۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۷
کد خبر: ۴۷۵۰۸۴
پیشنهاد به آیت الله اعرافی(10)

تربیت مبلغان روان شناس در زمینه خانواده/ حمایت بیشتر از مبلغان فضای مجازی

استادان، فضلا و طلاب در راستای دستیابی به تحول‌ مطلوب و همه جانبه پیشنهادات خود را به آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور اعلام کردند.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با تغییر و تحول در مدیریت کلان حوزه‌های علمیه سراسر کشور و انتخاب آیت‌الله اعرافی از سوی شورای عالی حوزه، حرکت جدید و جدی از سوی طرفداران تحول حوزه در قالب‌های مصاحبه، نامه به آیت‌الله اعرافی، جلسات نقد و بررسی، نشست‌های تحولی در قم شکل گرفته است.

چندی پیش کانال تلگرامی«پیشنهاد به آیت‌الله اعرافی» در اقدامی از فضلا، استادان و تأثیرگذاران تبلیغی و فرهنگی خواسته نظرات خود را درباره کیفیت تحول در حوزه علمیه مطرح کنند؛ خبرگزاری رسا پس از جمع‌آوری نظرات و فصل‌بندی و روان‌نویسی آن، اقدام به انتشار برخی نظرات کرده است.

قرار است اصل متن پیشنهادات به مدیر جدید حوزه علمیه در قالب کتابچه‌ای به آیت‌الله اعرافی تقدیم شود.

بخش دهم پیشنهادات به شرح زیر است؛ در این بخش پیشنهادات تبلیغی برخی از فضلای حوزه علمیه قم دسته‌بندی شده است.

تربیت مبلغان روانشناس در زمینه خانواده
در چند سال گذاشته صدا و سیما برنامه‌های مختلفی در رابطه با مسائل خانواده و مشاوره‌های خانواده تهیه کرده که کارشناسان این برنامه‌ها روانشناسان روحانی هستند، از این رو توقع مردم جامعه از روحانیت بیش از پیش بالا رفته است لذا ضروری به نظر می‌رسد تا از میانه‌های تحصیل در دوره مقدمات حوزه علمیه، کلاس‌های آموزش مسائل خانوادگی برگزار شود.

برگزاری این دوره‌ها فوایدی دارد که می توان به چند مورد آن اشاره داشت؛

1. این دوره‌ها برای خود طلاب در تشکیل خانواده مفید خواهد بود.

2. از ورود غیرمتخصصان به این عرصه جلوگیری خواهد شد. چرا که متأسفانه گاهاً مشاهده می‌شود برخی که در این زمینه تخصصی ندارند، از اعتماد مردم به روحانیت سوء استفاده کرده و به مردم مشاوره‌های نادرست ارائه می‌دهند.

حمایت بیشتر از مبلغان مجازی

خدا را شاکریم که بعضی از طلاب در فضای جنگ نرم، به صورت خودجوش و جهادی وارد شده‌اند و مشتاقانه هریک در عرصه‌ای به فعالیت می‌پردازد و عده‌ای دیگر نیز در شبکه اینستاگرام کولاک کرده‌اند و بسیاری از جوانان را جذب نموده و اثرگذاری ویژه‌ای انجام داده‌اند. از این رو ضروری به نظر می‌رسد تا مسؤولان امر به زمینه‌های مختلف تبلیغی واقف بوده و طلاب مستعد و مشتاق را در پیمودن این راه یاری دهند.

ضرورت نگاه کلان برای جبران عقب‌ماندگی‌ها در عرصه تبلیغ

جبران عقب‌ماندگی‌ در زمینه تبلیغ کلان نگاه ویژه مسؤولان و مدیران این عرصه را می‌طلبد لذا موارد زیر می‌تواند در جبران این نقیصه، مدیران را یاری دهد؛

1. همگرایی ارگان‌های تبلیغی حوزه و ایجاد وفاق در این ارگان‌ها بر اساس برنامه جامع تبلیغ

2. برون سپاری تبلیغی با محوریت اساتید حوزه که اهل تبلیغ هستند و همراهی شاگردان مبلغ

3. ساماندهی گروه‌های تبلیغی و شناسنامه‌ای کردن آنها با رویکرد تبلیغ مستمر در یک جغرافیای تبلیغی

4. تقویت نگاه علمی طلاب از پایه‌های ابتدایی به امر تبلیغ با رویکرد اجتهادی با هدف غنی‌سازی محتوای تبلیغ

5. تقویت نگاه علمی نهادهای تبلیغی حوزه با رویکرد اجتهادی

تقویت مبانی تبلیغی و تقویت رسانه‌های تبلیغی توسط سازمان تبلیغات و مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه

حوزه علمیه با ایجاد یک اطلس تبلیغی و نقشه‌ای جامع، نیازمندیهای فرهنگی در کشور را تأمین سازد. لذا برای تحقق این مهم ضروری است تا رسانه‌های موجود در حوزه تقویت شوند و یا آن که خبرگزاری‌های قدرتمندی ایجاد شود که به دور از سیاست زدگی، دغدغه دین مردم را پیگیر باشد.

کشور به چه مقدار مبلغ نیازمند است؟

غالب فعالیت طلاب در حوزه علمیه در سه موضوع تحقیق، تدریس و تبلیغ است. لذا ضروری است تا نیاز سنجی شود که مردم کشور به چه مقدار مبلغ در گرایش‌های مختلف نیازمند است.

به طور مثال گرایش‌هایی مختلفی همچون اخلاقی، اجتماعی، سیاسی و تخصص‌های خاص(عقیدتی، سیاسی، قضاوت و غیره)، چه در فضای حقیقی و چه در فضای مجازی نیازمند تربیت حرفه‌ای طلاب است.

پس از تأمین نیاز‌های تبلیغی کشور می‌توان به سراغ تربیت مبلغان خارج از کشور یا روحانیان فعال در دیگر زمینه‌ها رفت. با توجه به مطالب بیان شده آشکار می‌شود بازنگی کلی در اهداف تحصیل طلاب حوزه‌های علمیه بسیار مهم است.

استفاده از تمام ظرفیت‌های تبلیغی در شهرستان‌ها

توجه به ظرفیت‌ و پتانسیل عظیم فضلای شهرستان‌ها می‌تواند نقش اساسی در بهبود کمی و کیفی تبلیغ در سطح استان‌ها داشته باشد لذا به نظر می‌رسد اگر مدیریت حوزه علمیه توجه ویژه‌ای به حوزه علمیه شهرستان‌ها داشته باشد و امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بیشتری به حوزه‌های علمیه شهرستان‌ها اختصاص دهد، شاهد نتایج مثبتی در این عرصه باشیم.

تجمع بی‌مورد طلاب در شهر مقدس قم

اگر مرکز مدیریت مانند برخی نهاد‌‌ها و ارگان‌ها در همان بدو پذیرش از طلاب تعهد بگیرد که پس از اتمام دوره‌های آموزشی، طلاب به محل خدمت خود بازگردند دیگر شاهد تجمع بی‌مورد طلاب در قم نخواهیم بود.

طلاب بسیاری پس از اتمام دوران سطح و حتی دروس خارج، بازهم در قم می‌مانند و میلی برای هجرت به شهر و دیار خود ندارند و از سوی دیگر نقاط بسیار زیادی در ایران وجود دارد که نیازمند حضور طلاب هستند از این رو ضروری است تا مرکز مدیریت طلاب را ملزم کند تا پس از اتمام سطح به شهر‌های خود بازگردند تا به امر تدریس، تبلیغ، مشاوره و... بپردازند. /878/ت300/س

ادامه دارد... .

اکتای بهمنی
ارسال نظرات