۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۴۷۱۳۷۱
تحلیل ابعاد شخصیتی آیت الله شرعی در گفت وگو با مدیر حوزه های خواهران؛

آیت الله شرعی مالک یک منزل هم نبود/ بزرگمردی که خستگی را خسته کرد

مدیر حوزه علمیه خواهران مرحوم آیت الله شرعی را فردی بصیر، انقلابی و بریده از دنیا توصیف کرد و گفت: آن مرحوم هیچ ارثی از خود به جای نگذاشت و حتی مالک یک منزل هم نبود.
حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی حجت الاسلام و المسلمین جمشیدی

حجت الاسلام والمسلمین محمودرضا جمشیدی مدیر حوزه علمیه خواهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با تسلیت ارتحال آیت الله شرعی به تبیین ابعاد شخصیتی آن مرحوم پرداخت و گفت: حضرت آیت الله شرعی از چهره های منحصر به فرد روحانیت شیعه در عصر حاضر است.

وی افزود: این که می گویم در عصر حاضر به این جهت است که ایشان مردی معتقد، با ایمان به اسلام و انقلاب و پر انرژی بود، ایشان هرجا که احساس وظیفه و تکلیف می کرد گمنام، مخلصانه و مجاهدانه قدم بر می داشت، آیت الله شرعی هیچ گاه به دنبال نام و نشانی نبود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که از بدو شروع انقلاب آیت الله شرعی یکی از چهره های موفقی به شمار می رفت که در کنار حضرت امام و نهضت ایشان بود، اظهار داشت: ایشان از شاگردان مرحوم آیت الله العظمی بروجردی، آیت الله صدر، آیت الله العظمی گلپایگانی، آیت الله العظمی اراکی، مرحوم امام خمینی(ره) بود.

روایتی از دستگیری آیت الله شرعی توسط ساواک

وی ادامه داد: اطلاعیه معروف کاپیتلاسیون را آیت الله شرعی در 500 هزار نسخه تکثیر کرد و با یک شبکه ای که طراحی کرده بود یک شب در سراسر ایران در دهه محرم پخش کردند، به دنبال همین ماجرا ساواک به منزل آیت الله شرعی ریختند و ایشان را دستگیر کردند.

حجت الاسلام والملسمین جمشیدی با بیان خاطره ای از مرحوم آیت الله شرعی ابراز داشت: ایشان تعریف می کرد وقتی مأمور معروف شکنجه گر ساواک ازغدی می خواست وارد اتاقی شود که خانواده بود چک آبداری به او زدم که این جا حرم است و حریم دارد و همین جوری نباید وارد شد، پسر ایشان می گفت که این چکی که پدرم به شکنجه گر معروف ساواک زد در من یک اثر سازنده ای داشت که تا امروز آن اثر باقی است.

وی عنوان کرد: این شجاعت آیت الله شرعی در برابر ستمگران بود، البته ایشان را دستگیر کردند و سه روز شکنجه مفصلی شده و به زندان قصر منتقل شده بودند، ایشان زندان های متعدد رفته است، در سال 1350 یکی از کارهایی که ایشان کرد این بود که عده ای از افرادی که بعدا گروه های مجاهدین انقلاب اسلامی و گروه های مسلمان انقلابی را تشکیل داده بودند می خواستند یک جایی برای ترور نیکسون رییس جمهور آمریکا که می خواست به اران بیاید آموزش نظامی ببیند.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: آیت الله شرعی جایی را در اطراف بندعباس فراهم کرده بود و حتی اسلحه آموزش و ترور را هم ایشان تهیه کرده بودند، این از چیزهایی بود که دیگران خیلی مطلع نبودند و این مرد داعیه ای نداشت که کارهای خود را بیان کند.

آیت الله شرعی در هر صحنه ای که انقلاب نیاز داشت حاضر می شد

وی اضافه کرد: در طول نهضت هرجا که اطلاعیه های علمای قم و جامعه مدرسین نیاز به امضا داشت آن کسی که دنبال جمع آوری امضاها می رفت آیت الله شرعی بود، ایشان برای بنده تعریف می کرد که در این جریانات برای جمع آوری امضا پیش بزرگواران رفته است، ایشان تا پیروزی انقلاب چهره ای این چنینی بودند.

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی با بیان این که بعد از پیروزی انقلاب هر جا انقلاب احتیاج داشت آیت الله شرعی در صحنه بود، گفت: هرجا که از سوی رهبری نظام چه در دوره حضرت امام خمینی(ره) و چه در دوره مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه ای احتیاج احساس می شد ایشان در صحنه حضور داشت.

وی افزود: در فتنه هایی که پس از پیروزی انقلاب پیش آمد آیت الله شرعی جزو مؤثران خاموش کردن فتنه ها بود، ایشان در مواجهه با تفکر انحرافی و النقاطی در دهه 50 مدیریت مدرسه رضویه از مدارس معروف قم را بر عهده داشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران با اشاره به فعالیت های تبلیغی آیت الله شرعی اظهار داشت: ایشان شخصیت هایی همانند شهید مطهری، شهید بهشتی و بزرگوارانی دیگر همانند آیت الله مصباح را دعوت می کرد که از طلبه ها شبهه زدایی کرده و آنها را برای مقابله با شبهاتی که جریانات التقاطی مثل مارکسیست ها و سایر اندیشه های انحرافی مطرح می کردند آماده کنند.

وی ادامه داد: ایشان همین نقش را پس از پیروزی انقلاب در تأسیس برخی از مراکز پژوهشی و تحقیقاتی داشت، همزمان ایشان جزو افراد مؤثر در شکل گیری ستاد انقلاب در منزل امام بود، ایشان در سنگرهای گوناگونی از جمله ریاست سازمان تبلیغات، عضو  مؤثر جامعه مدرسین، عضو شورای دفتر تبلیغات و ده ها مسؤولیت دیگر که از جمله آنها نمایندگی مجلس شورای اسلامی و مدیریت حوزه های علمیه خواهران بود به مردم خدمت می کرد.

تاسیس حوزه های خواهران فصل دیگری در زندگی مرحوم آیت الله شرعی بود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حوزه های علمیه خواهران اساسا یک فصل دیگری از زندگی آیت الله شرعی است، ابراز داشت: ایشان قبل از انقلاب  در دهه 40  با همراهی شهید آیت الله قدوسی و شهید آیت الله بهشتی مکاتب را تأسیس می کنند، پس از پیروزی انقلاب با پشتوانه حضرت امام جامعه الزهرا را تأسیس می کنند، این ساختمان مفصلی که جامعة الزهرا داشت که سبب اعتبار این مجموعه بزرگ شد.

وی عنوان کرد: پس از اینها آیت الله شرعی احساس نیاز کردند و در کل کشور مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران را تأسیس فرمودند که امروز ثمره نهال هایی که این بزرگمرد غرس کرده این است که 500 مدرسه علمیه ما در سراسر کشور داریم، این از باقیات الصالحات این مرد بزرگ است.

آیت الله شرعی حتی مالک یک منزل هم نبود

حجت الاسلام والمسلمین جمشیدی خاطرنشان کرد: از ویژگی های منحصر بفرد آیت الله شرعی بصیرتی بود که ایشان داشت، ایشان چه در فتنه و در چه قبل در صحنه های گوناگون هرجا حس می کرد که انقلاب، رهبری نظام و نهاد ولایت فقیه نیاز به پشتیبانی و حضور در صحنه دارد بی دریغ هر کاری از دستش بر می آمد انجام می داد.

وی اضافه کرد: به اذعان بزرگان حوزه اعم از مراجع و اساتیدی که خدمت شان مشرف شدم آیت الله شرعی اخلاصی مثال زدنی داشتند، آیت الله شرعی به دنبال عنوان و آب و نان نبود از این رو ایشان هیچ ارثی از خود باقی نگذاشت و در این دنیا حتی مالک یک منزل هم نبود، این مرد بی هوا و پرتلاش بود و همه کسانی که با ایشان کار کردند از محافظ و همکاران از پرکاری ایشان خسته می شدند نه این که تعجب می کردند.

مردی که خستگی را خسته کرد

مدیر حوزه علمیه خواهران با بیان این که آیت الله شرعی خستگی را خسته کرد، گفت: انصافا این مرد با آن روح بلند و تلاش پیگیر و مجاهدانه در صحنه های نبرد یعنی کاری که در لشکرهایی همانند علی بن ابی طالب(ع) و دیگر لشکرها انجام داد بی نظیر بود، در امور خیریه که در شهر و کشور انجام می داد، ایشان کارهای بزرگی انجام داد که احداث صدها مدرسه در شهر قم، بیمارستان، دانشگاه و در کنار آن رسیدگی به محرومان از جمله آن است.

وی افزود: ایشان ویژگی محسوسی که غیر از کارهای عام المنفعه داشت این بود که در اوج کار از توجه به خانواده های فقیر و محروم لحظه ای غافل نبود، اگر محرومی را می شناخت، فقیری را می دید یا خانواده هایی را که سرپرستی می کرد و درباره آن ها احساس نگرانی می کرد سراز پا نمی شناخت حال جلسه یا کار مهمی باشد وظیفه خود می دید که به آن ها رسیدگی کند و به امور خانواده های متعدد که تعداد آن ها کم نبود برسد، روح ایشان شاد باشد./1323/ت301/ج

ارسال نظرات