۱۴ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۴۷۱۶۱۲
با انتشار کتابی؛

رویکردها و نظریه های اجتماعی خانواده ارائه شد

کتاب رویکردها و نظریه های اجتماعی خانواده تألیف سید احمد هاشمی فشارکی از سوی پژوهشگاه بین المللی المصطفی صلی الله علیه و آله منتشر شد.
رویکردها و نظریه های اجتماعی خانواده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،  مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله وابسته به جامعه المصطفی العالمیه، کتاب رویکردها و نظریه های اجتماعی خانواده به قلم سید احمد هاشمی فشارکی را منتشر و راهی بازار نشر کرد.

این اثر علمی که برای دوره کارشناسی رشته مطالعات اجتماعی به عنوان متن کمک درسی تهیه و تدوین شده است، مجموعه ای متنوع از مباحث نظری را در دو بخش رویکردهای اجتماعی مختلف به خانواده و نظریه های اجتماعی خانواده و 10 فصل ارائه داده است.

در بخش اول این اثر، سه رویکرد اجتماعی که در واقع موضع گیری هایی نظری در قبال تمدن مدرن (مدرنیته) و خانواده مدرن است، در قالب سه فصل بررسی می شود؛ این سه رویکرد عبارت است از: مدرنیسم، آنتی مدرنیسم و پست مدرنیسم.

بخش دوم، تنوعی از تحلیل های اجتماعی را در مورد خانواده در بردارد، با این تفاوت که در این بخش، اگرچه هر یک از این تحلیل ها و نظریه ها به صورت آشکار یا ناآشکار، در سیطره رویکردی از رویکردهای سه گانه قرار دارد، مبنای تقسیم آن ها به نظریه های مختلف، موضع گیری متفاوت شان در قبال مدرنیته نیست؛ بلکه چارچوب ها و مبانی متفاوت آن ها درباره خانواده است.

این چارچوب ها و مبانی متفاوت درباره خانواده در 9 نظریه جداگانه کارکردگرایی، تضاد، فمینیسم، جریان زندگی خانوادگی، مبادله اجتماعی، کنش متقابل نمادین، نظام های خانواده، دیدگاه بوم شناختی و نظریه اسلامی خانواده قرار داده شده است.

مباحث نظری خانواده (رویکردها و نظریه ها) با ارائه توصیف ها و تبیین های کلی از زوایای فکری مختلف و رویکردهای گوناگون، قدرت فکری افراد را در شناخت خانواده و تبیین تحولات، مناسبات درونی و سازوکارهای حاکم بر آن افزایش می دهد و در رفع ساده انگاری، خام اندیشی و تک بعدی نگری به خانواده بسیار مؤثر است.

همچنین معرفی مباحث نظری مطرح شده در این کتاب، الهامات، ایده ها و چارچوبی را به محقق نشان می دهد که او را در تحقیق در مورد موضوع و مسئله ای از خانواده رهنمون می سازد و آشنایی با مباحث نظری خانواده، ساختن نظریاتی جدید را به ویژه براساس فرهنگ بومی و منابع اسلامی، برای نظریه پردازان ممکن می سازد.

در بخش درآمد این اثر تأکید شده است که بدون آشنایی و درک نظریات مختلف و با رویکردهای گوناگون، توان ذهنی لازم برای به کارگیری مفاهیم، گزاره ها و شیوه هایی به منظور پردازش نظریه ای مبتنی بر دیدگاه اسلامی در مورد خانواده، شکل نمی گیرد.

کتاب رویکردها و نظریه های اجتماعی خانواده اثر سید احمد هاشمی فشارکی در قطع رقعی، 263 صفحه، شمارگان 300 نسخه و به قیمت 12 هزار تومان از سوی مرکز بین المللی ترجمه و نشر المصطفی صلی الله علیه و آله به تازگی منتشر شده است./920/پ202/ب2

ارسال نظرات