۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۳
کد خبر: ۴۷۱۳۸۸
زور خشکسالی به زکات نرسید؛

مردم سیستان و بلوچستان با وجود کم آبی همچنان بر اعتقاد پرداخت زکات ایستاده‌اند

نزدیک به 20 سال است که سیستان و بلوچستان را خشکسالی فرا گرفته و زمین های کشاورزی زیادی را خشک کرده است؛ این در حالی است که این امر سبب پرداخت نشدن زکات از سوی مردم به نیازمندان نشده و مردم این منطقه از همان منابع اندک، زکات مال خود را پرداخت و به نیازمندان استان کمک می‌کنند.
زکات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، زکات سهمی است که انسان مؤمن از مال خود به امید رشد و افزایش مال همراه با خیرات و برکات به فقرا می‌بخشد که این امر سبب پاکى روح پرداخت کننده نیز خواهد شد.

زکات آثار فراوانی به دنبال دارد، بنا به فرموده امام علی(ع) به نقل از پیامبر اکرم(ص) "زکات، پُل اسلام است هر کس آنرا بپردازد از پُل عبور کرده و هر کس آنرا نپردازد در زیر آن پُل زندانى می‌شود، و زکات خشم پروردگار را فرو می‌نشاند".

به گفته دبیر ستاد زکات سیستان و بلوچستان در هشت ماهه نخست امسال بالغ بر 288 تن گندم، 1170 کیلوگرم جو و 6.5 تن خرما به عنوان زکات در سیستان و بلوچستان جمع آوری شده است.

رضا شهرکی با اشاره به اینکه قرار بود تا پایان سال جاری 3 میلیارد و 500 میلیارد تومان زکات جمع آوری شود تصریح کرد: خوشبختانه تا تاریخ 12 دی‌ماه 3 میلیارد و 340 میلیون تومان زکات جمع آوری شده که می توان گفت تقریبا به هدف خود رسیده ایم و این میزان در ماه های آینده رو به افزایش است.

مدیرکل کمیته امداد سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه زکات استان شامل کالا، مصالح ساختمانی، خرما، انبه، پیاز، باقلا، گندم، سبدغذایی برای محرومان، زکات فطریه و ... بوده عنوان کرد: این زکوات شامل زکات مستحب و واجب بوده است.

وی بیشترین میزان زکات جمع‌آوری شده در شهرستان‌های استان را مربوط به شهرستان نیمروز بیان کرد و افزود: شهرستان زاهدان در زمینه پرداخت زکات مستحب بشترین آمار را به خود اختصاص داده است.

وی با اشاره به اینکه 2448 روستا شامل 62 درصد روستا های سطح استان مشمول زکات هستند گفت: از این تعداد 38 درصد پرداخت کننده زکات بوده اند.

دبیر ستاد زکات سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای سال 71 میلیون تومان بابت فرهنگ‌سازی زکات در استان سیستان و بلوچستان هزینه شده است.

وی عنوان کرد: یکی از دلایل کاهش میزان تحقق زکات در این استان خشکسالی های پیاپی در منطقه و وجود بادهای استان بوده که در این راستا، اهمیت دادن به مودیان و پرداخت کنندگان زکات ضروری است.

مدیر کل کمیته امداد سیستان و بلوچستان افزود: در حال حاضر یک‌هزار و ۴۴۴ نفر مبلغ اجتماعی در بحث زکات در استان فعالیت می کنند.

رضا شهرکی، مدیر کل کمیته امداد سیستان و بلوچستان گفت: "قانون زکات" به منظور تشویق مردم به ادای زکات و سازماندهی امور مربوط در صورت اذن ولی فقیه و اعطای اختیارات در چارچوب قانون شورای مرکزی زکات تشکیل شده است.

مدیرکل کمیته امداد سیستان و بلوچستان همجنین با بیان اینکه اهمیت زکات به روشنی در جامعه مشخص است اظهار کرد: اجرای قانون زکات از سوی نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره) در مرکز پیشنهاد و پس از تصویب شورای مرکزی با لحاظ ماده 4 قانون به همت دولت در بودجه سالانه امداد قرار می‌گیرد که پس از تصویب مجلس شورای اسلامی از سوی سازمان برنامه و بودجه تخصیص اعتبار پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: دولت مجاز است در جهت اهداف این قانون بنا به پیشنهاد کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) حداقل معادل ریالی زکات جمع آوری شده در هر سال را به همراه 10 درصد در بودجه سال بعد پیش بینی و در اختیار کمیته امداد قرار دهدکه متاسفانه تاکنون این اقدام در سیستان و بلوچستان انجام نشده است.

به گفته شهرکی در تبصره یک، کمیته امداد موظف است معادل ریالی زکات جمع آوری شده را همراه کمک های دولت در صورت اذن نماینده ولی فقیه استان به مصرف همان محل برساند.

وی بیان کرد: در شهرستان های نیمروز، هامون و هیرمند برای احداث مسکن نیازمندان زمین اهدا شده همچنین یک خانه عالم در هیرمند، حسینیه فاطمیه و زینبیه در دلگان، کتابخانه در دلگان، حوزه علیمیه در راسک و 6 مورد مسجد از جمله پروژه های فی سبیل الله بوده است.

شهرکی با اشاره به امور محرومین و مستضعفین گفت: بیشتر در زمینه معیشت و تحصیل به افراد کمک شده است که نحوه هزینه کرد آن بستگی به خواسته مودی زکات داشته است.

مدیر کل کمیته امداد سیستان و بلوچستان با بیان اینکه باید اعتماد مردم را در رابطه با پرداخت زکات جلب کرد ادامه داد: اصل اعتبارات تشویقی زکات و هزینه ای که از طریق دهیاری ها و شوراها جمع آوری می‌شود باید در همان منطقه در راستای پروژه های عام المنفعه هزینه شود.

وی با اشاره براینکه اداره حمل و نقل استان می تواند در راستای تبلیغات زکات کمک بسزایی به کمیته امداد امام خمینی(ره) کند گفت: متاسفانه اخیرا تابلوهای زکات  که در جاده ها قرار داشته رنگ و یا برداشته شده است در صورتیکه که تبلیغ برای زکات یک امر واجب به شمار می‌رود.

زکات معلق سیستان و بلوچستان باید مدیریت شود

آیت الله عباسعلی سلیمانی نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان در این رابطه گفت: ساختار زکات را نبی مکرم اسلام مشخص و حکم آن را خداوند متعال صادر کرده است.

وی بیان کرد: زکات یکی از واجباتی است که حکمش صادر و مصادیق مصرف آن نیز مطرح شده است.

آیت الله سلیمانی با بیان اینکه زمان پرداخت زکات را نمی‌شود به هیج عنوان تغییر داد تصریح کرد: زمان پرداخت زکات یکی از ساختارهایی است که پیامبر اسلام به زکات داده و غیر قابل تغییر است به همین دلیل باید در اولین فرصت پرداخت شود.

وی خاطر نشان کرد: این ساختار چنان گسترده است که هرکجا منبع زکات وجود دارد باید مبلغین برای تبلیغ زکات وجود حضور پیدا کنند.

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان افزود: در سیستان و بلوچستان منابع عمده برای پرداخت زکات وجود ندارد و زکوات این استان بیشتر به صورت خرد و ریز می‌باشد.

این مسؤول با اشاره به اینکه زکات تنها منبع درآمد جامعه اسلامی در طول تاریخ بوده است، عنوان کرد: باید برای پرداخت زکات رابطه ای خوب بین مودی و مصرف کننده شکل گیرد همچنین باید نسبت به زکات معلق استان مدیریت صحیح صورت گیرد که مودیان از زکات برای اموال خود استفاده کنند.

امام جمعه زاهدان اظهار کرد: در دین اسلام زکات از مالیاتی است که در اختیار مصرف کننده قرار دارد که مودی می‌تواند آن را هر طور که می خواهد در اختیار نیازمندان قرار دهد.

وی افزود: به منظور تشویق کسانی که می‌خواهند زکات پرداخت کنند اما راه های پرداخت آن را نمی‌دانند، می‌شود در یک مراسم عروسی که به کمک خیرین تدارک دیده شده این امر اعلام شود که مردم بدانند راه های بسیار ساده ای برای پرداخت زکات وجود دارد.

آیت الله سلیمانی همچنین به بحث تابلوهای تبلیغ زکات در جاده ها اشاره کرد و افزود: انتظار می‌رود در جاده ها بیشتر از علائم راهنمایی و رانندگی استفاده شود با این حال بهترین مکان برای تابلوهای تبلیغاتی در ورودی شهرها و روستاها است چراکه مخاطبین بیشتر جذب آنها خواهند شد.

وی خاطرنشان کرد: برای تبلیغاتی که انجام می‌شود باید شناخت کافی در منطقه نصب تابلوها وجود داشته باشد چراکه تبلیغ عینی و بصری می‌تواند تاثیر بیشتری روی مخاطب بگذارد./201/831/ب1

ارسال نظرات