۱۹ دی ۱۳۹۵ - ۱۹:۰۲
کد خبر: ۴۷۲۷۴۰
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

مراعات نظر خداوند در مسائل مختلف، نشانه افراد ذاکر حقیقی است/ تفاوت ذکر الهی و ذکر شیطانی

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: داشتن زبان ذاکر و عدم مراعات نظر خداوند در مسائل مختلف نشانه این است که آن ذکر در وجود شخص رسوخ نکرده است، باید متذکر شوم چنین ذکری چون به انسان خیری نمی رساند، ذکر شیطانی است.
آیت الله مهدوی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در جلسه اخلاق عصر امروز که در مرکز هلال احمر اصفهان برگزار شد، گفت: ذکر گفتن باید برای به دست آوردن رضایت خداوند باشد.

وی در ادامه مبحث راه های رسیدن به عصمت و با بیان تفاوت حدیث قدسی و کلام قرآن، افزود: قرآن در لفظ و معنا از جانب خداوند نازل شده است ولی احادیث قدسی معنایش از جانب خداوند به حجتهای الهی القا می شود ولی الفاظش را خودِ حجتهای الهی بیان می کنند.

آیت الله مهدوی یک حدیث قدسی در زمینه راه های رسیدن به عصمت قرائت کرد: در یک حدیث قدسی از امام معصوم(ع) منقول استکه خداوند می فرماید، وقتی بنده من اکثر اوقاتش را مشغول من باشد، من خواهش و لذت او را در یادِ خودم قرار می دهم، اثر بعدی اش این است که او عاشق من می شود و من هم عاشق او می شوم و بعد از این معاشقه دو طرفه، پرده های حجاب بین من و بنده ام از بین می رود و با از بین رفتن پرده های حجاب بین من و بنده ام، بنده ام جلوه های جمال و جلال من را مشاهده می کند و من این حالت را بر او چیره می کنم و زمانیکه که دیگران اشتباه می کنند، من اجازه اشتباه کردن را به او نمی دهم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری در توضیح بخش اول حدیث قدسی، اظهار کرد: در سیر معنوی انسان با خداوند، حرکت انسان مقدم بر نزول توفیقات الهی است، یکی از اشتباهات غیر معقول این استکه افراد بدون اینکه حرکتی انجام دهند به دنبال کسب توفیقات هستند، توفیقات الهی بعد از حرکت انسان حاصل می شود ولی برخی افراد بدون توجه به این مسأله با انتظار نزول توفیقات الهی، برای خداوند تعیین تکلیف می کنند.

امام جمعه موقت اصفهان در توضیح بخش دوم حدیث قدسی، افزود: امام معصوم(ع) در این حدیث قدسی می فرمایند، کسی که غالباً به یاد خداوند باشد و نگفته اند دائماً به یاد خداوند باشد چرا که یاد دائمی خداوند برای عموم افراد طاقت فرسا است، در این راستا باید متذکر شوم یاد خداوند به معنای ذاکر بودن نیست، بلکه مراعات نظر خداوند در مسائل مختلف نشانه مقید بودن فرد به یاد خداوند است.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان ادامه داد: اگر انسان در هر مکان و زمانی نظر خداوند را بر رفتار و اعمالش اِعمال کند، به یاد خداوند بوده است، مثلاً در هنگامی که انسان در حال تحصیل علم است و به سخنان استادش گوش می کند به یاد خداوند است یا اگر در کسب و کارش نظر خداوند را ملاک قرار دهد، به یاد خداوند است.

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) با اشاره به روایت معروف "الکاسب حبیب الله"، تشریح کرد: هر کاسبی محبوب خداوند نیست بلکه آن کاسبی که تقوای الهی را در کسب خود رعایت کند، محبوب خداوند است، کاسبی که اهل گران فروشی و کم فروشی است و زبان ذاکر دارد، هر ذکری بر زبانش جاری شود، اذکار شیطانی است، چرا که این ذاکر بودن برای به دست آوردن رضایت خداوند نیست.

استاد اخلاق حوزه علمیه ادامه داد: آن روحانی که برای به دست آوردن رضایت مردم و پیدا کردن مُرید، آیات قرآن و روایات معصومین(ع) را قرائت می کند، ذکر خداوند را نمی گوید بلکه در یاد شیطان و هوای نفس خودش سِیر می کند.

وی با توضیح درباره بخش سوم حدیث قدسی، ابراز کرد: یادِ خداوند سبب جدا شدن خواهشهای انسان از دنیا می شود و در حقیقت مزاج نفسانی انسان به مزاج الهی تغییر می کند.

آیت الله مهدوی با بیان داستانی از مرحوم آیت الله حکمت نیا خاطرنشان کرد: آیت الله حکمت نیا به ما می گفتند که چند روزی است، عیّاش شده ام، از ایشان پرسیدم منظور شما از این حرف چیست، پاسخ دادند دوست دارم در روز قیامت که محشور می شوم محاسنم به خونم رنگین شده باشد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: اگر عیش انسان از هواهای نفسانی به سمت خداوند تغییر جهت دهد، عشق دو طرفه بین انسان و خداوند ایجاد می شود که همین عشق سبب از بین رفتن حجاب مابین انسان و خداوند است و انسانی که بدون حجاب خداوند را ملاقات کند، از همنشینی با او سیر نمی شود.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به داستان حضرت شعیب(ع) تبیین کرد: حضرت شعیب(ع) یکی از اولیای الهی استکه به سبب فرط گریه برای خداوند، یکبار چشمانش را از دست می دهد و خداوند او را شفا می دهد، سپس آنقدر گریه می کند تا چشمانش برای بار دوم نابینا می شود و خداوند دوباره چشمانش را به حالت قبل بازمی گرداند، برای بار سوم باز هم آنقدر گریه می کند تا چشمانش کور شود، خطاب به ایشان گفته می شود چرا اینقدر گریه می کنی، اگر از ترس ورود به جهنم است به عزت و جلالم سوگند که تو را به جهنم نمی برم و اگر از ترس نرفتن به بهشت است، بدان که تو بهشتی هستی، حضرت شعیب(ع) در پاسخ به خداوند عرضه می دارد عشقی از تو در دلم افتاده استکه نمی توانم تحمل کنم.

نماینده ولی فقیه در هلال احمر اصفهان در ادامه داستان افزود: خداوند در پاسخ به حضرت شعیب(ع) می فرماید، کاری می کنم که بهترین مخلوقاتم که حضرت موسی(ع) است، بیاید و خدمتگذار تو باشد و خداوند به وعده اش عمل می کند و مقدرات را به گونه ای مقرر می کند تا حضرت موسی(ع) از ترس مرگ از دست فرعون فرار کند و به حضرت شعیب(ع) پناهنده شود.

رئیس بنیاد خیریه المهدی(عج) در پایان با بیان اینکه برداشته شدن حجاب بین عبد و معبود سبب رؤیت جمال و جلال الهی می شود، تبیین کرد: انسان با مشاهده جمال و جلال الهی به صورت خودکار از خطا محفوظ می ماند و معصوم می شود./201/867/ب1

ارسال نظرات