۱۶ دی ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۳
کد خبر: ۴۷۲۱۷۱
حجت الاسلام مظاهری سیف:

حوزه علمیه آمادگی تأسیس رشته سلامت معنوی را دارد

عضو شورای معنویت حوزه علمیه گفت: حوزه علمیه آمادگی تأسیس رشته سلامت معنوی را دارد و زمینه های این کار نیز فراهم شده و این حرکت شروع شده است.
مظاهری سیف

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام حمیدرضا مظاهری سیف، در چهارمین همایش ملی سلامت معنوی، با اشاره به عمق منابع علمی و دینی در تمدن اسلامی، اظهار کرد: مقایسه میان علوم خردسال غربی و دانش های کهن و پر عمقی که در تمدن ما وجود داشته است، کاری اشتباه و نادرست است.

وی افزود: بحث های موجود در موضوع سلامت معنوی که در جهان وجود دارد، گرته برداری از ادبیات معنوی ما است و این موضوعاتی که اکنون به نام غرب شنیده می شود، بیش از هزار سال پیش در منابع دینی و اسلامی ما وجود داشته است.

عضو فرهنگستان علوم پزشکی خاطرنشان کرد: سلامت معنوی، یکی از علوم پیچیده و میان رشته ای است که وقتی به حوزه تفکر دینی و اسلامی مراجعه می کنیم، با کهن سالی و ژرفای آن مواجه می شویم که باید گفت، سلامت معنوی باید در قلمرو علوم اسلامی تعریف شود.

وی، راه اندازی رشته سلامت معنوی در دانشگاه علوم پزشکی را بی نتیجه خوانده و تأکید کرد: آن چیزی که باید در دانشگاه های علوم پزشکی بحث شده و آموزش داده شود، بحث مرتبط با خدمات سلامت معنوی و ارجاع مراجعان، به متخصصان سلامت معنوی است، مانند رشته مهندسی پزشکی که در دانشگاه علوم پزشکی نیست اما از دستاوردهای آن، در علم پزشکی استفاده می شود.

رئیس مؤسسه بهداشت معنوی ابراز کرد: حوزه علمیه آمادگی تأسیس رشته سلامت معنوی را دارد و زمینه های این کار نیز فراهم شده است و این حرکت شروع شده است ولی مشکلی که وجود دارد این است که برخی جغرافیای آن را اشتباه می گیرند و تصور می کنند که باید این رشته در دانشگاه های علوم پزشکی ایجاد شود، درحالی که محتواهای تولید شده در حوزه های علمیه برای استفاده در اختیار پزشکان قرار می گیرد.

وی افزود: در طی یکسال گذشته پژوهشگاه های متفاوتی کار خود در این زمینه را آغاز کرده اند و انجمن اخلاق حوزه هم در این موضوع فعال شده است چرا که حوزه های علمیه خود را در برابر معنویت، سلامت معنوی و هم چنین در حوزه اخلاق پزشکی، مسؤول می بیند.

حجت الاسلام مظاهری سیف، ورود به حوزه عملیاتی را یکی دیگر از کارهای حوزه علمیه برشمرده و ابراز کرد: برخی از دوستان، وارد فعالیت های بالینی شده اند و آن جایی که مربوط به تولید دانش و بحث های حکمی است، حوزه ورود کرده است و در بخش اجرا، باید فرهنگستان علوم پزشکی وارد عرصه شود و انتظار این است که مباحث تولید شده در حوزه، به عنوان سرفصل های مطالعاتی و پایان نامه ای این موضوعات بررسی شود، نه موضوعاتی که هیچ سنخیتی با فرهنگ اسلامی ندارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بخش اجرایی این موضوع باید وارد عرصه شود و بسته هایی که تولید شده است را مورد استفاده و بررسی قرار دهد که اگر جایی مشکلی وجود داشت، آن مشکلات برطرف شود./872/202/ب3

ارسال نظرات