۰۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۴
کد خبر: ۴۷۶۳۲۰
دبیر همایش کتاب سال حوزه خبر داد؛

معرفی 660 اثر برگزیده در همایش های هجده گانه کتاب سال حوزه

حجت الاسلام حقی گفت: در این هجده سال بیش از 11 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده که مورد بیش از 5هزار ارزیابی تفصیلی قرار گرفته و در نهایت 660 اثر برگزیده تا کنون معرفی شده است.
حجت الاسلام حقی دبیر همایش کتاب سال حوزه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مهدی حقی دبیر همایش کتاب سال حوزه در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه که صبح امروز در مدرسه علمیه امام کاظم(ع) در حال برگزاری است، با اشاره به ضرورت توجه به مسأله پژوهش در حوزه های علمیه، اظهار داشت: در حقیقت حوزه می کوشد با پژوهش و تألیف گوهر ناب دین را از دستبرد دشمنان حفظ کند.

وی ادامه داد: البته این مجاهدت عالمانه در سال جاری با نمایش 875 کتاب و پایان نامه روی میز داوران خودنمایی کرد و این داوری در نهایت از بین 738 کتاب و  137 پایان نامه که در قالب هزار و 134 مجلد عرضه شد، 242 اثر به مرحله دوم داوری رسید.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با اشاره به دلائل ناکامی بیش از 72 درصد از آثار ارسال شده به دبیرخانه ابراز داشت: بی توجهی به نیازهای واقعی و ضعف علمی و روشی و نوآوری و عدم ارائه راهکارهای جدید و کم توجهی به نکات ویرایشی و تکرار نویسی از جمله مسائل مهمی است که از راهیابی آثار به مرحله بعدی منع می کند.

وی با بیان اینکه تحلیل نتایج داوری های 875 اثر علمی همایش هجدهم نشان دهنده توفیق ها و تهیدهایی است در فضای فعالیت های علمی حوزویان است، تأکید کرد: نخست حضور امیدبخش ده ها محقق توانا و نویسنده پرتلاش در عرصه های گوناگون و میدان های دینی، با تکیه بر ذخائر عظیم معرفتی شیعه مایه مباهات و فخر حوزه های علمیه است و بی تردید قدرشناسی و بهره گیری از این ظرفیت بزرگ همواره باسید در دستور کار مسؤولان حوزه ها باشد، همچنانکه برگزاری همایش کتاب سال حوزه نیز در همین راستا تعریف می شود.

حجت الاسلام حقی افزود: فقدان نگاه یک پارچه و کلان در تولید و تدوین آثار پژوهشی، ترویجی و پایان نامه های حوزه، علائمی از هشدار و اخطار و شاید بحران را در مقابل چشم قرار می دهد و عملکرد سلیقه ای و جزیره ای نیز در کنار نا هماهنگی نویسندگان و ناشران و مراکز پژوهشی، فقدان مطالعه جامع و علمی از نیازها و ضرورت ها و وضعیت موجود و مطلوب عرصه دین در وضعیتی کمتر از حد انتظار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: گزارش داوران این دوره از همایش حاکی از آن است که برای دست یابی به وضعیت مطلوب در تولید آثار علمی، توجه تام به شاخص هایی ضروری است که از جمله آن بهره گیری از فکر، طرح و روش خلاق و نوآورانه در تدوین و تولید هر اثر علمی، نگارش بر اساس مطالعات نیازسنجی و در چارچوب اولویت ها و ضرورت ها است.

دبیر همایش کتاب سال حوزه با ابراز نگرانی از اینکه در این همایش هیچ یک از آثار فقهی حائز رتبه نشدند، خاطرنشان کرد: در این هجده سال بیش از 11 هزار اثر به دبیرخانه ارسال شده که مورد بیش از 5هزار ارزیابی تفصیلی قرار گرفته و در نهایت 660 اثر برگزیده تا کنون معرفی شده است و در همایش امسال نیز آثار در 16 گروه مرود ارزیابی اولیه و تفصیلی قرار گرفت./1330/پ202/ج

ارسال نظرات