۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۶
کد خبر: ۴۷۶۲۲۰
به همت پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی؛

نشست نقد کتاب اصطلاح شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات دفاع مقدس در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد.
کتاب اصطلاح شناسی ادبیات دفاع مقدس کتاب اصطلاح شناسی ادبیات دفاع مقدس کتاب اصطلاح شناسی ادبیات دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست نقد و بررسی کتاب «جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات دفاع مقدس» شامگاه امروز چهارشنبه در پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی برگزار شد.

خانم جمشیدی، پژوهشگر و نویسنده در این مراسم ضمن نقد این کتاب، گفت: این کتاب با استفاده  از نام ادبیات دفاع مقدس برخی از خودی ها را وارد می کند، خودی ها افرادی هستند که بایسته های این گونه ادبی را دانسته و رعایت می کنند، اصطلاح ادبیات داستانی دفاع مقدس نیز مانع از ورود غیرخودی‌ها است، این غیرها نیز افرادی هستند که به مبانی و مبادی اصول این ادبیات داستانی انقلاب اسلامی متعهد و معتقد نیستند و در تداوم نظمی که این اصول ایجاد می کند اخلال ایجاد می کنند.

وی با اشاره به سؤالات فرعی پژوهشگر کتاب جستاری در اصطلاح شناسی ادبیات داستانی دفاع مقدس، گفت: این سوالات عبارت هستند از؛ استخراج اصول موضوعه داستان، شناسایی مبادی و قوانین ادبیات داستانی و صورت بندی ادبیات داستانی دفاع مقدس. این سوالات به خوبی نشان می دهد گستره موضوع چگونه به تدریج تقلیل پیدا کرده و به آنچه نظم گفتار دفاع مقدس ایجاد می کند می‌پردازد.

پژوهشگر و محقق دفاع مقدس در ادامه سخنان خود، گفت: اهداف پژوهش در کتاب اینگونه مطرح شده است که، داستان های دفاع مقدس چه میزان با ادبیات دفاع مقدس همگن هستند؟ براساس بیان محقق هدف این است که به شبه های موجود در زمینه ادبیات دفاع مقدس پاسخ داده شود، و مساله های موجود در حوزه ادبیات دفاع مقدس با مراجعه به مبادی ادبیات داستانی دفاع مقدس حل یا مرتفع شود.

وی افزود: به نظر می رسد این کتاب می خواهد ادبیات داستانی دفاع مقدس به عنوان نسخه برابر با اصل گفتمان انقلاب اسلامی یا فرزند خَلَف ادبیات داستانی انقلاب اسلامی معرفی کند و همچنین شناسایی ادبیات داستانی یا ادبیات سیاه دفاع مقدس به عنوان گونه ای ناهمگن یا خاص که هدف دیگر آن است.

جمشیدی در بخش دیگری از سخنان خود، اظهار داشت: نویسنده در کتاب حاضر مدعی است که کتابش یک مقاله نیست بلکه جُستار است، جُستار نویس یک مقاله نویس نیست که قبل از نوشتن بداند په می‌خواهد بنویسد، جستار نویس رهنوردی است که می خواهد به هدفش برسد، این پژوهش جستاری تحقیق تاریخی نیست که تحقق اثار در دوره ادبی خواسته اش باشد، این پژوهش بحث های نظری درباره هرآنچه درباره موضوع است می باشد.
 
وی افزود: اگر کتاب به پارادایم موجود در این عرصه پرداخته و آن را معرفی می کرد بسیاری از مشکلات در این زمینه برطرف می شد، باید توجه شود که نظریه ای که از بطن پارادایم بیرون بیایند کمک می کند ما شناخت خود را ذخیره و خلاصه نماییم، تجربیات خود را ساماندهی کنیم و درباره ارزش تحقیقات پیشین تفکر کنیم.

مسعود کوثری استادیار و مدیرگروه ارتباطات اجتماعی دانشگاه تهران در این جلسه ضمن نقد کتاب جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات دفاع مقدس، گفت: کتاب حاضر اثری قابل تقدیر است، کتاب جستاری در اصطلاح شناسی و مبانی ادبیات دفاع مقدس اثری مناسب و ارزشمند در حوزه دفاع مقدس است. به نظر می رسد این کتاب مبتنی از منابع فارسی است که این منابع خود عامل اغتشاش می باشند.

وی ادامه داد: به اعتقاد بنده کتاب جُستار نیست برخلاف بیان نویسنده، این اثر یک تحقیق و پژوهشی پرزحمت است، تمام تلاش ها این بود که از نگاه گفتمانی درباره ادبیات دفاع مقدس بیرون بیاییم که اگر چنین نشود این موضوع ما را در خود برده و فرصت بیرون آمدن و بیان اصطلاح شناسی را نخواهیم داشت. به نظرم نویسنده یک نوع دلبستگی به آقای زرشناس دارد که در صفحات مختلف کتاب مشاهده می‌شود.

نثر کتاب دل انگیز نیست
کوثری با اشاره به نثر کتاب، گفت: نثر کتاب دل انگیز نیست، این نثر به گونه ای است که خواننده می‌خواهد به سرعت کتاب را کنار بگذارد. مقداری از ترمینولوژی علم اصول در کتاب استفاده شده که اگر از اصطلاح شناسی در این موضوع بهره برده می شد بهتر بود. برخی از واژه ها در کتاب نامانوس هستند که این واژه ها حتی توضیح داده نشده اند.

وی ادامه داد: اگر این اثر در انتها از جمع بندی مناسب بهره می برد می توانست اثر خوبی داشته باشد.

علیرضا کمره ای نویسنده و محقق برجسته دفاع مقدس در این جلسه، گفت: ویژگی اول شاکله و سازه این کتاب است که از عنوان تا پشت جلد را شامل می شود، ویژگی دوم زبان نگارش یا نثر است، این دو چگونگی نام دارد، سومین موضوع محتوا، مندرجات موضوع و مضمون است، روش، چهارچوب نظری موضوع و منظر چهارمین نکته این کتاب است.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی های این اثر بررسی انکشافی تفقهی است، یعنی بر معیار متعارف ورود نکرده و از شدت بداعت به بدعت رسیده است، مبنا و روش کار نویسنده شبه فیلسوفانه است، او با مبانی فقهی منطقی وارد بحث شده است، نوعی جدل طلبگی متکلمانه در این اثر دیده می شود، به نظر می رسد احکام ادبی در کتاب صادر و دیده می شود، این اثر من را یاد کتاب النقض اثر عبدالجلیل رازی قزوینی می اندازد.

نویسنده و محقق برجسته دفاع مقدس، گفت: دیگر ویژگی این کتاب غیرت مردانه بودن مبتنی از باور آن است. نویسنده در کتاب می گوید این اثر تنها نوشته ساختار مند در این عرصه است که به نظر بنده باید ثابت شود، در بخش دیگری گفته می شود کتاب از حقیقت تاریخی مطلق سخن می گوید که به نظر بنده این دنیا اصلا محل رسیدن به حقیقت مطلق نیست.

پژوهشگر عرصه دفاع مقدس، گفت: این اثر درون گفتمانی است، همچنین اگر چنین آثاری نبود در جاده‌ای صاف می بایست حرکت می کردیم./811/201/ب2

ارسال نظرات