۱۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۶
کد خبر: ۴۷۱۲۳۹
با انتشار کتابی؛

تاریخ مطالعات اسلامی در غرب بررسی شد

کتاب تاریخ مطالعات اسلامی در غرب اثر محمد رضا بارانی از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله منتشر شد.
تاریخ مطالعات اسلامی در غرب

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله، کتاب تاریخ مطالعات اسلامی در غرب اثر محمد رضا بارانی را به صورت درسنامه و در چهارده درس منتشر کرد.

این اثر در درس اول خود به معرفی تاریخ مطالعات اسلامی در غرب می پردازد که جایگاه مطالعات غربی ها در مراکز علمی، اثرگذاری محققان و نویسندگان غربی بر مراکز مطالعات اسلامی، آشنایی با نوع نگاه غربی ها به اسلام و بازشناسی اسلام به غرب برخی از مطالب آن است.

دانش پژوهش در درس دوم با پیشینه واژه شرق و استشراق آشنا می شود، مفهوم لغوی و اصطلاحی واژه شرق را مورد مطالعه قرار می دهد و ملاک تفکیک شرق و غرب و استشراق و مستشرق را تحلیل می کند.

درس سوم اثر به بیان انگیزه های سیاسی، دینی، اقتصادی، استعماری، علمی و تفریحی شرق شناسی می پردازد و در درس چهارم سیر تاریخی اسلام شناسی در غرب (مرحله اول تا سوم) تبیین و در درس پنجم نیز مرحله چهارم تا پنجم سیر تاریخی اسلامی شناسی در غرب بررسی می شود.

مسیرهای جغرافیایی مؤثر بر آشنایی غربی ها با اسلام عنوان اصلی درس ششم است که مسیر شام، دریای مدیترانه، ایتالیا و سیسیل، اندلس و مسیر شرق و اقیانوس هند را در بر می گیرد که مسیر اندلس از نهضت ترجمه آغاز می شود و تا روی آوردن مسیحیان به فرهنگ اسلامی ادامه دارد.

در درس هفتم با محورهای فعالیت مستشرقان و انواع آن آشنا می شویم که شامل تشکیل مؤسسه ها، گردآوری نسخه های خطی، ترجمه متون اسلامی و عربی، تألیف کتاب در زمینه اسلام و فرقه های آن، تأسیس چاپخانه و انتشارات و چند عنوان دیگر می شود.

عنوان درس هشتم، فعالیت اسلام شناسان غربی درباره مطالعات اسلامی، فهرست نویسی و قرآن شناسی است که به بیان موضوعات مورد توجه مستشرقان در مطالعات اسلامی می پردازد و درس نهم نیز ادامه این بحث را با رویکرد زندگی و شخصیت پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله بررسی می کند.

درس دهم در ادامه فعالیت اسلام شناسان غربی درباره مطالعات اسلامی، رویکرد تاریخ اسلام را بررسی و درس یازدهم نیز این بحث را با رویکرد تمدن اسلامی مطرح می کند و پیامدهای مثبت فعالیت مستشرقان و نقاط ضعف و کاستی های فعالیت مستشرقان را برمی شمارد.

نویسنده اثر در درس دوازدهم آثار مستشرقان را نقد می کند، در درس سیزدهم پیامدهای مطالعات مستشرقان بر جهان اسلام را مورد بررسی قرار می دهد و در درس چهاردهم به بیان نقدهای مبنایی بر مطالعات مستشرقان می پردازد.

کتاب تاریخ مطالعات اسلامی در غرب اثر محمدرضا بارانی در قطع رقعی، 192 صفحه، شمارگان 300 نسخه و به قیمت 11 هزار و 500 تومان از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله منتشر شده است./920/پ202/ق

ارسال نظرات