۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۷
کد خبر: ۴۸۰۳۸۸

شماره هفتم فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» به انتشار رسید

شماره هفتم فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» با هدف معرفی و نقد کتاب‌ها و بررسی مسائل و مشکلات نشر کشور در این حوزه به صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب منتشر شد.
 شماره هفتم فصلنامه نقد کتاب «ادبیات»

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مؤسسه خانه کتاب، شماره هفتم فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» ویژه پاییزه 1395 به سردبیری مصطفی موسوی به صاحب امتیازی موسسه خانه کتاب منتشر شد.

این شماره از فصلنامه از 5 بخش «نقد شفاهی»، «نقد مکتوب»، «نقد آثار پیشین»، «شایسته خواندن» و «نقدِ نقد» تشکیل شده است.

در سخن سردبیر این شماره از فصلنامه به قلم مصطفی موسوی آمده است: «امروزه انتشار مجلات متعدد در حوزه نقد که بعضا عنوان علمی-پژوهشی هم دارند این انتظار را در جامعه فرهنگی ایجاد می کند که تاثیر این مجلات محسوس تر از گذشته باشد. انتظاری که به نظر می رسد چندان برآورده نشده است. اخبار ناخوشایند انواع بی اخلاقی ها در حوزه پژوهش و مشخصا با عنوان سرقت علمی، متاسفانه گاه به موضوع ملی و بین المللی تبدیل شده و مایه آبروریزی و سر افکندگی شده است. در علت یابی و آسیب شناسی این معضل، بعضی از نبود قانون مبارزه با این تحلفات سخن گفته اند و بعضی از نبود عزم مقابله با این بی اخلاقی ها، برخی دیگر از بی توجهی مخاطبان آثار گفته اند که یعنی کتاب خوان جدی و دقیق نداریم که با چنین اوضاعی مواجه می شویم...

کاری که منتقدان و مجلات نقد برای شناسایی سره از ناسره و درست از نادرست می توانند انجام دهند وقتی موثر خواهد بود که مورد توجه جامعه فرهنگی قرار گیرد و مسئولان نهادهای مربوط هم عنایتی به موضوع داشته باشند. اگر برای برخورد با مشکل، خلاء قانونی داریم بر قانون گزاران است که به وضع قانون مناسب بپردازند....»

در بخش «نقد مکتوب» مقاله‌هایی با عناوین: «طراوت تکرار! نگاهی به فلسفه لاجوردی سپهری»، «نقدی بر فرهنگ توصیفی دستور زبان فارسی»، «مشکلات فارسی عمومی، نگاهی به برخی از کتاب های منتشر شده برای تدریس فارسی عمومی»، «پژوهشی نیازمند پالایش، نقدی بر پژوهش نامه  ادبیات  انقلاب اسلامی و دفاع مقدس»، «بر این کار بر نیست جای شتاب» ، «گامی چند با پیشگامان»  به چشم می‌خورد.

در هفتمین شماره از فصلنامه نقد کتاب«ادبیات» آثاری از  سجاد آیدنلو، احمد بهنامی، پیمان جلیل پور، مسعود راستی‌پور، مصطفی ملکیان، محمد دهقانی، محمد رضا موحدی آمده است. همچنین، «کتاب شناسی تحلیلی ادبیات داستانی» نوشته پیمان جلیل پور  بخش «شایسته خواندن» این شماره از فصلنامه را تشکیل می‌دهد.

شماره هفتم فصلنامه نقد کتاب «ادبیات» به صاحب امتیازی مؤسسه خانه کتاب در 291 صفحه  به قیمت 10 هزار تومان منتشر شده است./998/د102/ق

ارسال نظرات