۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۲۶
کد خبر: ۴۷۹۴۰۴
حجت الاسلام پناهیان:

تند شدن فضای انتخابات به نفع جریان باطل است

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تند شدن فضا به نفع جریان باطل است، آرامش در انتخابات آینده را شرط پیروزی حق بر باطل عنوان کرد.
حجت الاسلام پناهیان

به گزارش خبرنگار خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه سه شنبه شب در هشتمین شب از سلسله نشست های بصیرتی که به مناسبت دهه فجر انقلاب اسلامی در مسجد چهارمردان قم برگزار شد، با بیان این که با ادبیات واقع بینانه می توان آرمان های انقلاب را تبیین کرد، گفت: آرمان های انقلاب به اندازه ای به واقعیت نزدیک شدند که گاهی می توانیم آرمانی سخن نگوییم واقع بینانه حرف بزنیم.

وی افزود: بسیاری از آرمان های انقلاب به هدف تبدیل شده و بسیاری از این اهداف محقق شده است، دیگر بسیاری از برنامه ها را باید متناسب با ظهور انجام داد؛ هررفتاری غیر انقلابی صریحا با منافع عمومی ما مخالفت دارد، با طرح منافع ملی و عمومی می توان جلوی رفتارهای غیر انقلابی را گرفت.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که هر رفتار غیر انقلابی سبب افزایش بیکاری و آسیب های اجتماعی می شود، اظهار داشت: می توان با مطالبه گری بر سر مسائل کاملا مادی انقلابی گری را ترویج دهیم، با اقتصاد مقاومتی کار به وجود می آید و با اقتصاد مقاومتی باید به منافع مادی خود برسیم.

وی ادامه داد: اقتصاد مقاومتی به واقع بینی در عرصه اقتصاد است، غیر انقلابی کسی است که اقتصاد مقاومتی را درک نکرده و این مهم را در مدیریت خود درج نکند و ثمره اقتصاد مقاومتی را که معیشت بهتر است که را به کام جامعه نرساند، نتیجه موضع گیری غیر انقلاب افزایش بیکاری، کاهش رفاه مردم و افزایش فقر است.

استاد حوزه ودانشگاه  عنوان کرد: از مواضع انقلابی باید با ادبیاتی واقع بینانه دفاع و مطالبه گری کنیم و به تبیین آن بپردازیم، اگر دشمن ستیزی داریم دشمن به عنوان واقعیت است؛ با روحیه با نشاط می توانیم از انقلاب دفاع کرده و پای انقلابی گری خود بایستیم، با لبخند می توان دشمنان انقلاب را کنار گذاشت؛ امروزه سخنان و مواضع غیر انقلابی مضحک است.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: باید در انتخابات آینده این نشاط را در نظر بگیریم، برخی دوست دارند انقلابی ها را عصبی کنند و به موضوعات فرعی بکشانند، با کمال آرامش باید عمل کرد، امروز روحیه انقلابی روحیه با نشاطی است، مبنای روحیه انقلابی که امروز با نشاط تر از تمام تاریخ انقلاب است روایت پیامبر اسلام مبنی بر این که«از فتنه های آخرالزمان ناراحت نباشید که منافقان را می کشد» به شمار می رود.

وی اضافه کرد: هر کس هرموضع غیر انقلابی را در کشور با صدای بلند در عرصه مطرح میکند، چند سالی طول نمی کشد که رسوا و شرمنده شود؛ روحیه با نشاط سبب می شود که منطق انسان بهتر فهمیده شود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که زمانی که آمریکا در افغانستان حضور پیدا کرده بود عده ای از سیاسیون که در فتنه دستگیر شدند گفتند که بعد از آنجا نوبیت ایران است، گفت: این مسأله در بین مردم رواج داده بودند اما الان هیچ ضد انقلاب حاضر نیست چنین حرفی بزند، نادانی دشمن به کمک ایران آمده است.

وی افزود: ترامپ حقانیت 40 سال شعارهای ما علیه آمریکا و مواضع انقلابی ما  را نشان داد، گرایش مندترین افراد به آمریکا، در کشور سرافکنده و شرمنده شدند؛ انتخابات آینده باید صحنه گفت وگوهای سرشار از لبخند با ادبیات واقع بینانه باشد، آرامش در انتخابات آینده شرط پیروزی حق بر باطل است؛ اما عده ای می خواهند شلوغ کنند.

حجت الاسلام پناهیان با اشاره به سروصدا به راه انداختن جریان باطل، اظهار داشت: جریان باطل در کشور به دنبال رفتار نادرست است؛ از این رو به گونه ای بر سر پلاسکو سر و صدا کردند؛ انگار نه انگار که در اصلی ترین دیدگاه های خود افتضاح شدند و بزرگترین خیانت تاریخی را به ملت ایران کردند، باز هم رفتار نادرس خواهند داشت؛ اما باید هوشیار باشیم.

وی ادامه داد: الان ما هستیم که باید بگوییم که کارخانه ها باید بچرخد پس چرا نمی چرخد، یکی از دلایلی که رهبر انقلاب به آقای احمدی نژاد فرمودند در انتخابات حضور پیدا نکند ایجاد فضای دوقطبی بود که این مسأله فضا را تند می کند؛ یکی از لوازم دو قطبی شدن تند شدن فضا است، ما نباید فضا را تند کنیم و این پیشنهاد رهبر انقلاب بی نظیر بود.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که تند شدن فضا به نفع جریان باطل است، ابراز داشت: دشمنان و غیر انقلابی ها حرفی در برابر انقلاب ندارند؛ رهبر انقلاب یکی از وظایف مهم روحانیت را آسیب زدایی و رسیدگی به محرومان می دانند که طلاب باید در این مسیر تربیت شوند؛ دشمن درپی برجسته کردن آسیب های اجتماعی است، طلاب باید احساس مسؤولیت نسبت به جامعه داشته باشند و حرکت کنند و این حرکت برای مردم ملموس باشد؛ اگر حوزه این گونه باشد مردم مواضع انقلابی آن ها را می پذیرند.

وی در پاسخ به این که نظر شما درباره جبهه مردمی نیروهای انقلاب چیست، عنوان کرد: اگر این روش به خوبی در این جبهه اجرا شود که تشکیلاتی برآمده از آرای سطوح پایین اعضای تشکیلات تا برسد به رأس هرم را تشکیل دهند تجربه خوبی است، این مسأله یک نیاز حیاتی برای جامعه است، الان اینگونه سیاست ورزی می کنیم که عده ای از نخبگان سیاسی از جریان های گوناگون پاتوق های تشکیل دادند و در آن پاتوق ها گفت و گو می کنند و با مردم، بخشی از گفت وگوهای پشت صحنه را انجام می دهند و سعی می کنند انتخابات و حرکت های دیگر سیاسی را ساماندهی کنند.

حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: در کشور باندهای سیاسی داریم و چندنفری هم فکر دور هم جمع می شوند و حلقه دیگری را به خود جلب کرده و سعی دارند مردم را جذب کنند که این پاتوق ها از عده معدودی تشکیل می شوند، ما نیاز به حرکتی فراتر از پاتوق های حزبی داریم که تک تک اعضا در بدنه بسیار گسترده و فراوان جامعه تأثرگذار روی حلقه های مرکزی باشند، ما نیازمند تشکیلاتی کاملا مردمی هستیم که به جای مدیریت بالا به پایین واقعا مردمی باشد و تغییر و تحول در آن مشاهده شود.

وی اضافه کرد: چرا در جریان اصولگرایی و اصلاح طلبی همیشه عده ای در بالا هستند و عزل و نصب نمی شوند، ممکن است نیروهای مردمی جریان های سیاسی تغییراتی در بالای هرم انجام دهند، عده ای برای تغییر این روش جلو افتاده اند و ما هم حمایت می کنیم، امیدوارم جبهه مردمی بتواند فراگیر بوده و سلایق گوناگون انقلابی حضور داشته باشند و با هم گفت وگو کنند هرچند به نتیجه واحدی نرسند.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که جبهه مردمی نیروهای انقلاب حزب نیست، گفت: حزب می خواهد کار را به دست بگیرد و به روش های غربی کار را در اختیار باند و پاتوق های سیاسی قرار دهد؛ اما این ها بنا نیست حزب باشند بلکه قرار است نحوه ساماندهی را با بسیج مردمی نیروهای انقلاب تغییر و تکامل دهد؛ اگر این جبهه بتواند سازماندهی فراگیر و مردمی را از نیروهای انقلاب و نخبگان انقلابی ایجاد کند حداقل و حداکثرهایی دارد و تفاوت نگاه هایی خواهد داشت که باید در درون جبهه با گفت وگو به نتایج واحد گفتمانی و نتایج خاصر در مصادیق برسد.

وی افزود: اگر این جبهه موفق شود روش تشکیلاتی را پی بگیرد روش جدیدی از سیاست ورزی در جامعه خواهد بود و می تواند ارتقای سطح سیاسی نیروهای انقلابی، رشد گفت وگو و مواضع، شناسایی استعدادها و روی کار آمدن جوانان انقلابی باشد، انقلابی بودن در جریان گفت وگوی بین انقلابیون تثبیت می شود و رشد پیدا می کند.

حجت الاسلام پناهیان با بیان این که بنا نیست دوستان فعلی تا آخر در رأس باشند، اظهار داشت: بنا است نخبگانی رأی آوردند و در صدر قرار گیرند، حتی ممکن است این کار به خوبی تا این انتخابات نرسد چون کار گسترده است؛ اما امیدواریم که نتیجه لازم را داشته باشد، این حرکت حیاتی لازم و ضروری است؛ اگر این حرکت به ثمر برسد اشکالات برطرف می شود.

وی ادامه داد: یکی از دلایل اصلی عدم تربیت نیروهای شایسته انقلاب نداشتن تشکیلات است، نبودن تشکیلات فراگیر و اخلاق تشکیلاتی یکی از عوامل بسیار مهم است.

استاد حوزه و دانشگاه در پاسخ به سؤالی مبنی بر تفاوت مذاکره آقایان جلیلی و ظریف ابراز داشت: آمار نشان می دهد که نوع مذاکرات در زمان آقای جلیلی موفق تر بوده است، نتایج ما در هسته ای و تابعش در آن زمان قوی تر بود البته به ثمره نهایی نرسید، دشمنان ما در آخرین مراحل مذاکرات آقای جلیلی خیلی بیشتر از الان کوتاه آمده بودند.

وی عنوان کرد: تفاوت این دو نوع مذاکره در مسائل مادی و منافعی که از ملت سلب شد یا منافعی که قبلا حفظ شده بود است و اصلا نوبت به بحث عزت نمی رسد، برخی می گویند عزت مفهوم انقلابی است و باید کوتاه آمد و به منفعت رسید اما مفعت کجاست، از ناحیه منفعت هم این مذاکرات اکثرا به ضرر تمام شد، جامعه بیش از پیش به این پی می برد که به مان روش عزتمندانه و با توجه به حفظ منافع ملی مذاکره می کردیم جلوتر بودیم./1323/200/ص

ارسال نظرات