۰۹ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
کد خبر: ۴۷۰۸۲۷
استاد حوزه علمیه:

آیت الله واعظ زاده خدمات بسیاری به انقلاب و اسلام ارائه کرد

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله واعظ زاده خراسانی با کوله باری از علم به مشهد بازگشتند و در حوزه و دانشگاه خدمات بسیاری ارائه دادند، گفت: ایشان مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی بود و در کنار حضرات آیات مکارم، سبحانی، نوری و اردبیلی از نویسندگان به نام مجله مکتب اسلام به شمار می رفت.
بزرگداشت آیت الله فاضل استرآبادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام صمدی استاد حوزه علمیه امشب در مراسم بزرگداشت مرحوم آیت الله واعظ زاده خراسانی که با حضور مراجع و علما در دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه والای انسان گفت: بشر در نظام خلقت و افرینش از جایگاه رفیعی برخوردار بوده و قرآن کریم بشر را به عنوان خلیفه پروردگار در زمین معرفی کرده است.

وی افزود: آنچه خداوند متعال در آسمان و زمین خلق کرده برای بشر است، بر این اساس زندگی انسان ها و حیوانات یا یکدیگر متفاوت است؛ زندگی حیوانات یکنواخت و تک بعدی است و زندگی آن ها پیشرفت ندارد اما انسان در زندگی خود می تواند پیشرفت کند.

استاد حوزه علمیه با بیان این که زندگی حیوانان بر اساس غریزه است، اظهار داشت: زندگی انسان بر پایه استعداد استوار است که هرچه شکوفاتر باشد سعادت و موفقیت های انسان بیشتر تجلی پیدا می کند؛ خداوند متعال برای جلوگیری از ضلالت ابزار هدایت را در اختیار انسان ها قرار داده است.

وی ادامه داد: خداوند 4 ابزار مهم برای هدایت انسان ها قرار داده یکی از آن ها عقل است، عقل بزرگترین موهبت الهی به بشر است، اگر انسان عقل خود را به کار نگیرد و از آن استفاده صحیح نکند می تواند از هر حیوانی خطرناک باشد.

حجت الاسلام صمدی با بیان این که خداوند متعال با وجود دارا بودن انسان ها از نعمت عقل، پیامبران را به عنوان ابزار دیگر هدایت فرستاد، ابراز داشت: ممکن است سؤال پیش بیاید که با وجود عقل چه نیازی به پیامبران وجود دارد.

وی عنوان کرد: عقل با همه کاربردی که دارد گاهی تحت تأثیر شهوات و هواهای نفسانی قرار می گیرد و گاهی در این جدال عقل شکست می خورد، کسانی که در سال 88 فتنه گری و دشمن را امیدوار کردند و پایه های نظام را مورد خطر قرار دادند و کسانی که این فتنه را سردمداری می کردندعقل داشتند اما آن را به کار نگرفتند.

استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: اگر هدایت های رهبر معظم انقلاب و آگاهی مردم نبود نظام در خطر بسیاری جدی قرار می گرفت و اساس سلام به خطر می افتاد، سردمداران فتنه عقل داشتند اما  ریاست طلبی بر آن ها غلبه کرد و عقل زیر پا له شد.

وی اضافه کرد: عقل، انبیا، ائمه طاهرین(ع) و علما ابزار هدایت الهی هستند، وجود علما به ویژه در عصر غیبت چراغ هدایت است، امام صادق(ع) فرمودند که علمای شیعه مرزبان هستند که در برابر شیاطین صف آرایی می کنند تا به دین مردم هجوم نیاورند، امام هادی(ع) می فرمایند اگر این علما نبودند کسی باقی نمی ماند مگر این که مرتد شده باشد.

حجت الاسلام صمدی با بیان این که حضرت امام و رهبر معظم انقلاب به خوبی تحولات را هدایت کرده و می کنند، گفت: یکی از علمای بزرگوار و اثرگذار آیت الله واعظ زاده خراسانی به شمار می رفت که از خاندان علم و دانش بود، اجداد ایشان سال ها اطز وعاظ مشهور خراسان بودند و به تبلیغ دین می پرداختند، فامیلی ایشان به همین دلیل واعظ زاده انتخاب شده است.

وی افزود: ایشان مدتی به همراه پدر خود به نجف رفتند و سپس به قم آمدند و در این شهر مقدس از علمای بزرگی همچون آیات عظام بروجردی، حجت، صدر، گلپایگانی، اراکی، علامه طباطبایی و امام راحل سال ها بهره بردند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که آیت الله واعظ زاده خراسانی با کوله باری از علم به مشهد بازگشتند و در حوزه و دانشگاه خدمات بسیاری ارائه دادند، اظهار داشت: ایشان مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی بود و در کنار حضرات آیات مکارم، سبحانی، نوری و اردبیلی از نویسندگان به نام مجله مکتب اسلام به شمار می رفت.

وی ادامه داد: آیت الله واعظ زاده خراسانی پیشنهاد تشکیل مجمع تقریب مذاهب اسلامی را دادند و از سال 69 تا 80 دبیر کل این مجموعه بودند که همواره مورد عنایت رهبر معظم انقلاب قرار داشتند./1323/پ202/ج1

ارسال نظرات