۱۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۱
کد خبر: ۴۷۱۸۲۵
مدیر مدرسه علمیه امام مهدی کرمان:

امر به معروف و نهی از منکر روح معنویت را در میان مردم جاری و ساری می کند

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) کرمان با بیان این که امروز کارشناسان به این نتیجه رسیده اند که هر کجا حوزه های علمیه و حضور روحانیت هست، گناه و جرایم کمتری رخ می دهد، گفت: هر چه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بیشتر مورد توجه واقع شود روح معنویت در میان مردم جاری و ساری خواهد شد.
حجت الاسلام والمسلمین حسین افاضاتی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی (عج) کرمان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، حجت الاسلام حسین افاضاتی، مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) کرمان شب گذشته در مسجد امام حسین(ع) خیابان مهدیه کرمان در جلسه سبک زندگی اسلامی در آیات و روایات در رابطه با نقش محیط در زندگی، اظهار داشت:  انسان موجودی است که هم از محیط اثر می پذیرد و هم بر آن اثر می گذارد، از این رو محیطی که در آن زندگی کرده و تربیت می شویم بسیار مهم است.

وی بیان داشت: یکی از مسائل مهم و مرتبط با محیط، مسأله امر به معروف و نهی از منکر است، از این رو امام صادق(ع) می فرمایند «امر به معروف و نهی از منکر» یک فریضه بزرگ است، پس انجام واجبات، برقراری امنیت در جامعه، برطرف شدن ظلم و آبادی زمین به سبب جریان امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است.

حجت الاسلام افاضاتی افزود: امروز کارشناسان به این نتیجه رسیدند که هر کجا حوزه های علمیه و حضور روحانیت هست، گناه و جرایم کمتری رخ می دهد بنابراین می بینیم که در ماه مبارک هم به دلیل جریان داشتن روح معنویت در میان مردم، جرایم و ناهنجاری ها کاهش می یابد پس هر چه امر به معروف و نهی از منکر در جامعه بیشتر مورد توجه واقع شود روح معنویت در میان مردم جاری و ساری خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) ابراز داشت: امروز متأسفانه بسیار شاهد بیان این سخن هستیم که «هر کس را در گور خود می خوابانند» و یا «موسی به دین خود، عیسی به دین خود»، در حالی که این سخن با یکی از مهمترین واجبات دین ما منافات داشته و تبعات بدی به دنبال دارند.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه اباعبدالله(ع) نیز به سبب اصلاح در دین و امر به معروف و نهی از منکر بر یزید خروج کردند، خاطرنشان کرد: اگر دوستدار امام حسین(ع) هستیم اما نماز نمی خوانیم و منکر مرتکب می شویم بدانیم که پیرو راستین اهل بیت(ع) نیستیم، زیرا ما در رابطه با این امام عزیزمی گوییم: «اشهد انک اقمت الصلاة» یعنی شهادت می دهیم به اینکه امام حسین(ع) نماز را به پا داشتند، در حالی که منکر سبب بی توجهی به نماز شده بود اما در میدان جنگ ایشان اقامه نماز کردند.

وی با اشاره به آیه 110 سوره اعراف، گفت: این آیه بیانگر ارزش فردی این واجب الهی در جامعه و حتی زندگی آن فرد است که البته قطعا شخص اجرا کننده ایمان و باور واقعی دارد(زیرا احساس مسؤولیت در این زمینه و عدم بی تفاوتی بسیار مهم است) و بهترین افراد معرفی شده است.

حجت الاسلام افاضاتی آیه 104 سوره آل عمران را مرتبط با نقش حکومت در برپایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر دانست و تأکید کرد: همه حکومت های اسلامی باید بر مبنای اجرای این واجب، ستادی در این زمینه ایجاد کرده و از آن حمایت کنند،  همچنین آیه 105 همین سوره با اشاره به فلسفه این واجب تاکید می کند که بعد از این آیات روشن تفرقه و اختلاف نکنید زیرا هم به دین ضربه می زند و هم عذاب عظیمی در پی دارد.

این استاد حوزه تشریح کرد: حضرت زهرا(س) فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر سبب می شود، امت تحت لوای یک پرچم واحد نظام بگیرد و پراکنده نشود».

وی اشاره کرد: در نهج البلاغه مردم در برابر منکر چهار دسته هستند که گروه اول با دست و زبان و قلبشان مردم را از منکر نهی می کنند و گروه دوم کسانی هستند که با قلب و زبانشان در این زمینه عمل می کنند و گروه سوم تنها با قلب خود از منکر نهی می کنند، اما چهارمین گروه با هیچ یک از اینها نهی نمی کنند و در واقع مرده ای در میان زندگان هستند.

این استاد برجسته حوزه افزود: در ادامه همین کلام می بینیم که امام علی(ع) می فرمایند: همه اعمال خوب را در یک کفه ترازو و در طرف دیگر امر به معروف و نهی از منکر را بگذارید، خواهید دید که همه اعمال نیکتان حتی جهاد در راه خدا مانند قطره در برابر دریا است.

مدیر مدرسه علمیه امام مهدی(عج) مطرح کرد: در بخش پایانی این کلام امام علی(ع) می خوانیم که امر به معروف و نهی از منکر اجل کسی را جلو نمی اندازد و روزی را کم نمی کند و برترین اعمال است، به ویژه اگر برای برقراری عدل در برابر حاکم جائر باشد، از این رو انقلاب اسلامی امام خمینی(ره) بسیار ارزنده و مهم است.

وی در پایان با اشاره به اینکه تن به عدالت دادن، امر مشکلی است، گفت: در پاره ای از موضوعات، تنها دولت و حکومت نمی تواند مؤثر باشد، از این رو می طلبد که مردم دولت را همراهی کرده و حمایت کنند تا زمینه و بستر برای ورود دولت به آن عرصه فراهم شود، چنان که امر به معروف و نهی از منکر نیز این چنین است، پس مردم خود را از برقراری این امر واجب در جامعه مبرا ندانند و تلاش کنند تا جامعه مسلمین اصلاح شود./9703/202/ب2

ارسال نظرات