۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۴۷۷۹۶۵
آیت الله مظاهری:

بار هدایت جامعه بر دوش روحانیان است

رییس حوزه علمیه اصفهان گفت: همه افرادی که وظیفه هدایت انسانها را بر عهده دارند، پیامبران بیرونی هستند و در رأس این افراد روحانیان اند که باید بار هدایت دیگران را به دوش بکشند.
آیت الله مظاهری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حضرت آیت الله حسین مظاهری در جلسه تفسیر قرآن صبح امروز که در مسجد امیرالمؤمنین(ع) خیابان جی برگزار شد، گفت: انسان بی اخلاق ممکن است به جهل مرکب گرفتار شود.  

وی در ادامه تفسیر آیه سی ام سوره بقره که می فرماید «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلائِکَةِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأرْض خَلِیفَةً قَالُوا أَتَجْعَلُ فِیهَا مَنْ یُفْسِدُ فِیهَا وَیَسْفِکُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِکَ وَنُقَدِّسُ لَکَ قَالَ إِنِّی أَعْلَمُ مَا لا تَعْلَمُونَ»، افزود: این آیه یکی از آیات مهم قرآن است و برای تشریح آن به مقدمات زیادی نیاز داریم.

حضرت آیت الله مظاهری با بیان اینکه انسان در درون وجودش سه پیامبر دارد، اظهار کرد: فطرت، عقل و وجدان اخلاقی سه پیامبر درونی انسان هستند که توجه کردن و بها دادن به آنها سبب هدایت انسان به سوی کمال و تقرب به خداوند می شود.

رییس حوزه علمیه اصفهان با توجه به روایات معصومین(ع)، ادامه داد: خداوند در بیرون از وجود انسان 124 هزار پیامبر را برای هدایت بشر مبعوث کرده است، که تعداد اوصیای این پیامبران بسیار بیشتر از رقم 124 هزار نفر بوده، چرا که برخی از پیامبران چندین وصی داشته اند.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: اوصیای پیامبران از این جهت که وظیفه هدایت مردم را به عهده داشته اند، به منزله پیامبر و راهنما محسوب می شوند، در زمان امام صادق(ع) نیز روحانیانی که از محضر ایشان کسب فیض می کردند و برای هدایت مردم در مکانهای مختلف از جانب امام منصوب می شدند به گونه ای وظیفه پیامبران را انجام می دادند.

وی با بیان اینکه روحانیان زمان حال نیز پیامبران بیرونی محسوب می شوند، تشریح کرد: همه کسانیکه به شکلی وظیفه هدایت بشر به سوی کمال و سعادت را فراهم می آورند، پیامبران بیرونی هستند، بنابراین اگر وظیفه شناس باشیم در همه زمانها رحمت واسعه الهی ما را به بهشت سوق می دهد.

حضرت آیت الله مظاهری در ادامه به رذائل بُعد حیوانی وجود انسان اشاره کرد و ابراز داشت: علمای علم اخلاق حدود 40 رذیله برای بُعد حیوانی انسان مطرح می کنند، اخلاقیاتی همچون حسادت، کینه و پول پرستی از جمله رذائل مربوط به جسم انسان است.

رییس حوزه علمیه اصفهان با بیان اینکه بُعد روحانی و بُعد حیوانی انسان دائماً در حال مبارزه با یکدیگر هستند، تبیین کرد: لشکریان بُعد حیوانی از درون و برون با لشکریان بُعد روحانی از درون و برون مبارزه می کنند و این مبارزه علی الدوام ادامه دارد.

استاد اخلاق حوزه علمیه افزود: تمام تمایلات روح و جسم انسان در تعارض است و لذاتی که برای هر کدام وجود دارد نیز خلاف یکدیگر است.

وی با بیان اینکه فرمانده کل قوا خودِ انسان است، اظهار کرد: انسان به عنوان فرمانده کل قوا اگر روحش را بر جسمش غلبه دهد، روحانی می شود و اگر جسمش را بر روحش غلبه دهد، روح ملکوتی اش می میرد و از حرکت در مسیر کمال بازمی ماند.

حضرت آیت الله مظاهری اذعان کرد: بشر ظرفیت این را دارد که از حیوان بالفعل به انسان کامل برسد و راه رسیدن به این مقام تحمل ریاضتهای اسلامی است.

رییس حوزه علمیه اصفهان ادامه داد: حداقل دستور اسلام این است که صفات رذیله انسان همچون آتش زیر خاکستر شود ولی بهترین راه برای رسیدن به سعادت، ریشه کن کردن صفات رذیله و جایگزین کردن صفات فضیله در وجود شخص است.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان اینکه دین مرکب از سه قسمت اعتقادات، اخلاقیات و احکام است، تبیین کرد: در اصول دین و اعتقادات همه افراد اعم از با سواد و بی سواد باید مجتهد باشند و در حدّ فهمشان بتوانند خدا، معاد، نبوت، امامت و عدل را اثبات کنند.

وی افزود: برای احکام الهی نیز رساله نوشته شده است و همه افراد خانواده باید رساله دان باشند و زندگی خود را بر اساس نظرات مراجع تنظیم کنند.

حضرت آیت الله مظاهری ادامه داد: مسأله ای که فراگیری آن از همه کتابها مهمتر است، اخلاقیات است، انسان باید بداند چگونه صفات رذیله اش را ریشه کن کند و به جایش صفات فضلیت بکارد، به همین سبب افراد مختلف باید مطالعات و تحقیقات زیادی در این زمینه انجام دهند.

وی در پایان گفت: امکان دارد انسانی که از دستورات اخلاقی اسلام بی خبر است به جهل مرکب گرفتار شود و ولیّ خداوند در محراب را قربت الی الله به قتل برساند./201/867/ب1

ارسال نظرات