید منشاء آن است که روح انقلابی در حال ضعف است، برای این می فرمایند؛ حوزه، مردم و دانشگاه باید انقلابی باشند، رهبری چه علاقه ای به این واژه دارند؟ زیرا این واژه مقابل تنبلی است و همه مسؤول هستند که می فرمایند؛ «كلّكم راع و كلّكم مسؤول»

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)با اشاره به آیه مورد توجه امام(ره) بوده است، گفت:آیه « قُل إنَّما أَعِظُکُم بِواحِدَة أَن تَقُومُوا لِلّهِ مَثنی وَ فُردی» به این معنا است که؛ ای پیامبر به مردم بگو من یک نصیحت به شما دارم؛ شما را موعظه می‌کنم به هم به طور تنها و فردی برای خدا قیام کنید و حرکت تان برای خدا باشد، انگیزه شما خدا باشد، موعظه خدا و امام(ره) همین یک کلمه است که برای خدا کار کنیم.

وی در بخش نخست سخنان خود با بیان اینکه انسان ها را می شود از یک نظر به دو دسته کلی تقسیم کرد، گفت: انسان هایی که در مقابل مسائل اجتماعی به ویژه مسائل سیاسی احساس مسؤولیت نمی‌کنند، در مقابل افرادی که احساس مسؤولیت کرده و حاضر هستند در راه انجام کارهای اسلامی خود هر اقدامی را حتی جان خود را تقدیم کنند قرار دارند.

آیت الله مصباح یزدی، ادامه داد: اقوام و ملل مختلف این دو گرایش را دارند، صرف نظر اینکه به دین یا آیین یا ایدئولوژی خاصی نظر داشته باشند یا بی تفاوت باشند، این دو گراش یکی احساس مسؤولیت و دیگری احساس بی تفاوتی و عدم مسؤولیت می کند همه جا وجود دارد، مورد اول به شناخت و دیگری به احساس و بُعد شخصیتی افراد برمی گردد.
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، تصریح کرد: آنچه مربوط به اقدامات انسانی است به این دو مساله بر می گردد، ما گاهی امتحان کرده ایم در اثر یک وضع مزاجی حوصله نداریم از وضع دیگری خبری بگیریم یا کمکی کنیم ولی گاهی انسان در سلامتی روح و فکر قرار دارد و می شنود انسان دیگری گرفتاری دارد نمی تواند آرام باشد.

وی افزود: انسان یک وجدان و یک احساس اجتماعی عاطفی دارد که نمی تواند در برابر مشکلات دیگران بی تفاوت باشد، حرکت های اجتماعی که در ملت ها انجام شده بخشی از آنها مربوط به احساس مسؤولتی است که به دیگران وجود دارد بر می گردد، حتی انسان هایی که دین ندارند احساسی دارند و نمی خواهند دیگران دچار مشکل شوند و از این کار لذت می برند.


آیت الله مصباح یزدی، گفت: یک عامل عاطفه انسانی است که سبب می شود گرفتاری دیگران برایش مهم بوده و خود را در شادی یا غم آنان شریک بداند، عامل دوم مساله شناخت است، برخی در وظایف اجتماعی موفق هستند اما در مساله شناخت اشتباه کنند، از آغاز پیدایش اسلام و برقراری نظام اسلامی در جزیره العرب میان یاران پیامبر اکرم(ص) و افرادی که سالها پای درس ایشان بودند اختلاف نظر وجود دارد، هرکدام به آیه ای از قرآن متوسل می شدند، از کلام و رفتار پیداست که می توان برداشتی کرد.
 
وی با اشاره به آیه يا ايها الذين آمنوا عليكم انفسكم لا يضركم من ضل اذا اهتديتم، گفت: این آیه اشاره دارد ای افرادی که ایمان آورده اید مراقب خویش باشید تا افرادی که گمراه شوند موجب گمراهی شما نشوند، افراد لذت گرا و راحت طلب می فهمند که این آیه می گوید مسؤولیت اجتماعی نباید داشته باشیم و این تفسیر نادرست از گذشته سابقه طولانی داشته و وافرادی با توسل به این آیه از مسؤولیت های اجتماعی شانه خالی کردند و فرقه های خاص را انتخاب کردند و دلیل آنان این است که قرآن نظرش این است، درحالی که قرآن می فرماید اگر وظایفی نسبت به دیگران دارید جزو وظایف شما است، اگر امر به معروف را ترک کردم به دیگران یا به خود خیانت کرده ام؟
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، گفت: مساله شدیدتر در موضوع جهاد است، یکی از ضروریات دین جهاد است، جهاد در یک شرایطی واجب است که در صورت وجوب و عدم شرکت حکم خروج از اسلام برای شخص در نظر گرفته می شود، اما امروز می شنویم که برخی می گویند ما نباید کار به این کارها داشته باشیم و امام زمان(عج) می آید و مشکلات را برطرف می کند، حال آن جهادی که مربوط به فروع دین است جه می شود؟ فقط مربوط به امام زمان(عج) است؟

وی ادامه داد: این نقصی که است که انسان در شناخت پیدا کرده و از تکالیف شانه خالی می کند، انسان به گونه ای خلق شده که ویژگی های تربیتی خودش در شناختش تاثیر می گذارد، افرادی هستند که با آیات و روایات گزینشی برخورد می کند و گاهی به برخی از روایات که می رسند به سرعت رد می‌شوند، این اقدام آنان گاهی ناخود آگاه است.

روحیات انسان در فهم او از دین تاثیر گذار است
آیت الله مصباح یزدی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: برخی به قرآن مراجعه می کنند ولی به دلیل داشتن برخی روحیات به معانی آن توجه نمی کنند، این یعنی روحیات انسان در فهم او اثر می گذارد، با توجه به این دو ویزگی که انسان گاهی در فهم یک مطلب اشتباه می کند یا دلش می خواهد آن را درک نکند گرایش های افراد در زندگی تغییر می کند.

وی افزود: در مقابل وظایفی که در اسلام تعیین شده میان مسلمانان و از صدر اسلام اختلاف بوده است، علت این اختلاف یا عدم فهم آیه قرآن یا به خاطر تمایلات نفسانی خویش است، آنطور که می خواستند تفسیر شده است، گاهی یک عواملی سبب می شود برداشت ها در انسان شخصی بلکه نهادینه و امری قطعی تلقی شود.
 
رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ادامه داد: در طول 14 قرن بسیاری از احکام اسلام دچار این آسیب شده است، افرادی افراط یا تفریط کرده و آیات و روایات را تفسیر به رای کردند، آن طور معنا کردند که بتوانند به آن استناد کنند، در بیشتر زمان ها عوامل اجتماعی به این انحرافات کمک می کرد.

وی افزود: در زمان پهلوی اختلافاتی میان مردم از جمله متدینین  و نماز گزاران وجود داشت، آنها  بر روش های مختلف که از آیات قرآن برداشت می شود اختلاف داشتند، در اثر فشارهای اجتماعی که بر جامعه روحانیت و مذهبی وارد شد کار به جایی رسید که برخی تمایلات غیر دینی بر مردم وارد شد، مدارس دینی به طور کامل برداشته شد، پوشیدن لباس روحانیت ممنوع شد، کتب دینی دیگر یافت نمی شد و برعکس همه چیز علیه دین و همسو با گرایش های مادی بود. عده ای سختی ها را تحمل کردند به زندان رفتند ولی این گرایش رواج پیدا کرد که دیگر نمی توان با دستگاه حاکمه مقابله کرد و باید فقط به مسائل دینی پرداخت.

آیت الله مصباح یزدی گفت: نتیجه این شد که توجه به مسائل اجتماعی از حوزه دین خارج شد، این کار همزمان با رویکرد غرب بود که حساب دین با دیگر مسائل جدا است و اسم آن را دین و دنیا قرار دادند، همان که امروز می گویند سکولاریسم، این مساله ناخودآگاه در شرایط دینی زمان شاه وارد شد.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ادامه داد: گاهی در آن زمان افرادی پیدا می‌شدند در برخی مناطق کشور که به مسائل اجتماعی می پرداختند، این افراد بسیار نادر بودند، اگر یک روحانی در استان اصفهان پیدا می شد و در مباحث سیاسی وارد می شد می گفتند این آخوند سیاسی است، آیت الله کاشانی که همدرس آیت الله خوانساری بودند از جمله آخوند سیاسی محسوب می شد، این جریانی بود که در عالم اسلام  و حتی در ایران وجود داشته است.

وی افزود: این موضوع که امر به معروف یا نهی از منکر در کنار نماز فریضه محسوب شود در طول تاریخ وجود نداشته است، اما یک نفر پرچمی را در این سرزمین برافراشت، با عزمی راسخ و شکست ناپذیر این کار را دنبال کرد تا به موفقیت مطلوب خویش رسید و البته یاران و دوستانی بودند که او را همراهی کردند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: تا روز قیامت بسیاری از چیزهایی که به دین برمی گردد و عمل می شود ثوابش به او نیز می رسد، اگر این حرکت اتفاق نمی افتاد شاید امروز در دانشگاه های کشور فقط چند نماز خوان وجود داشت و شاید نمازخواندن اقدامی مسخره به شمار می‌رفت، اگر حرکت امام(ره) نبود شاید شرایط بدتر از آن روزها می بود.

آیت الله مصباح یزدی اظهار داشت: امروز در کتابخانه های حوزه های علمیه که از بزرگان باقی مانده بیشتر در مورد احکام فردی کتاب یافت می شود. چند کتاب در مورد قضاوت، امر به معروف و مسائل اجتماعی تالیف شده است، ولی کلی کتاب در مورد صلاه وجود دارد، خداوند نعمتی به ما داد که نظیرش در تاریخ وجود ندارد.

وی افزود: نزدیک به چهل سال از انقلاب می گذرد که هر روز بر قدرت آن افزوده می شود، این نعمت آنچنان وسعت پیدا کرده که دشمنان از نابودی آن ناامید شده اند./811/پ200/ج

ارسال نظرات