انقلابی کیست و انقلابیگری چیست؟
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از تسنیم، نشست پیش درآمدی بر پنجمین دوره از سلسله نشستهای اندیشه امین با موضوع «انقلابیگری؛ راه حل ناکارآمدی» شب گذشته، 10 بهمنماه، با حضور حسن رحیمپور ازغدی و به همت قرارگاه جهاد فرهنگی میثاق در تالار اندیشه دانشگاه افسری امام حسین(ع) برگزار شد.
رحیم پور با طرح سؤالی پیرامون «کیستی و چیستی مفهوم انقلابی» گفت: انسان غیر انقلابی نمیتواند پاسدار یک انقلاب باشد. باید به این سؤال پاسخ دقیق داد که انقلابی کیست و انقلابیگری چیست. این کیستی و چیستی انقلاب در مورد انقلاب اسلامی به دلیل ماهیت ارزشی بودن، الهی بودن و اسلامی بودن آن، قدری دقیقتر، مهمتر و متفاوتتر از انقلابهای دیگر است.
وی افزود: پاسدارهای هر انقلابی باید درخور همان انقلاب باشند، پاسدار انقلاب اسلامی هم باید مفهوم انقلابی اسلام و اسلامی انقلاب را بشناسد. البته صرف شناختن لازم هست اما کافی نیست؛ بلکه باید ایمان نسبت به آن شناختها تا حد فدا کردن آبرو، مال و جان در فرد پاسدار تحقق بیابد.
استاد حوزه علمیه با تقسیم افراد به انقلابی و غیر انقلابی اضافه کرد: مشخص شدن تفاوت یک فرد انقلابی با غیر انقلابی توسط معرکهها، صحنههای آزمایش و عرصههای خطر صورت میگیرد. در دوران انقلاب و جنگ، معرکههای سختی پیدا شد که موجب مشخص شدن مرد از نامرد شد. حوادث آن زمان، جامعه و مخصوصاً متدینین را به دو بخش تقسیم کرد؛ گروهی متدین مجاهد یا همان مذهبی انقلابی بودند و گروهی دیگر، متدین قاعد یا همان مذهبی غیر انقلابی بودند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تشریح تفاوتهای انقلابیون از غیر انقلابیها گفت: مذهبیون غیر انقلابی کسانی هستند که به برخی احکام و دستورات بی خطر یا کم خطر مذهب عمل میکنند. گرچه خود این، یک ارزش محسوب میشود اما تفاوتش در مقایسه با مذهبیون انقلابی فرسنگها فاصله است. خداوند فرموده است که در بین متدینین، انقلابیون را دوست میدارم و ترجیح میدهم: «فضل الله المجاهدین علی القاعدین أجرا عظمیا».
وی گفت: مؤمن انقلابی کسی است که در زمان شاه با سلطنت درگیر بود، پس از انقلاب و تشکیل نظام جدید در عرصههایی مثل ترورهای خیابانی و جنگ تحمیلی مشارکت داشت، در عرصه فعلی نبرد انقلاب با ضد انقلاب چه در حیطه سیاسی-حکومتی چه در حیطه اقتصادی و چه در عرصه سازندگی و... حضور و مشارکت داشته و صرفاً تماشاچی نبوده و نیست. مؤمنین انقلابی در صحنههای خطر همیشه در صف مقدم حاضر میشوند و به هنگام غنائم و... خود را از عرصه پنهان میکنند، این انسانها مصداق روایت" مجهولون فی الارض و معروفون فیلم السماء" هستند.
رحیم پور ازغدی با طرح شبههای درباره انقلابیگری و نسبت آن با کارآمدی گفت: برخی شبههای را مطرح میکنند مبنی بر اینکه اگر انقلابی باشی، مشکلات حل نمیشود و سیستم انقلابی صرفاً یک سیستم شعارچی و ناکارآمد است. این یک دو قطبی کاذب درباره انقلابیگری و ناکارآمدی است، زیرا در این 37 سال هرجا که ما توانستیم به شعارها و اهداف انقلاب عمل کنیم، آنجاهایی بوده که انقلابی ماندهایم.
وی با بیان علت ضعف عمل جمهوری اسلامی در برخی عرصهها گفت: در جاهایی که جمهوری اسلامی در عمل به برخی وعدهها و شعارهایش ناکام بوده و ضعیف عمل کرده است، همان جاهایی است که انقلابی عمل نکرده و از ارزشهای انقلابی، توحید و عدالت فاصله گرفته است. باید به این نکته توجه کرد که انقلابیگری عین کارآمدی است، هرجا که به ارزشها پایبند نبودیم و مجاهدانه عمل نکردیم، شکست خورده و ضرر کردهایم.
استاد کلام و علوم عقلی با بیان وضعیت ایران و دشمنانش در جهان افزود: امروزه دیگر نه جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی در شرایط 25-30سال پیش است و نه دشمنانش. جمهوری اسلامی امروزه به قدرت اول منطقه تبدیل شده است؛ درحالیکه دشمنان نظام اسلامی به ذلت کشده شدهاند. امروز، جمهوری اسلامی در 5-6 کشور در حال فرماندهی جبهه انقلاب است. آمریکا یک روزی بر تمام کشورهای منطقه مسلط بود درحالی که امروزه از تمامی مواضعش درباره این کشورها عقبنشینی کرده است. صهیونیسم یک زمانی غول شکستناپذیر بود؛ در حالی که امروز در لبه پرتگاه است و چهار شکست پی در پی از نیروهای ما خورده است.
وی ادامه داد: امروز شما میبینید که ترامپ سخنانی درباره وضعیت بد داخل آمریکا میگوید که تا به حال در تاریخ آمریکا هیچ رئیس جمهوری آن سخنان را نگفته است. ترامپ میگوید که آمریکا 70-80 میلیون گرسنه دارد، اکثر تاسیسات آمریکا مشکل دارند، سیاستهای آمریکا در منطقه جنوب غرب آسیا شکست خورده، اینها همگی سخنان ترامپ است که حاکی از این امر است که آمریکا از درون گرفتار بحران بسیار جدی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شبههای دیگر درباره انقلابیگری گفت: شبهه دیگری که درمورد انقلابیگری مطرح میشود این است که میگویند انقلابیگری محدود به زمان خاصی( همان زمان ابتدای پیروزی انقلاب) است، تاریخ انقضاء دارد و تمام شده است. این ادعا، بسیار غلط است زیرا ما چیزی به نام پایان انقلاب نداریم و دائم در انقلاب هستیم. 22بهمن سال 57 پایان انقلاب نبود بلکه آغاز انقلاب بود و زمانی بود که موانع انقلاب از سر راه برداشته شد.
وی گفت: انقلاب، یک پروژه بوده و هست و آن پروژه عبارت است از پیشبرد توحید و عدالت در جامعه و حاکمیت. انقلاب اسلامی در برخی حوزهها خوب عمل کرده و در بعضی عرصهها هم بد عمل کرده است که باید به مرور اصلاح شوند.
رحیمپور ازغدی با اشاره به اصلیترین هدف انقلاب اسلامی اضافه کرد: اصلیترین و اولیترین هدف انقلاب اسلامی، انسانسازی است و اگر هم به دنبال اقتصاد، عمران سرزمینها، سدسازی و... میرود که باید هم برود، برای این است که آنها را مقدمهای قرار دهد جهت ساختن انسان سالم. جمهوری اسلامی در بسیاری از عرصههای مادی خیلی خوب عمل کرده است. ایران فعلی از لحاظ اقتصادی با ایران 40سال پیش قابل مقایسه نیست و بسیار پیش رفته است.
به گفته وی؛ قبل از انقلاب، روستاهای ایران اوضاع خوبی نداشتند، بسیاری از خانواده ها تلویزیون، یخچال و... نداشتند، شهرها کوچک بودند، تعداد دانشجویان بسیار کم بود و... اما امروزه رشد ایران در نسبت با جمعیت و در مقایسه با کشورهایی مثل خود ایران در همین فاصله زمانی انقلاب تا الان، نشاندهنده رشد بسیار بالای جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی در حیطه هدف اصلیاش که همان عرصه فرهنگ و اخلاق و انسانسازی است، موفق عمل نکرده است.
نظریهپرداز عرصه معارف اسلامی با بیان شرایط انقلابیگری در قرآن و سنت افزود: اولین شرط انقلابیگری عبارت است از تبلیغ، رساندن و معرفی ارزشها: «الذین یبلّغونَ رسالا الله». ارزشهای اسلامی باید به ذهن و قلب بشریت برسند. انقلابیگری یعنی درست حرف زدن، درست شناختن و سپس عمل کردن صحیح. تا آگاهی انقلابی و الهی نشر داده نشود، از هیچ رسالت انقلابی و الهی نمیتوان پاسداری کرد و شما باید بدانید که باید بسیار اهل مطالعه کتب مختلف در زمینه معارف اسلامی باشید.
وی گفت: درخصوص معرفی ارزشها، ابوذر یک جمله عجیبی دارد که میگوید «لم یدع الامر بالمعروف و النهی عن المنکر لی صدیقا»: امر به معروف و نهی از منکر براساس ارزشهای الهی برای من دوستی باقی نگذاشته است. دومین شرط انقلابیگری مبتنی بر قرآن و سنت عبارت است از رسالات. انقلابیگری و معرفی ارزشها، رسالت و ماموریت است. سومین شرط عبارت است از رسالات الله. باید مفاهیم الهی و پیام خداوند را معرفی کرد نه ایدئولوژیهای خودبافته بشری را.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: چهارمین شرط انقلابیگری مبتنی بر آیه قرآن عبارت است از حساب بردن از خدا(یخشونه) و محوریت خدا. برخی در کسوت دینی و ارزشی هستند اما در هنگامه خطر و مشکلات، کنار میکشند. دشمنان انقلاب اسلامی در درجه اول، دشمنان دو گروه هستند، یکی روحانیون و دیگری پاسداران. پنجمین شرط انقلابیگری عبارت است از حساب نبردن از هیچ کس و هیچ چیز جز خدا( و لا یخشون احد الا الله).
رحیم پور ازغدی با اشاره به ششمین شرط از شروط انقلابیگری مبتنی بر آیات و روایات گفت: شرط ششم حسیب قرار دادن خداوند است:( کفی باالله حسیبا)، آنچه که موجب میشود که انسان در وسط راه چپ نکند و منحرف نشود، باور به این امر است که خدا برای حسابرسی کافی است. هفتمین شرط انقلابیگری، داشتن نشانههای روشن، واضح و درست سخن گفتن با دیگران است:( لقد ارسلنا رسلنا باالبینات).
وی ادامه داد: هشتمین شرط انقلابیگری توجه به کتاب، میزان و معیار است است( انزلنا معهم الکتاب و المیزان)، میزان به معنای معیار است؛ معیار قسط: (لیقوم الناس باالقسط). برای ساختن یک جامعه عدالتخواه عادل سه چیز لازم است، اول بینه، دوم کتاب( معرفت) و سوم میزان(عدالت). البته برای پاسداری از عدالت و معرفت در جاهایی که حرف و سخن کافی نبود و معارف مورد هجوم دشمنان قرار گرفت، خداوند پولاد را قرار داده: ( و انزلنا الحدید فیه بعث شدید).
رحیمپور با تبیین مفهوم «حدید» در قرآن افزود: سلاح و حدید نباید علیه بشر به کار رود، بلکه باید در راستای منافع مردم و در مواجهه با دشمنان عدالت، خدا و مردم به کار رود. پاسداری از انقلاب به معنای پاسداری از ارزشهای انقلاب است. داشتن کتاب به معنای معرفت محوری، داشتن میزان به معنای عدالتخواهی و داشتن حدید به معنای جنگیدن و پاسداری از ارزشهاست.
رحیم پور ازغدی در انتهای سخنانش با بیان برخی از ارزشهای انقلاب مبتنی بر آیات قرآن گفت: ارزشهای انقلاب عبارتند از عدالت، احسان، بخشیدن و تقسیم اموال خویش با فقراء و نزدیکان مستمند./1325//102/خ