۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۰
کد خبر: ۴۷۵۳۷۳
عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم:

غرب با بحران عقلانیت مواجه است

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم گفت: غرب با وجود کنار گذاشتن دین، همچنان با بحران عقلانیت دست و پنجه نرم می کند.
حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا بهروزی لک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک،‌ عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم و عضو شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت در کنفرانس بین المللی گفت وگوهای فرهنگی ایران و جهان عرب در عرصه اعتدال و عقلانیت که امروز در قم برگزار شد، گفت: بحران عقلانیت از مهم ترین مشکلات کنونی جهان اسلام است؛ اگر مروری تاریخی به بحث تعریف اندیشمندان از عقل داشته باشیم، می بینیم که همه در اینکه عقل مهم است، اشتراک دارند اما در تعریف عقل دچار اختلاف می شویم.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات این است که عقلانیت به شیوه های مختلفی تعریف می شود و بر اساس اسطوره ها، عقلانیت فلسفی، ایده‌آلیسم فلسفی در دوران مدرن، عقلانیت جزمی دینی در ادیان مختلف، عقلانیت تجربی تعریف شده است.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک با اشاره به اینکه غرب با وجود کنار گذاشتن دین همچنان در مساله عقلانیت دچار بحران شده است، تصریح کرد: عقل در اسلام مورد تأکید زیادی قرار گرفته است اما مشکل این است که همگان خود را عاقل می دانند و حتی تکفیری ها مدعی هستند که اقدمات آنان عقلانی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم اظهار داشت: عقل اگر به صرف عقل باشد مشکل ساز خواهد بود و به تنهایی کفایت نمی کند. و بر همین اساس است که حتی عقلا نیز تاکنون به اجماعی دست نیافته اند.

وی تأکید کرد: پیامبران برای وحدت مردم آمدند اما برخی به اختلاف افکنی پرداختند و بر این اساس است که ما هم در دین و هم در عقل دچار اختلاف هستیم.

استاد حوزه و دانشگاه درباره راه حل بحران عقلانیت گفت: ایمان به خدا بهترین راه برای حل این بحران به شمار می آید. برجسته کردن ایمان به خدا می تواند این مشکل را حل کند.

وی افزود: فقدان مساله امامت از مهمترین دلایل ضعف جهان اسلام است. امید به آینده و موعودی که می تواند ما را به وحدت برساند، راهی به سوی حل اختلافات است. ما اعتقاد داریم یک روزی جامعه اسلامی به سوی وحدت گام برمی دارد که آن دوران نیز دوران ظهور است.

عضو شورای پژوهشی پژوهشکده مهدویت بر لزوم درس گرفتن از اختلافات تأکید کرد و بیان داشت: تمسک به قرآن و سنت رسول الله و اهل بیت(ع) و یادآوری جامعه موعود می تواند وحدت مسلمانان را به دنبال داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بهروزی لک خاطرنشان ساخت: زبان ها در گذشته متعدد نبود و به تدریج متعدد شدند اما به نظر می رسد در آینده زبان یکسان و واحدی خواهیم داشت. با نگاه به آینده می توان ریشه امت واحده را بار دیگر احیا کرد./980/

ارسال نظرات