۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹
کد خبر: ۴۷۵۰۸۶
بخش پایانی/ پیشنهاد به آیت الله اعرافی؛

ضرورت ایجاد رسانه‌های قوی و درون حوزوی/ فرهنگ نقد در حوزه نهادینه شود

استادان، فضلا و طلاب در راستای دستیابی به تحول‌ مطلوب و همه جانبه پیشنهادات خود را به آیت‌الله اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور اعلام کردند.
آیت الله اعرافی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، همزمان با تغییر و تحول در مدیریت کلان حوزه‌های علمیه سراسر کشور و انتخاب آیت‌الله اعرافی از سوی شورای عالی حوزه، حرکت جدید و جدی از سوی طرفداران تحول حوزه در قالب‌های مصاحبه، نامه به آیت‌الله اعرافی، جلسات نقد و بررسی، نشست‌های تحولی در قم شکل گرفته است.

چندی پیش کانال تلگرامی«پیشنهاد به آیت‌الله اعرافی» در اقدامی از فضلا، استادان و تأثیرگذاران تبلیغی و فرهنگی خواسته نظرات خود را درباره کیفیت تحول در حوزه علمیه مطرح کنند؛ خبرگزاری رسا پس از جمع‌آوری نظرات و فصل‌بندی و روان‌نویسی آن، اقدام به انتشار برخی نظرات کرده است.

قرار است اصل متن پیشنهادات به مدیر جدید حوزه علمیه در قالب کتابچه‌ای به آیت‌الله اعرافی تقدیم شود.

بخش یازدهم پیشنهادات به شرح زیر است؛ در این بخش پیشنهادات مدیریتی و اجرایی برخی از فضلای حوزه علمیه قم دسته‌بندی شده است.

تشکیل معاونت حمایت و صیانت از نهاد خانواده در بین خانواده‌های طلاب

مقصود از حمایت، حمایت مادی نیست بلکه با توجه به مشکلات عصر جدید در حوزه خانواده لازم است معاونتی جدید ایجاد شود.

رسیدگی به مشکلات، آسیب‌های روانی،‌ مشاوره‌ خانواده و دیگر مشکلات خانواده‌های طلاب می‌تواند از جمله وظایف این معاونت باشد. چرا که مقوله ازدواج از گذشته تاکنون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده است اما در دوره کنونی اهمیت ازدواج موفق بسیار بالا است، لذا برای طلاب ضروری است تا در دوران قبل، حین و پس از ازدواج با مشاورین متخصص همراه باشند.

ارائه مشاوره‌های تخصصی در امر ازدواج و مسائل زناشویی توسط طلاب متخصص بر حوزویان

انتخاب همسری شایسته می‌تواند در دوران زندگی مشترک کمک بسیاری بر پیشرفت علمی و اخلاقی طلاب داشته باشد چرا که همسران نقص‌های یک دیگر را با تذکرهای عاشقانه رفع می‌کنند و به عبارت دیگر هر یک از زوجین شخصیت دیگری را ارتقاء بخشیده و کامل می‌کنند، از این رو رجوع به مشاوران انتخاب همسر می‌تواند کمک بسیاری در انتخاب صحیح همسر داشته باشد.

ضرورت مراجعه به مشاوران خانواده به گونه‌ای است که همواره در زندگی انسان دخیل است، چه مشاوره‌‌‌های قبل از ازدواج و چه مشاوره‌های پس از ازدواج، چرا که خانواده‌های طلاب می‌توانند پس از ازدواج با مراجعه مستمر به یک مشاور خانواده شرح حالی از خود بیان نمایند تا در صورت وجود مشکل، برطرف گردد.

استفاده حوزه علمیه از افرادی که فرصت کافی برای خدمت به حوزه داشته باشند

از جمله لوازم مدیریت صحیح و کارآمد در حوزه علمیه استفاده از افرادی در بدنه حوزه است که این افراد فرصت کافی برای تحقق اهداف مهم حوزه را داشته باشند بدین معنا که از مدیران چند شغله در حد امکان استفاده نگردد.

نکات ضروری در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی

در برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی توجه به نکات زیر ضروری است؛

1. فرهنگ نقد و انتقاد در حوزه نهادینه شود

2. مخالف به یک ارزش تبدیل شود نه یک دشمن و ضد ارزش

3. تعدد اندیشه در حوزه به رسمیت شناخته شود

4. وجود اساتید مخالف و با اندیشه‌های متعدد و متفاوت به یک ضرورت نگاه شود.

5. افراد مخالف جریان رایج تفکرحوزه، در سطح مجامع علمی شناخته شوند و با حوزه در ارتباط باشند و در جمع اساتید دعوت شوند و ارتباط فکری و اندیشه‌ای مداوم با اساتید داشته باشند.

6. اهداف کرسی‌های آزاد اندیشی مشخص شود و از جمله این اهداف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: بالندگی علمی، ورزیدگی فکری طلاب بواسطه رویارویی با مخالف، مطلع بودن از افکار مخالف، پاسخگویی علمی به دور از هیاهو و...

فقدان انگیزه و انرژی برای تلاش، مشکل امروزه طلاب

این که نظام آموزشی حوزه علمیه باید تغییر کند، صحیح است اما نباید اولویت کاری مدیران حوزه صرفا تغییر ساختار نظام آموزشی حوزه باشد چرا که مسأله‌ای مهم‌تر از این موضوع نیز وجود دارد.

اگر طلبه‌ای اهل درس و بحث باشد در هر سیستم آموزشی موفق خواهد شد، در نظام فعلی و به اصطلاح قدیمی حوزه علمیه، اگر طلبه‌ای به پیش‌مطالعه، مطالعه و مباحثه دروس بپردازد بی‌تردید موفق خواهد شد از این رو ظاهراً مهم‌ترین مشکل حوزه تغییر ساختار نظام آموزشی نیست بلکه مشکل امروز طلاب، فقدان انگیزه و انرژی برای تلاش وافر است.

اگر مدیران و مسؤولان حوزه برای رفع این نقیصه چاره‌ای نیابند، حوزه علمیه به هر میزان که نظام کارآمد و پویایی داشته باشد، باز هم موفق نخواهد شد. به همین سبب مدیران و مسؤولان حوزه باید به دنبال علت پیدایش این نقیصه بپردازند و در ادامه با ارائه برنامه‌ای منسجم در صدد افزایش روحیه و ایجاد انگیزه طلاب باشند.

تبیین جایگاه حوزه در فضای بین‌الملل

برای تحول در حوزه علمیه، آنچه قبل از هر اقدامی باید انجام شود آن است که جایگاه و اهداف حوزه علمیه در کشور و فضای بین المللی تعریف شود.

آیا حوزه علمیه اساساً در فضای داخلی کشور و در فضای بین الملل رسالتی برای خود قائل است یا خیر؟ و اگر رسالتی دارد حیطه و شمول آن را شامل چه موضوعاتی می‌داند؟

ایجاد رسانه‌های قوی و درون حوزوی

با ایجاد رسانه‌های قوی و درون حوزوی همچون روزنامه‌ها و مجلات مکانی برای ارائه نظرات و انتقادات طلاب ایجاد شود و چنانچه مسؤولانی در انجام وظایف خود کم کاری کنند، توسط این رسانه‌‌های درون حوزوی به چالش کشیده شوند،‌ اگر کمبود‌هایی وجود دارد اساتید اعتراض کرده و علما و نخبگان باید در تحقق این تحول عظیم پیشگام باشند. /878/ت300/س

اکتای بهمنی
ارسال نظرات