۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۶
کد خبر: ۴۷۶۸۱۳

کتاب «ثانیه‌های انس» به چاپ چهارم رسید

چاپ چهارم کتاب «ثانیه‌های انس» از سوی مؤسسه فرهنگی ـ انتشاراتی ستاد اقامه نماز منتشر شد.
کتاب «ثانیه‌های انس»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، چاپ چهارم کتاب «ثانیه‌های انس» به قلم رضا اخوی از سوی مؤسسه فرهنگی ـ انتشاراتی ستاد اقامه نماز منتشر شد.

این کتاب از یک «طلیعه» و سه فصل با عناوین:‌ هنر بندگی، نکته‌های سفارشی ناب، پرونده ویژه تشکیل شده است.

در بخشی از طلیعه این کتاب می‌خوانیم: از لذت بخش‌ترین حالات انسان، هم‌نشینی و گفت‌وگو با محبوبی است که عشقی خالص و محبتی تمام نثار انسان می‌کند. خوشی و لذت ثانیه‌ها و دقایق هم‌سخنی با او گاه چنان است گه انسان از دیگر لذت‌ها دست می‌شوید و به هر فرمان و خواسته او تن در می‌دهد تا به وصال او برسد.

به راستی کدامین محبوب عشقی وافرتر و حقیقی‌تر از خدا دارد؟ پروردگار مهربانی که حتی بیش از به دنیا آمدن نیز تمام نیازمندی‌ها و امکانات مادی (شیر مادر) و معنوی (مهر و عطوفت و عشق مادرانه) را برای ما مهیا می‌سازد و هم اینک نیز پس از گذشت سال‌ها، همچنان سرکشی‌ها و نامهربانی ما را تحمل می‌کند و لغزش‌ها ما را نادیده می‌گیرید؛ حتی مادر هم با تمام مهربانی‌اش، گاه تاب از کف می‌‌دهد و باعث رنجش خاطر ما می‌شود.

 این کتاب، نگاهی کوتاه به چرایی و چگونگی و شرایط بهره‌مندی بیشتر از فرصت هم‌سخنی و دقایقی کنار محبوب حقیقی نشستن است تا لذت این ثانیه‌ها انس را بیشتر دریابیم و دیگران را برای در حضور در این بزم عاشقانه دعوت کنیم.

در قسمتی از عنوان «کلید دانایی» از فصل اول این کتاب می‌خوانیم:

 دانستن این نکته که نماز کارآمدترین راه تداوم ارتباط با خداوند است، به سبب رمزگشایی از یک نکته کلیدی و مهم زندگی درباره نقش شگرف و پر اهمیت نماز در آموزه‌های دینی و فهم دقیق چرایی و فلسفه تأکیدهای فراوان قرآن و روایات بر نماز و آن همه اوصاف و تأکیدها گفته شده درباره نماز است. این رمز و راز چیزی نیست، جز اینکه نماز پل و وسیله‌ای است برای رسیدن به چیزهای برتر؛ همان طوری که ریل‌ها و دیگر مقدمات مسافرت و کشاورزی بستر و پلی بودند برای رسیدن به هدف و مقصد اصلی پیمودن پله‌های ارتقای معنوی است.

 

همچنین در بخشی از عنوان «اولویت نماز» در فصل سوم این کتاب آمده است:

یکی از اسرار مهم نماز، توجه و اهمیت دادن به نماز اول وقت است که در روایات هیچ عملی مقدم بر آن دانسته نشده است؛ به گونه‌ای که حضرت آیت الله بهجت از قول استادشان، مرحوم قاضی نقل می‌کنند: اگر کسی نماز واجبش را اول وقت بخواند و به مقامات عالیه نرسد، مرا لعن کند.

این دقت و توجه به نماز اول وقت بسیار بود؛ برای مثال امام رضا علیه السلام در زمانی زندگی می‌کردند که شبهات علیه اسلام بسیار شده بود و آن حضرت سعی داشتند با شرکت در جلسات مناظره، با رفع شبهات، مانع از انحراف مردم از دین می‌شوند. زمانی که در یکی از مجالس مناظره، ایشان با عمران صابی که از دانشمندان برجسته بود، مشغول بحث درباره توحید بودند و او هر سؤالی مطرح می‌کرد، امام با استدلال محکم جواب می‌داد و بحث و مناظره به اوج خود رسیده بود؛ ولی وقتی نماز ظهر شد، امام رضا علیه اسلام به مأمون فرمودند: «وقت نماز فرا رسید.»

 عمران صابی گفت: «ای آقای من! دنباله بحث و پاسخ سؤال مرا قطع نکن. (بنشین و پس از پایان بحث، به نماز برو.) همانا دلم نرم شده است. (و نزدیک است بپذیرم.)»

ولی امام رضا علیه السلام تحت تأثیر عمران صابی قرار نگرفت و نماز اول وقت را فدای بحث و مناظره نکرد و با کمال قاطعیت فرمود: نماز می‌خوانیم و باز می‌گردیم. امام با همراهان برخاستند و نماز خواندند. پس از نماز به همان مجلس بازگشتند و به بحث ادامه دادند.

گفتنی است، چاپ چهارم کتاب «ثانیه‌های انس» با شمارگان 10000 نسخه، در 198 صفحه، به قیمت 4750 تومان از سوی مؤسسه فرهنگی ـ انتشاراتی ستاد اقامه نماز منتشر شده است./998/ن602/ق

ارسال نظرات