۱۳ دی ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۴
کد خبر: ۴۷۱۴۳۹
آیت الله سیفی مازندرانی:

برای رعایت حقوق شهروندی نیازی به منشور و جار و جنجال نیست/ با حقوق های نجومی مبارزه کنید

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد از شوی تبلیغاتی دولتمردان در زمینه منشور حقوق شهروندی، از مسؤولان خواست در عمل پاسدار حقوق مردم و شهروندان باشند.
آیت الله سیفی مازندرانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سیفی مازندرانی استاد درس خارج حوزه علمیه قم در جلسه درس خود به بیان نکات اخلاقی پرداخت.

وی دنیا طلبی و دنیا پرستی را مذموم دانست و بیان داشت: " حُبُّ الدنيا رَأسُ كلّ خطيئةٍ" ، شاخص ترین حب دنیا، جاه و مقام است ." آخِرُ ما یخْرُجُ مِنْ قُلُوبِ الصِّدِّیقینَ حُبُّ الْجاه" ، ابن عباس می گوید من بر امیرالمومنین(ع) در ذی‏قار وارد شدم که حضرت در آنجا به دوختن نعلین خود مشغول بود.  امیرالمومنین (ع) به من رو کرد و پرسید: قیمت این نعلین چقدر است، من گفتم این نعلین ارزشی ندارد، بعد از آن امیرالمومنین فرمود: به خدا قسم این نعلین بی ارزش، ارزشش از حکومت و عمارتی که شما دارید و در آن حکومت حق ظالم از مظلوم گرفته نمی‏شود و هر شخصی که قوی است مال روی مال انباشته کند و ضعیف نتواند بدون لکنت زبان حقش را از غنی بگیرد، بیشتر است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به فرازهایی از توصیه های مولا علی(ع) به مالک اشتر اظهار داشت: حضرت می فرماید ای مالک باید طوری حکومت کنی که یاد محرومین از تار و پود وجودت جدا نشود و جزء جداناپذیر وجودت باشد وَأَشْعِرْ قَلْبَكَ الرَّحْمَةَ لِلرَّعِيَّةِ 

اگر حاکم هستی و اموال مردم در دست توست مثل گرگ با آن مواجه نشوی (که چند تا گرگ سر لاشه ای می رسند هر کدام یک طرف آنرا می‏کشند) وقتی که حکومت دست تو آمد، حق اکل و استفاده از اموال مردم را داری! خیر! این‏طور نیست.

آیت الله سیفی مازندرانی با اشاره به آیه شریفه مَا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ مِنْ أَهْلِ الْقُرَىٰ فَلِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ وَلِذِي الْقُرْبَىٰ وَالْيَتَامَىٰ وَالْمَسَاكِينِ وَابْنِ السَّبِيلِ كَيْ لَا يَكُونَ دُولَةً بَيْنَ الْأَغْنِيَاءِ مِنْكُمْ، گفت: افاء الله؛ جنگل، دریا، نفت گاز و همه ثروتهای عمومی را شامل می شود. خدا و رسول که خودشان استفاده نمی کنند یعنی برای همه و حق همه مردم است.

وی بیان کرد: حالا عده ای بیایند و قانون برای خودشان تصویب کنند که ماهی 20میلیون تومان بگیرند! شما بررسی کنید آیا در جامعه، 99% جامعه حداکثر 5 میلیون حقوق می گیرند!!!

آیت الله سیفی مازندرانی خاطرنشان کرد: حضرت می فرماید: هیچ کسی کم طاقت تر و لوث تر و بی تحمل تر و زبان درازتر از خواص نیستند که در مواقع حساس این رفتارها را از خود بروز می دهند.

وی افزود: عامه و اکثر مردم، که همین ضعفا هستند در مواقع خطر و جهاد، در صحنه هستند و در جبهه حضور پیدا می کنند و از ناموس و کیان اسلام دفاع می کنند، میل و رغبت و توجه را به این عامه مردم معطوف بدار.

این استاد حوزه علمیه قم در ادامه به منشور حقوق شهروندی که دولت نسبت به تهیه و تدوین آن اقدام کرده واکنش نشان داد و با انتقاد از هیاهو و جنجالی که در این زمینه بپا کرده اند، گفت: حقوق شهروند به این نیست که یک منشور نوشته شود و به دنبال آن جار و جنجال و غوغا راه انداخته شود.

آیت الله سیفی مازندرانی بیان داشت: حقوق شهروندی یعنی مبارزه با حقوق های نجومی‏ که حقوق شهروندان و عامه مردم را زیر پاگذاشته اند، که این در عمل به معنی پاسداری و حفظ حقوق شهروندان است؛ نه اینکه فقط شعار و تبلیغ باشد. /924/پ203/ج

ارسال نظرات