۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۶
کد خبر: ۴۷۵۴۲۱
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی:

برخی از مناطق بجنورد فاقد مسجد است/ مساجد، مهم‌ترین پیوست‌های فرهنگی در جامعه

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی گفت: با وجود اینکه مساجد مهم‌ترین پیوست‌های فرهنگی در جامعه هستند اما متأسفانه اکنون برخی از مناطق و محلات بجنورد مسجد ندارند.
حجت الاسلام خادمی - شورای فرهنگ عمومی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در خراسان شمالی، حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی امروز در پنجاه و ششمین نشست شورای فرهنگ عمومی که با موضوع «پیوست فرهنگی» و با حضور اعضای این ستاد در محل دفتر نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد برگزار شد، اظهار کرد: تأثیرگذاری پیوست فرهنگی در طرح‌های مختلف بر کسی پوشیده نیست؛ این در حالی است که اکنون در برخی از شهرهای استان ازجمله بجنورد، تعدادی از محلات و مناطق فاقد مسجد بوده و مردم به‌راحتی به مساجد دسترسی ندارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از وظایف حاکمیتی فراهم کردن بسترهای اولیه برای اعتلای فرهنگی و مذهبی مردم است، ادامه داد: پیشنهاد می‌شود در این زمینه کمیته‌ای از دستگاه‌های ذی‌ربط دارای ضمانت اجرایی تشکیل شده و مناطق فاقد مسجد در بجنورد رصد شوند.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی خراسان شمالی با بیان اینکه اکنون محلاتی چون تختی، خرمشهر، ناظرآباد و شهرک‌های اقماری در مرکز استان مساجد کافی ندارند، تصریح کرد: اگر محلات واجد مسجد شده و در این اماکن مقدس اذان پخش شده و نماز جماعت برگزار شود، بدون شک این موضوع خود مهم‌ترین پیوست فرهنگی است.

حجت‌الاسلام خادمی ادامه داد: همچنین در شهرهای دیگر استان هم که حاشیه‌نشینی در آنها در حال رشد است باید به‌ تناسب توسعه شهری، فضای آموزشی و معنوی هم طراحی شود تا در آینده دچار مشکلات فرهنگی، مذهبی و اجتماعی نشویم.

وی با بیان اینکه در این زمینه دسترسی آسان مردم به مساجد و برگزاری نمازهای جماعت اهمیت زیادی دارد، ادامه داد: باید در این زمینه کمیته‌ای تشکیل شده و مساجد محله‌ها و مناطق مختلف شهر بجنورد ساماندهی شوند.

عضو شورای فرهنگ عمومی استان خراسان شمالی اظهار کرد: همچنین باید حسینیه‌هایی که در طول سال از آنها استفاده نمی‌شود، به فضاهایی برای برپایی نماز جماعت تبدیل شود که این موضوع با نیات واقفان هم منافاتی نداشته و از سوی دیگر سبب می‌شود کمبود مساجد در برخی مناطق جبران شود.

حجت‌الاسلام ناصر هدایتی، رییس تبلیغات اسلامی بجنورد هم در این نشست، اظهار کرد: بعضی از مناطق بجنورد از نظر اجتماعی و فرهنگی حساس هستند و کمبود و یل نبود مساجد در این مناطق بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه مناطق مزبور آسیب‌های اجتماعی زیادی دارند، ادامه داد: مردم این محلات از نبود مساجد گلایه دارند؛ در حالی که وجود مسجد و روحانی مستقر می‌تواند نقش زیادی در کاهش آسیب‌های اجتماعی این محلات داشته باشد.

حجت‌الاسلام هدایتی با بیان اینکه حضور یک روحانی در منطقه تأثیر فرهنگی و اجتماعی زیادی داشته و نقش مهمی در رفع آسیب‌ها دارد، خاطرنشان کرد: اگر در این مناطق آسیب‌زا مسجد مناسب و روحانی مستقر وجود داشته باشد، بدون شک شاهد کاهش آسیب‌ها و معضلات اجتماعی خواهیم بود.

دبیر ستاد ساماندهی شئون فرهنگی در مناسبت‌های مذهبی شهرستان بجنورد، افزود: اکنون برای این مناطق روحانی مستقر داریم اما برای اسکان این روحانیان مشکل داریم.

وی تصریح کرد: باید مناطق و محلات آسیب‌زا در سطح شهر بجنورد شناسایی شده و زمین برای ساخت مسجد در این مناطق تعلق گیرد تا مسجد در این مناطق با کمک‌های مردمی و خیران ساخته شود./9314/202/ب2

ارسال نظرات