۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
کد خبر: ۴۷۶۵۵۶
معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری خبر داد؛

برگزاری آزمون ویژه پیوستن روحانیان موفق عتبات به روحانیان عمره

حجت الاسلام مظلومی از آزمون ویژه برای پیوستن روحانیان عتبات به روحانیان عمره در آینده نزدیک خبر داد و گفت: این آزمون شامل روحانیان موفقی می شود که به صورت مکرر به عتبات اعزام شده اند، طرح بهسازی مداحان انجام شده، همچنین اطلاعات روحانیان در صفحه شخصی تعریف جدیدی شده و لازم است تا به روزرسانی شود.
حجت الاسلام سید جواد مظلومی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام سید جواد مظلومی، معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری، پیش از ظهر امروز در همایش روحانیان و مادحین اعزامی به عتبات عالیات استان اصفهان، گفت:  اما در سفر عتبات عالیات این آمادگی را دارد که چند روزی خود را در محیط و شرایط معنوی قرار دهد که ما نباید از این ظرفیت و فرصت غافل شویم.

وی ادامه داد: ممکن است زائری در زندگی عادی خود قبل از زیارت عتبات شرایط زندگی معنوی خوبی را فراهم نکرده باشد و توفیق بسیاری از اعمال نیک را نداشته باشد، اما می تواند در مراسم معنوی زیارت بسیاری از موارد دینی را رعایت کند و  بعد از بازگشت از زیارت حتی  آمادگی برای اصلاح منطقه و محیط زندگی خود را هم خواهد داشت.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری افزود: تأکید بر بحث تقیه در مراسم زیارت بسیار شده و مورد تأیید مراجع معظم تقلید هم قرار گرفته است، مراقب باشیم گاهی براساس منافعی بسیار ناچیز و شرایطی که پیش می آید حرف و حدیث در یک کاروان زیارتی پیش نیاید که موجب خصومت شود، با چنین حوادثی برکات معنوی سفر زیارتی هم از بین خواهد رفت.

رعایت آداب زیارت شرط لازم بهره مند شدن از برکات زیارت است

حجت الاسلام مظلومی اظهار داشت: باید حتماً به همه آداب در سفر حج ملتزم باشیم، اما آداب زیارت که در روایات ما بر آنها تأکید شده است هم بسیار مهم هستند و باید آنها را رعایت کنیم، انجام حج و زیارت برای رسیدن به یک سری اهداف مشخص است، در قبال هزینه و دوری از خانواده و کار و سختیهایی که در مراسم حج و زیارت تحمل می کنیم مستوجب برکات مهمی خواهیم شد که  رسیدن به این مهم به شرط رعایت آداب زیارت امکانپذیر خواهد بود.

وی افزود: در مرحله اول باید آداب زیارت را به زائران آموزش دهیم، در مرحله دو باید زائران را در رسیدن به این بِرّ و تقوی یاوری کنیم، در مرحله سوم باید برای همه این امور برنامه ریزی داشته باشیم، می شود از همه لحظات و ساعات حتی بسیار کوتاهی که ممکن است مورد توجه نباشد هم نکات مهم را به زائران آموزش داد، نباید از این اوقات مناسب غفلت شود.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: حتماً نباید نکات آموزشی و تربیتی را با خطبه خواندن و مقدمه و مؤخره بیان کرد، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی از هر فرصتی حتی هنگام حضور در فروشگاه برای تبلیغ معارف دین استفاده می کنند و گاهی فقط با یک جمله تأثیر بزرگی در افراد می گذارند که ما هم باید از این روش برای بیان نکات دینی و اخلاقی استفاده کنیم.

شرایط روحانی کاروان باید متناسب با حال مخاطبان باشد

حجت الاسلام مظلومی ‏‏گفت: باید همه فرصتها را در نظر بگیریم، گاهی آموختن یک ذکر مهم و اهدای یک کتاب کوچک و یک نکته کوچک اخلاقی در صف گرفتن غذا یا هنگام استراحت در بین راه می تواند در هدایت افراد راهگشا باشد، بیشتر از ثواب زیارت برای روحانیان کاروان منشأ خیر و برکات از هدایت زائران و آموزش دین به مردم حاصل می شود و برکات سالها دینداری افراد در زندگی حتماً شامل حال کسی که آنها را به آن فرد آموخته خواهد شد.

وی بیان داشت: شما باید به تناسب فضا و جنس مخاطب، زمان، سؤالات مطرح شده و میزان آمادگی افراد، اطلاعات و برنامه های مناسب به آن گروه و کاروان را ارائه کنید، گاهی افرادی در کاروان حضور دارند که میزان اطلاعات آنها بالاست و روحانی هم می تواند مناسب با حال آنها مطالب و نکات سطح بالاتری را نسبت به سایر کاروانها به آنها ارائه کند.

روحانیان اطلاعات خود را در صفحه شخصی بروزرسانی کنند

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اظهار داشت: برنامه فرهنگی ارائه شده به روحانیان کاروان یک شمای کلی از کار فرهنگی در زیارت را ارائه می دهد که در زمانهای  و فرصتهای مناسب به عزیزان ارائه شده و می شود، همچنین برای به روزرسانی اطلاعات روحانیان صفحه شخصی عزیزان تعریف جدیدی شده است که بدست آوردن اطلاعات لازم را آسان می کند.

حجت الاسلام مظلومی ‏‏گفت: گزارش ارزیابی افراد در حج و عمره ه بروز رسانی شده است و به شکل ادغام و معدل گیری شده موجود است، ما در سالهای گذشته نظامهای مختلف ارزیابی را داشتیم که اخیراً نزدیک به 40 شاخص ارزیابی داریم، گزارش سفرهای روحانیان عزیز در این صفحه ها هست و امروز ما نیازمند اطلاعات جدید شما در این صفحات هستیم که لازم است تا به خصوص اطلاعات تحصیلات و عکس افراد ویرایش و به روز رسانی شود.

وی ابراز داشت: روحانی که با کاروان اعزام می شود باید متناسب با شرایط سنی و تحصیلی مخاطبان باشد، مثلاً اگر کاروان دانشجویی اعزام می شود روحانی کاروان باید با شرایط دانشگاه هم آشنا باشد تا تعامل بهتری صورت بگیرد، برای ترجیح در شرایطی که ‏ تزاحمی پیش می آید و  موارد دیگر ویرایش و به روزرسانی اطلاعات روحانیان کمک مهمی به ما و خود روحانیان می کند.

معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری اظهار داشت: طرح بهسازی مداحان بزرگوار از جمله طرحهای مهم اجرا شده در معاونت فرهنگی است که به زودی اعلام خواهد شد و مداحان باید برای آن حضور پیدا کنند، ما در ابتدا با یک جمع یکدست از مداحان عتبات مواجه نبودیم و شرایط مختلف در افراد وجود داشت، سطوح تحصیلات و مهارتها و سایر ویژگیها متفاوت بود که با طرح بهسازی این مشکلات برطرف خواهد شد.

اطلاع رسانی آزمون ویژه برای پیوستن روحانیان موفق عتبات به روحانیان عمره به زودی

حجت الاسلام مظلومی بیان داشت: امروزه برخی زائران از توقعات بالاتری نسبت به گذشته برخوردارند و اطلاعات بالاتری هم دارند و ما می خواهیم تا به تناسب آنها از روحانیان شایسته و درخور استفاده کنیم، با توجه به اینکه ما برنامه عمره را برای سال جاری نداشتیم ضرورتی هم برای جذب روحانیان جدید عمره نداشتیم و فراخوان جدید نداریم.

وی ابراز داشت: عزیزانی که در عتبات حضور داشته اند به خاطر تجربیات بالایی که در این راه کسب کرده اند آمادگی وارد شدن در عمره را هم دارند و یک آزمون ویژه برای این روحانیان برگزار خواهد شد که فرآیندهای آن مختصرتر از فرآیندهای جذب روحانیان عمره است، شیوه و منابع این آزمون هم متفاوت خواهد بود که این آزمون شامل عزیزانی می شود که به صورت مکرر به عتبات اعزام شده اند و موفق هم بوده اند و اطلاع رسانی در این باره به زودی انجام خواهد شد. /869/201/ب2

ارسال نظرات