ضرورت استفاده از رسانه و فضای مجازی در بازاریابی کتاب
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد امروز در اختتامیه دومین همایش ملی کتاب و نشر که در باغ کتاب برگزار شد، گفت: امروز حوزه نشر دچار یک عقبماندگی است که آسیب اساسی به صنعت نشر کشور میزند.
وی با اشاره به اینکه مولفان و ناشران بیشتر به تولید توجه دارند، افزود: ما در حوزه نشر قبل و بعد تولید بازاریابی حرفهای نداریم، در حالی که باید در حوزه فرهنگی بیشترین بازاریابی صورت گیرد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان کرد: اگر محصولات فرهنگی بدون بازاریابی خوب دچار شکست شود به راحتی احیا نمیشوند افزون بر اینکه نیاز فرهنگی جامعه است.
صالحی با اشاره به بازاریابی سنتی، اظهار داشت: در بازاریابی سنتی ناشران و کتابفروشان، خود کتابخوان بوده و نسبت به محصول آگاهی داشتند، بنابراین مخاطبان در اعتماد به آنها نسبت به متن و محتوا نیز اعتماد میکردند.
وی افزود: در بازاریابی سنتی ناشران و کتابفروشان از شیوه شفاهی بازاریابی استفاده میکردند، همچنین استفاده از محل نشر به عنوان پاتوق فرهنگی یکی دیگر از عوامل موثر در بازاریابی نشر بود.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: در شیوه سنتی ناشران و کتابفروشان با توجه به شناخت مردم کتاب را به صورت اقساط به خریدار میفروختند.
صالحی درباره بازاریابی به روش مدرن، عنوان کرد: در شیوه مدرن بازاریابی نشر کتاب فقدان شناخت مشتری ضعفی است که باید برطرف شود، استفاده از رسانه و فضای مجازی از دیگر ابزاری است که باید از آن استفاده کرد.
وی افزود: استفاده از هنر، محلهای پرتردد، گروههای هدف نظیر دانشگاهیان، افزایش ویترین و رونمایی یا برگزاری جشنواره کتاب از دیگر عوامل موثر در بازاریابی به شیوه مدرن است که میتوان از آن استفاده کرد.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه امید است این همایش مقدمه بازاریابی در حوزه نشر باشد، ابراز کرد: در حوزه نشر باید دولت، دانشگاه و تشکلهای نشر با یکدیگر همکاری بیشتر داشته باشند.
صالحی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید درباره یارانهها حمایت خود را به سوی زیرساختهای نشر ببرد./201/807/ب1