۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۴۷۴۳۴۹
آیت الله خاتمی در نشست خبری:

اجلاسیه رسمی خبرگان هفدهم و هجدهم اسفندماه برگزار می شود/ دیدار نمایندگان مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب

آیت الله خاتمی در گفت وگو با خبرنگاران از برگزاری اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری در روزهای هفدهم و هجدهم اسفندماه خبر داد.
آیت الله خاتمی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری پیش از ظهر امروز در نشستی خبری با اصحاب رسانه که در محل دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری در شهر مقدس قم برگزار شد، به تشریح فعالیت های مجلس خبرگان رهبری در دوره پنجم پرداخت.

تشریح عملکرد و گزارش مجلس خبرگان در دوره پنجم

وی افزود: مجلس خبرگان وظیفه خود می داند کارهایی که انجام شده را به نظر ملت بزرگ ایران برساند، افتتاح دوره پنجم جلس خبرگان رهبری در تاریخ 4 و 5 خرداد سال جاری بود که طی مراسمی دوره پنجم افتتاح شد، حدود 7 ماه از افتتاح این دوره می گذرد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که این دوره مجلس خبرگان از فعالیت بیشتری برخوردار است، اظهار داشت: دوره های دیگر هم نمایندگان منتخب مردم در مجلس خبرگان وظیفه خود را انجام دادند اما در این دوره فعالیت بیشتری مشاهده می شود.

وی ادامه داد: هیأت رییسه تاکنون 7 جلسه درباره مسائل گوناگون مربوط به خبرگان و موضاعات جاری کشور داشته است، حجم 7 جلسه در طول 7 ماه نصاب بسیار قابل توجهی است، یک جلسه مشترک بین هیأت رییسه و کمیسیون ها داشتیم، آیین نامه می گوید حداقل یک جلسه که انجام گرفته و بیش از این نیاز نبوده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به جلسات کمیسیون تحقیق اصل 111 قانون اساسی ابراز داشت: این کمیسیون به ریاست آیت الله جنتی تا کنون 5 جلسه داشته که به بررسی شاخص های رهبری نظام اسلامی پرداخته است، کمیسیون تحقیق در حقیقت همان مراقبت از واجد شرایط بودن رهبر را دارد.

وی عنوان کرد: باید در این عرصه شاخص معین می شد که با چه شاخصی می خواهیم ارزیابی داشته باشیم، تا آخرین جلسه این شاخص ها تعیین شده که در حقیقت نقش راه کمیسیون تحقیق بوده است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فعالیت کمیسیون های اصل 107 و 109 قانون اساسی خاطرنشان کرد: اصل 107 قانون اساسی بیان می کند که پس از امام راحل عظیم الشأن تعیین رهبر برعهده خبرگان منتخب مردم است، اصل 109 شرایط و صفات رهبر را می گوید که بینش صحیح سیاسی و اجتماعی، تدبیر، شجاعت، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری از جمله آن ها است.

وی اضافه کرد: این کمیسیون کسانی را که در مظان رهبری قرار می گیرند توسط کمیته ای که در داخل این کمیسیون شکل می گیرد و کاملا محرمانه مورد بررسی قرار می دهد، کاملا محرمانه یعنی فقط مقام معظم رهبری بر اساس قانون می توانند در جریان قرار گیرند، کار این کمیسیون بسیار مهم و در آن امانتداری و حفظ اسرار است.

آیت الله خاتمی با بیان این که ریاست این کمیسیون در این دوره با آیت الله مؤمن است، گفت: این کمیسیون تا کنون 5 جلسه و کمیته 3 نفره تا کنون دو جلسه داشته است؛ همچنین کمیسیون سیاسی و اجتماعی خبرگان از کمیسیون های بسیار مهم است یعنی نقشه راه سیاسی مجلس خبرگان را این کمیسیون تنظیم می کند.

وی افزود: این کمیسیون یک ماه مانده به اجلاس عمومی ارزیابی می کند که کدام مسأله موضوع مهم کشور است و در رابطه با آن مسأله مهم چه  شخصیت هایی از عهده بر می آیند که برای خبرگان صحبت کنند، این کمیسیون بررسی ها را انجام داده و به هیأت رییسه پیشنهاد می کند و هیأت رییسه پس از ارزیابی اعلام نظر خواهد کرد؛ کمیسیون سیاسی و اجتماعی از پرکارترین کمیسیون های خبرگان بوده و تا کنون 13 جلسه در این 7 ماه با حضور کارشناسان مسائل سیاسی، فرهنگی و اقتصادی و معاونان وزارتخانه های اطلاعات و ارتباطات  برگزار کرده است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که کمیسیون سیاسی اجتماعی جلساتی برای بررسی فرصت ها و تهدیدات فضای مجازی و همچنین چگونگی تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی داشته است، اظهار داشت: این کمیسیون دارای سه کمیته فرهنگی دینی اجتماعی، سیاسی مدیریتی امنیتی و اقتصادی است که به صورت مستمر جلساتی دارند، ریاست  این کمیسیون با آیت الله عبداللهی است.

وی ادامه داد: کمیسیون پاسداری و حراست از ولایت فقیه که ریاست آن بر عهده آیت الله عالمی است تا کنون 3 جلسه داشته و سه کارگروه تصویب کرده که عبارت از اصلاح آیین نامه داخلی کمیسیون، گردآوری آمار و اطلاعات درباره حکومت اسلامی و ولایت فقیه و معرفی ولایت فقیه در داخل و خارج از کشور است.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که کمیسیون آیین نامه اصل 108 قانون اساسی از کمیسیون های مهم خبرگان است، ابراز داشت: نقشه راه در عرصه اداره مجلس خبرگان با این کمیسیون است، این کمیسیون آیین نامه را در کمیسیون تصویب به هیأت رییسه می دهند که هیأت ریسه در اجلاس عمومی مطرح می کند، این کمیسیون تا کنون 3 جلسه داشته و طرح های ارجاعی هیأت رییسه را بررسی کرده و ریاست آن بر عهده آیت الله بهشتی است.

سه بیانیه و موضع گیری مهم مجلس خبرگان در دوره پنجم

وی با اشاره به به فعالیت های مرکز تحقیقات علمی حکومت اسلامی عنوان کرد: این مرکز وابسته به مجلس خبرگان است و ریاست این دوره آن بر عهده آیت الله حسینی بوشهری قرار دارد، این مرکز فصلنامه ای به نام حکومت اسلامی دارد که مجله بسیار خوبی برای کسانی که می خواهند در عرصه حکومت اسلامی تحقیق داشته باشند به شمار می رود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: در این مرکز 6 نشست علمی با سخنرانی دکتر کدخدایی و آیت الله کعبی در موضوع حاکمیت قانون و بررسی تعارض آن با ولایت فقیه و حکومت دینی و کارامدی مورد بحث قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: ما در طول این 7 ماه سه بیانیه و موضع گیری داشتیم، یکی در واکنش به انتشار فایل صوتی علیه امام راحل عظیم الشأن بود که مورد استفاده کامل بیگانگان قرار گرفت و خبرگان این حرکت را محکوم کرد، اقدام کنگره آمریکا در نقض برجام و تمدید ده ساله تحریم ها را محکوم کردیم، بیانیه ای هم به مناسبت گرامیداشت سالگرد حماسه 9 دی صادر کردیم.

خبرگان با رهبر معظم انقلاب دیدار می کند

آیت الله خاتمی از برگزاری اجلاسیه آتی مجلس خبرگان رهبری در اسفندماه سال جاری خبر داد و گفت: این اجلاس در تاریخ 17 و 18 اسفند ماه در تهران و محل مجلس شورای اسلامی سابق برگزار می شود، روز 19 اسفند ابتدا زیارت مرقد مطهر امام راحل عظیم الشأن را داریم و سپس به دیدار با مقام معظم رهبری می رویم و از رهنمودهای ایشان بهره مند می شویم.

وی در پاسخ به سؤالی درباره این که برخی مطرح می کنند که مجلس خبرگان رهبری فعالیت زیادی در طول سال ندارد، افزود: اطلاع رسانی رسانه ها با شرایطی که باید رعایت شود نقش ارزنده ای در رشد و سازندگی کشور دارد که انتظار می رود گزارش اعلام شده درست به اطلاع مردم برسد.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که شعاع کار مجلس خبرگان رهبری محدود است، اظهار داشت: تعیین رهبر و مراقبت بر این که رهبر واجد شرایط بماند وظیفه خبرگان است اما در عین حال با این محدودیت این حجم جلسات شایسته تکریم است.

وی ادامه داد: گرچه ما بر این باوریم که بیش از این می شود از ظرفیت مجلس خبرگان رهبری به عنوان شخصیت حقیقی اعضای مجلس خبرگان برای کشور استفاده کرد.

جلسه تصمیم گیری درباره انتخابات میان دوره ای 14 و 15 بهمن تشکیل می شود

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری رسا درباره انتخابات میان دوره ای خبرگان با توجه به درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی و تصمیم هیأت رییسه در این باره ابراز داشت: اصل108 قانون اساسی می گوید هرگونه تغییر و تجدید نظر در این قانون و تصویب سایر مقررات مربوط به مجلس خبرگان در صلاحیت خود آنان است پس آنچه در رابطه با خبران وجود دارد خود خبرگان باید تصویب کند.

وی عنوان کرد: از جمله مسائلی که مجلس خبرگان و هیأت رییسه تصویب کند زمان برگزاری انتخابات میان دوره است، تبصره دوم ماده 88 آیین نامه داخلی مجلس خبرگان می گوید وزارت کشور نسبت به موارد فوت هر نماینده نیز موظف است  در فرصت مناسب ترتیب انتخاب نماینده جدید را بدهد؛ بنابراین ابتدا خبرگان باید موافقت خود را با زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای اعلام کند، مثلا بگوید آیا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری باشد یا نباشد شورای نگهبان هم وظیفه خود را انجام دهد و در نهایت وزارت کشور اجرا کننده انتخابات است.

آیت الله خاتمی با بیان این که جلسه هیأت رییسه بر اساس اعلام آیت الله جنتی در 14 و 15 بهمن تشکیل می شود، خاطرنشان کرد: در این جلسه درباره این موضوع بحث می شود، گاهی تعبیر می شود که هیأت رییسه تعیین می کند؛ ما جایگزین مرحوم آیت الله هاشمی را تعیین نمی کنیم آن چه در حوزه اختیارات هیأت رییسه قرار دارد این است که زمان برگزاری انتخاب را مشخص کند و به شورای نگهبان و وزارت کشور ابلاغ کند.

جزییات اجلاسیه خبرگان 15بهمن مشخص می شود

وی اضافه کرد: این مردم هستند که انتخاب می کنند چنانچه تا کنون نیز این گونه بوده است، این افتخار نظام مردم سالاری دینی ما است که از شخص اول کشور تا دیگر مقامات با واسطه یا بی واسطه منتخب مردم هستند که صاحب این نظام به شمار می روند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه درباره جزئیات اجلاسیه آتی خبرگان گفت: جزئیات هنوز مشخص نیست و 15 بهمن به بعد مشخص می شود که مدعوین چه کسانی هستند و چه موضوعاتی مورد بررسی قرار می گیرد./1323/پ201/ج

ارسال نظرات